י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

יו"ר הקואליציה אמסלם: "אשקול להתמודד לראשות העיר ירושלים"

לאחרונה הוא נכנס בסערה לחיינו והפך לאחד הפוליטיקאים הפופולאריים בישראל, אולם מהראיון עמו ניתן ללמוד גם על עולמו הפנימי של האיש • "לא שואף להיות שר" ואת התפקיד הנוכחי הוא רואה כסיטואציה שנכפתה עליו • על חוק המרכולים: "90% מהליכוד וראש הממשלה לא אוהבים אותו" • מפתיע: "הייתי קם מהשבעה להצביע" ועל מי הוא אומר פרק תהילים בכל יום

אמסלם בניהול ועדת הפנים. צילום: פלאש 90
אמסלם בניהול ועדת הפנים. צילום: פלאש 90



לפני שלושה שבועות, זה נפל עליו פתאום. יו"ר הקואליציה החזק בכל הזמנים דוד ביטן מודיע על התפטרותו מהתפקיד הנחשק והתובעני, בשל חקירות שאופפות ומסבכות אותו, השם שמיד עולה בראשו של ראש הממשלה נתניהו, ללא שום היסוס – דוד אמסלם. הח"כ הממוקם כרגע 18 ברשימת הליכוד, זרח בעיקר כשהחל לעבוד על סעיפי חוק ההמלצות ויצא בכותרות נגד המשטרה והמלצותיה.

אמסלם כאיש עשייה, נענה מיד והסכים ליטול עליו את התפקיד בתקווה שיחזיק בו רק לזמן מועט עד שדוד ביטן ינוקה מכל חשד ואשמה וישוב לנהל את הקואליציה המופרעת. הוא נכנס לנעליו הגדולות של ביטן, בנקודת רתיחה כשעל השולחן מונחות הצעות חוק המסוגלות לזעזע את הקואליציה ואף להוביל לבחירות. מאידך, חוק ההמלצות שיזם בעצמו, חוק המרכולים של השר דרעי אותו כבר צלח בינתיים, וחוק עונש מוות למחבלים של ליברמן שעבר בינתיים רק בקריאה ראשונה.

ביום רביעי האחרון, הוא התפנה מסדר יומו העמוס לראיון ראשון מאז מינויו, שקיימה עמו הכתבת הפוליטית שירית אביטן-כהן לעיתון 'מקור ראשון'.

בראיון נשאל אמסלם על שלל נושאים, מהם ניתן לקבל הצצה לדמותו הנדירה שלא התלכלכה, למרות הימצאותו בביצה הפוליטית.

תחילה נשאל אמסלם בראיון, על היעלמותו מהראדר התקשורתי. מי שהיה פותח מהדורות ומספק כותרות לכתבים הפוליטיים מדי יום ביומו השתתק: "לפעמים אני מרגיש שאני ב'אובר'", משיב יו"ר הקואליציה הטרי. "כל דבר צריך להיות במידה". הוא אומר "היתה תחושה שדיברנו יותר מדי, ובכלל השתיקה היא דבר יפה. כשיש לי דברים מהותיים אני מתמקד בהם. מעולם לא התקשרתי מיוזמתי לשום עיתונאי, ואני סבור שהרבה פעמים פסק זמן מהתקשורת זה חשוב ומאזן אותך. לפעמים מתבלבלים וחושבים שהתקשורת היא הדבר החשוב והעשייה היא הדבר הזניח, אבל אנחנו באנו כדי לעבוד, והכותרות רק נלוות לכך".

מיד בראשית הראיון, שאלה הכתבת את אמסלם, מה שלום ח"כ דוד ביטן, קודמך בתפקיד?

"ביטן הוא אחד האנשים שאני הכי אוהב בכנסת, וחבר טוב שלי עוד לפני שהגענו לפה. אני ממש מתפלל כל יום בשבילו. אני אומר עליו פרק תהילים בסוף התפילה, ומקווה שכל העננה הזאת תיעלם ושהוא יחזור לשגרה ולמשפחה שלו כפי שהיה קודם. דוד הוא איש מדהים. יש לו לב זהב, וכואב לי עליו מאוד".

הוא נראה מאוד שפוף לאחרונה. מציינת שירית אביטן-כהן, ואמסלם משיב: "אני מנסה לעודד ולחזק אותו. כל אחד אחר שיכניס עצמו לנעליו ייראה כמוהו. זו בוודאי לא שמחה גדולה".

בשנותיך כחבר כנסת, שאפת לתפקיד יו"ר הקואליציה?

"תפור לאופי שלי להיות בוועדת הפנים". משיב אמסלם ללא היסוס "אהבתי את הנושאים שהוועדה עוסקת בהם, וזה התפקיד שהכי מתאים לי בכנסת. אני בא מהתחום המוניציפלי, וחלק גדול מהנושאים אני מכיר מעבודתי הקודמת. תפקיד יו"ר הקואליציה לא היה פסגת שאיפותיי".

לדבריו "אני רואה אותו כשליחות בשעה הזו. כרגע ראש הממשלה ביקש ממני לקחת את העול הזה, בשעה שהממשלה יותר רגישה ונכנסת לשנתה הרביעית, והסכמתי. אני רואה את זה כצו השעה. ראיתי את הסיטואציה שנוצרה, ולכן קיבלתי את התפקיד. בכל סיטואציה אחרת לא הייתי לוקח אותו".

על האתגרים שעמדו בפניו הוא אומר "לשלושת השבועות האחרונים התנקזו כמה חקיקות במחלוקת קואליציונית, כל אחת מהסיעות עם חוק אחר. רצף של חקיקה כזו הביא אותנו לשבועות קשים ומתוחים. אני לא זוכר כזה רצף ליו"רים אחרים. דיברתי עם זקני הכנסת ואפילו הם לא זוכרים תקופה כזו קשה, כשברקע אנחנו נכנסים לשנה הרביעית ולאישור חוק התקציב. כל אלו לא מקלים על מצב הקואליציה".

גם האופוזיציה לא עושה לכם חיים קלים. שם טוענים שאתה מתנהל מולם בכוחניות.

"אני בן־אדם מאוד משימתי ולא מחלק לעצמי סופרלטיבים" אומר אמסלם ומסביר "מי שמכיר אותי יודע שאני אדם מאוד נוח לבריות, למרות מה שמצטייר בתקשורת שאני איש כוחני. למה מתכוונים אנשי השמאל בכלל כשהם אומרים שאני כוחני? הרבצתי למישהו? העלבתי מישהו? לא. הגעתי למסקנה שכשהשמאל לא אוהב נושא שאני מוביל ואני לא נעצר לבקשתם, אז מכנים אותי כוחני. אם הייתי עוצר, היו אומרים שאני אדיב ונחמד. ככה הם מתנהגים כלפי כל הימין. אם אנחנו מקימים יישובים קוראים לנו כוחניים. כשאנחנו מפרקים אותם, מכנים אותנו אנשי שלום. אם מובילים חוק להכרה בלאום היהודי אז אנחנו כוחניים מאוד, ואם אנחנו מקלים על המגזרים הלא יהודים אנחנו אדיבים. כל עוד אנחנו הולכים איתם אנחנו טובים ומנומסים, אבל כשאנחנו מקדמים אג'נדות שלנו אנחנו אנשים כוחניים", מתמרמר אמסלם בראיון ל'מקור ראשון'.

"אני חבר כנסת כבר כמעט שלוש שנים. יש הרבה עובדים סביבי, מטבחים ועד מאבטחים, וכמובן עובדי ועדה וייעוץ משפטי. אפשר לשאול אותם אם אני כוחני או נחמד. המשימה שלי היא לעבוד, ולא מעניין אותי מה כותבים עליי. אם יש לי משימה להוביל נושא, אני עושה את זה. בשיחות עם חבריי מהשמאל אני אומר להם: 'אתם משתדלים כל הזמן לריב ולהפריע. לי לא מפריעים'. אני לא נותן להפריע לי בעבודה. באנו לפה לעבוד, בשביל זה משלמים לנו משכורת".



עם ראש הממשלה. צילום: פלאש 90צילום: עם ראש הממשלה. צילום: פלאש 90
עם ראש הממשלה. צילום: פלאש 90


חוק המרכולים – מאחורי הקלעים

יום שני שעבר היה יום מורט עצבים במיוחד עבור הקואליציה. חוק המרכולים עמד להגיע למליאה לקריאה שנייה ושלישית עם רוב של קול אחד בלבד (57:58 לטובת הקואליציה). המספר הזה נוצר לאחר שסיעת ישראל ביתנו על ששת ח"כיה התבצרה בעמדתה שלא לתמוך בחוק, פטירת אמו של ח"כ מוטי יוגב מנעה ממנו להשתתף בהצבעה, וח"כ שרן השכל מהליכוד הודיעה על כוונתה להימנע. אמסלם התרוצץ במשכן בניסיון לגייס קולות נוספים. לקראת ערב הוא ניגש לח"כ טלי פלוסקוב מכולנו, שכבר קיבלה אישור להתנגד, וניסה להביא אותה לתמוך בחוק. וזאת כשברקע יוצאות הצהרות מאיימות מכיוון המפלגות החרדיות, שאם החוק לא יעבור, הולכים לבחירות.

"באותו יום יוסי יונה (מהמחנה הציוני) היה באבל על אחיו, ואימא של מוטי יוגב נפטרה. יולי (אדלשטיין, יו"ר הכנסת, ש.א.כ) ואני ישבנו יחד עם חסון (יו"ר סיעת המחנה הציוני יואל חסון, ק.ע.), ואמרתי לו 'עזוב חוקים, מעבר לפוליטיקה הקטנה יש אדם שיושב שבעה, בוא נקזז אותו אוטומטית. זה לא מכובד בכלל להתעסק בזה'", חושף אמסלם ל'מקור ראשון' את ההתרחשות מאחורי הקלעים. "בכל מקום עבודה רגיל אנשים עוזרים זה לזה כשאדם באבל, ודווקא פה בכנסת לא. זה הדהים אותי. הרי היום אתה פה ומחר אתה שם. מבחינתי לא יהיה מצב שמישהו יצטרך לקבל קיזוז למקרים מהסוג הזה ואני לא אתן לו. זה מעבר לפוליטיקה, זה דבר אנושי בסיסי. הציבור מסתכל עלינו ואומר 'תראו, יש פה 120 אנשים ואיך הם מתנהגים אחד לשני'. אז הצעתי ליואל לקזז את יוגב ויונה זה עם זה. זה מביא כבוד לכנסת".

אמסלם ממשיך ומספר בראיון, כי יואל חסון ביקש ממנו לבדוק עם יוסי יונה את העניין, ואז נעלם בטענה שהוא לא מצליח לתפוס אותו. במקביל התקשר אמסלם לנחם את יונה, ולדבריו השיג אותו בצלצול הראשון. "לכן אמרתי לטלי (פלוסקוב, ש.א.כ) 'אני לא יודע אם יביאו את יוסי יונה, אנחנו בוודאות לא נביא את יוגב'. אבל אם הם מביאים את יוסי, ביקשתי ממנה רשת ביטחון. היא ישבה פה בכנסת למקרה שהוא יבוא, ולשמחתי הרבה בסוף הם לא היו צריכים להתבזות ולא הביאו אותו, ולא נאלצנו להכניס את טלי למקום הזה". מסכם אמסלם.

"חוק המרכולים עלול להבריח מהליכוד מנדטים". ציינה אביטן-כהן בפני יו"ר הקואליציה.

"החוכמה בניהול קואליציה היא להתקיים בתוך מגוון של אילוצים, ואם יש הסכמים אתה חייב לכבד אותם בלי קשר לשאלה אם זה פוגע בך או לא". קובע אמסלם "היו צריכים לחשוב על הפגיעה הזו בזמן ניסוח ההסכמים הקואליציוניים. ההצבעה על חוק המרכולים הייתה סיטואציית קצה. הרבה ח"כים לא היו מצביעים בעד החוק הזה, אבל הצביעו בעדו כי הבינו את המוקש. 90 אחוז מהליכוד, כולל ראש הממשלה, לא אוהבים את החוק הזה – בעצם מאה אחוז – אבל הצביעו בעדו".

אפשר לומר שעברת את המבחן הראשון שלך בתפקיד.

"אני לא נמצא בעולם של מבחנים. אף אחד לא בוחן אותי. אני בא ועושה את העבודה שלי במקסימום שאני יודע לעשות אותה. אני בא מתחום הניהול, ומנהל את הוועדה כמו שניהלתי ועדות בעירייה (עיריית ירושלים, שא"כ). המשימה שלי עכשיו היא טכנית, שהקואליציה תישמר ותתפקד. יש לי קואליציה של 66 ח"כים, כל אחד עם הראש שלו. זה לא עניין של הצלחה או כישלון. הניהול צריך להיות על מי מנוחות, ולגשר על הצרכים של המפלגות והאנשים". הוא אומר בצניעות.
בריאיון לח"כ לשעבר יגאל גואטה אמרת שהיית קם משבעה על אשתך רוזי ז"ל, שנפטרה לפני שמונה שנים, כדי להצביע על שמירת השבת. זה באמת היה נראה לך הגיוני שדרעי ידרוש את זה מח"כ גליק?

"אני אמרתי ועדיין אומר שמבחינתי קידוש שם שמיים הוא דבר חשוב, ואם רב גדול יבוא ויאמר לי שבפעולה מסוימת כמו ההצבעה הזו זה עושה קידוש שם שמיים, הייתי רואה את זה כדבר גדול לזכרה של אשתי". מצהיר אמסלם ומספר "עד היום אני עושה פעולות שבקודש לעילוי נשמתה. אני מארגן שיעורים לזכרה, תורם ספרי קודש ועושים אזכרה גדולה כל שנה. אם היו אומרים לי שיש עוד משהו שאני יכול לעשות לזכרה, לקום בשבעה ולעשות לה נחת רוח בשמיים, זה מה שהייתי עושה".

אבל מדובר בחוק למראית עין, גם אתה יודע את זה. מציינת שירית אביטן-כהן.

"החוק הזה, אפילו אם זה רק בתפיסה הציבורית, בא לשמור יותר על השבת. עזבי הלכה למעשה. אם בתקופה שישבנו שבעה על אשתי השמאל היה בשלטון ומעלה חוק לפינוי יישוב, ואני הייתי הקול שמכריע – אם הרבנים היו אומרים לי אל תקום לא הייתי קם, ואם היו אומרים לי לקום הייתי קם והולך להצביע". מפתיע אמסלם החילוני.

רעייתו של אמסלם, רוזי ע"ה, נפטרה ב־2009 לאחר חצי שנה של התמודדות עם מחלת הסרטן. היא הותירה את בעלה עם שני ילדים קטנים. גם היום, שמונה שנים אחרי, הכאב ניכר עליו בכל פעם כששמה עולה.

"הכול אצלי אישי, גם את הפוליטיקה אני לוקח אישית", מודה אמסלם בראיון ומסביר "איך אני לא אקח את זה אישית כשאתה מפריע לי לעשות את העבודה שלי? בוא תהיה שותף איתי, למה אתה מפריע לי בעבודה למען עם ישראל? אומרים לי אל תיקח את זה אישית, אבל אני מתעצבן באמת. אני ישן בחליפה וקם איתה בבוקר, זה לא הצגה. הימים האלה של הפיליבסטר עלו מיליון שקל, ולא יצא מזה כלום. את אותו אפקט יכלה האופוזיציה לעשות בשש שעות. ביטלנו ימי עבודה בכנסת, לא חבל? לא הכול טלוויזיה. יש פה ציבור שמצפה שנעבוד בשבילו, זה לא עולם של 'שואו' מבוקר עד לילה".

בהמשך נשאל אמסלם: המחיר הבא שהליכוד יצטרך לשלם על פי ההסכמים הקואליציוניים הוא העברת חוק עונש מוות למחבלים שליברמן מעודד. האם זה חוק מהותי בעיניך, או עוד חוק־כותרת לקראת הבחירות הבאות?

"החוק לא חשוב בעיניי. גם היום אפשר להוציא להורג מחבלים בבית דין צבאי. יכול להיות שאנשים מרגישים שזה הזמן שלהם להתבלט, אבל אני מניח שאחרי שנעביר את התקציב העסק ייכנס לרגיעה והממשלה תמצה את ימיה. במהלך 2019 נגיע לבחירות". השיב.



לצד חברו הטוב ביטן, בדיון סוער. צילום: פלאש 90צילום: לצד חברו הטוב ביטן, בדיון סוער. צילום: פלאש 90
לצד חברו הטוב ביטן, בדיון סוער. צילום: פלאש 90


רצית לקדם שורה של חוקים נגד המשטרה. זה נגמר? אתה מרוצה מחוק ההמלצות?

"התפקיד שלי היא לחוקק חוקים, ושל משטרת ישראל לתפוס גנבים. אני מחוקק לטובת מדינת ישראל ואזרחיה, ולכן כשאני רואה חוק שהוא טוב אני מגיש אותו. הגופים המקצועיים אמורים לחוות את דעתם בפורומים המקצועיים ובוועדת השרים לענייני חקיקה. זו הדרך החוקית והבלעדית. לא כל עובד ציבור יכול לבוא לטלוויזיה ולומר מה דעתו בנושא חקיקה. הם דיברו נגד החוק הצרפתי כאילו מה עשינו, הוצאנו להם נחקר אחד בפוטנציאל. זה אבסורד". אומר ח"כ דוד אמסלם.

"אותו דבר בחוק ההמלצות. זה בסדר שהמשטרה תביע את עמדתה המקצועית בפורומים המתאימים, ושינינו את החוק באופן דרמטי כי הם גם צדקו בחלק מהדברים. הרוב המוחלט של השוטרים הם אנשים שקמים לעשות את עבודתם נאמנה, אבל יש מספר אנשים בצמרת של הארגון שחרגו מהכללים המחייבים, ובזה ראיתי את חומרת העניין". הוא מסכם את הנושא.

ביום שני יש לך ישיבה עם המפכ"ל בוועדת הפנים. בשורה התחתונה, אתה מאוכזב מהמינוי של אלשיך?

"אני לא מחלק ציונים לעובדי ציבור שאני לא מופקד עליהם. זה לא התפקיד שלי".

לקראת סיום הראיון הוא נשאל, מה עם הפוליטיקה הירושלמית? אתה חושב לחזור לשם, אולי לתפקיד ראש העיר?

"ירושלים זה טבורו של עולם. היא הנשמה שלי. תמיד אמרתי שאסייע לעיר הזו איפה שאהיה. תפקיד ראש עיריית ירושלים הוא בין הקשים והחשובים בפוליטיקה הישראלית, ואם בבוא היום זה יהיה רלוונטי אני אשקול את העניין".

לסיום, אחרי שתסיים את תפקידך כיו"ר הקואליציה, איזה שר תרצה להיות? זו הרי מקפצה לממשלה.

"אין לי שאיפות להיות שר. איפה שאני נמצא, ברוך הבא. התפקיד הכי גדול שלי היה לנהל את אגף שיפור פני העיר בירושלים. עסקתי בבניית ירושלים בפועל והמעשים האלה יישארו פה לנצח, גם אחריי. כל שליחות שתוטל עליי בכנסת, בממשלה או כאזרח, אני מודה עליה. אני מודה על כל יום שאני עומד על הרגליים ומשרת את עם ישראל. הילדים בריאים, אנחנו בריאים ועושים דברים חיוביים. זה לא טריוויאלי. אני מודה על זה". מסכם יו"ר הקואליציה דוד אמסלם את הראיון.

דוד אמסלם יו''ר הקואליציה חוק המרכולים מקור ראשון הליכוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד