1. עמוד הבית
  2. בחצרות
  3. בחצרות חסידים

בסאטמר מציגים שיטה קיצונית בנוגע לנושרים: "חייבים לברוח מהם"

בעוד שיטת הגר"ג אדלשטיין שהדהימה בשבוע שעבר את הציבור החרדי, היא לקרב ואף לממן צעירים שעזבו את הדת, הרי שבסאטמר מציגים, שיטה קיצונית בנוגע לאותם נושרים ההולכים ומתרבים לדאבוננו בדורנו • הדיינים חיברו שו"ת מלא בנושא
יענקי פרבר, כ"ח טבת תשע"ח 15/01/2018 09:37

דייני סאטמר עם הרבי האדמו"ר מסאטמר. לצידו הדיינים שחיברו את הקונטרס.



בסאטמר מציגים שיטה הפוכה וקיצונית בשונה מזו של ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין: "אסור לקרב יוצא בשאלה".

נושא הנשירה ועזיבת הדת של צעירים רבים, הוא אחד הנושאים הכואבים ביותר במגזר, אם לא הכי כואב. לאחר שבשבוע שעבר, פורסם תיעוד וידאו שהדהים את הציבור החרדי כולו, בו נראה ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין, משיב לכמה שאלות בנושא קירוב צעירים שעזבו את הדת, ועל כולם השיב חד משמעית, שמותר לקרבם כי אין דרך אחרת, שיטה מרוככת, בה אחז גם קודמו בהנהגת הציבור הליטאי הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, שהנושרים הם בגדר תינוקות שנישבו, והורה לנהוג בהם מנהג כבוד וידידות, הגר"ג אף מתנגד לנוהג, להרחיק אותם מהבית או לגעור בהם, ואף הורה לתמוך בהם כלכלית במטרה להחזירם לחיק המשפחה.


הוידאו המלא - הוראות הגר"ג אדלשטיין

מקרי או לא? בקהילת ‏סאטמר במונורו, יצא בשבוע שעבר קונטרס הכולל שאלות ותשובות בענייני יוצאים בשאלה, התשובות המובאות בגליון, נכתבו ע"י הגה"צ רבי געצל ברקוביץ דומ"ץ קרית יואל והגה"צ רבי אברהם צבי וואזנר, אב"ד סאטמר מונסי, נכדו של מרן בעל 'שבט הלוי' זצ"ל.

בין השאלות המופיעות בגיליון שהודפס בשפת היידיש; האם יש חוב למחות ביוצאים בשאלה, והאם מותר להראות חיבה וקירבה ליוצאים בשאלה, והאם חלה עלינו חובה להחזירם בתשובה.

‏על השאלה האם מותר להראות חיבה וקירבה ליוצאים בשאלה ענו הרבנים כי "אסור לקרבם כלל כמבואר בגמ' סנהדרין ברמב"ם הלכות ע"ז, ואפילו לשאול בשלומם אסור וכ"ש לשבחם או לשבח מעשיהם אסור ואפילו סתם לדבר עם יוצאים בשאלה אסור".

‏על השאלה האם מקבלים בעלי תשובות מיוצאים בשאלה, ענו הרבנים, כי על פי הרמב"ם לא מקבלים אותם ואפי' שבשמים קיבלו את תשובתם כאן אסור לקבל תשובתם ואסור להראות להם סבר פנים יפות וכך פסקו גדולי האחרונים.

אם כי הרדב"ז פוסק שמקבלים אותם וכן משמע מהחזון איש אבל זה רק אחרי שחזרו תשובה לגמרי בכל העבירות שבידם.

‏כמו כן פסקו דייני סאטמר, כי חלה חובת מחאה למחות נגד יוצאים בשאלה אבל לא יותר ממחאה. שכן לשיטתם, אסור להכנס עימם בדין ודברים בכדי לנסות להראות את צדקת הדרך ואפילו סתם לשוחח עם יוצאים בשאלה אסור, גם לא בעניני אמונה ודעות. וכך פסקו הרי"ף והרא"ש והרמב"ם.

על השאלה האם מותר לדבר עם אפיקורס על דברים שלא קשורים לענייני אמונה, ענו הרבנים: "איסור גמור".

‏לשאלה, האם מותר לדבר אם יוצא בשאלה כדי להחזירו למוטב, התשובה שנתנו הרבנים, "לפני שמדברים על החזרה בתשובה צריכים לברר האם מי שיצא לשאלה וחזר האם מותר לקבלו, אז לפי הרמב"ם שכותב המינים אינם מישראל ואין מקבלים אותם בתשובה לעולם, כמו שנאמר "כל באיה לא ישובון" רואים בפירוש שאפילו אם חזרו בתשובה לא מקבלים אותם, והסיבה לפי הרמב"ם; או בגלל שהוא לא חוזר באמת בתשובה, או בגלל שאפילו שבשמים מקבלים תשובתו, אסור לנו להראות לו כלל סבר פנים יפות.

וכן פוסק המהר"ם שיק ועוד גדולי האחרונים, מצד שני הרדב"ז פוסק שכן מקבלים אותו, אבל כל ימי חייו צריכים לחשוד בו שמא הוא יחזור לרעתו וכן נראה לפי פסק החזון איש, ‏וכל זה שייך במי שעובר עבירות בפרהסיה, ואומר לא איכפת לי ואני לא מאמין בבורא עולם.

‏שאלה נוספת שנשאלה: "יש לי קרוב משפחה שיצא בשאלה, והוא מגיע לשמחה משפחתית, האם מותר לי לקרב אותו להראות לו חיבה ולשוחח איתו בסתם דברים".

תשובה: "לפי הגמ' בסנהדרין ופסק הרמב"ם בהלכות עבודה זרה, אסור לענות לו כלל, ואפילו סתם לשוחח איתו אסור ואם הוא מגיע לשוחח איתך חייבים לברוח ואסור לדבר איתו כלל, וגם סתם להגיד לו שלום אסור וגם אסור לשבח אותו או את מעשיו".





הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. מטומטמים  

    אני

    • לסאטמארים ממלאים אולמות גדולים עם נושרים ועוזבי הדת, נו האם הם יכולים לתדרך איך מחנכחים???.חחחח (ל”ת)


    • הזימריים [פלג בני תורא] הולך עם סטמר בדרך השנאה (ל”ת)

      זמרי גרוסמן

    • פאשקויל הפלס נותן לסטמר במה, דרך משותפת מלאה ארס וגועל  (ל”ת)

      פאשקויל הפלס

  2. השאלה מתחילה בשלב קודם: האם הם בכלל בגדר מין ואפיקורס?  

    המחזיר נשמות לפגרים מתים

  3. חרדים שלא מקבלים על עצמם להשתדל לנהוג לפי השולחן הערוך הם בגדר ערב רב  (ל”ת)

    כל עוד זה לפי השולחן הערוך זה בסדר

  4. ואם הם התאסלמה?  


  5. זה מסביר את האחוז הגבוה של נשירה בסאטמאר...  (ל”ת)

    חסיד

  6. שונאי ישראל. מאיפה באתם ?!  (ל”ת)

    g

  7. לעיונכם!  


  8. לסאטמער יש יותר נסיון בנושא...  (ל”ת)


  9. לכן אין הלכה בהכרח כדבריו  (ל”ת)

    בעל השבט לוי בירך ברכה לבטלה

  10. אני מסכים איתם  

    אבי

  11. לסטמר אין השפעה היום לא על הליטאים לא החסידים לא הספרדים וגם על עצמם לא מצייתים להם. סטמר הם כח שולי וצעקני, ותו לא.  (ל”ת)


  12. כל מהותם האידיאולוגית היא איפכא מסתברא. רעש וצלצולים.  


  13. שלום  


  14. נו כרגיל. איפה המציאות ואיפה סאטמר. בורים שלהם לא שואלים שאלות...  (ל”ת)

    מיכאל

  15. אין על חום ותמיחה  


  16. זה הפוך מדרך הבעל שם טוב  


    • וכי אתה מייצג הבעש"ט? ממי קבלת. תציין מקורותיך! (ל”ת)


  17. קהילה צבועה. בטח הרבי השני אמר ההיפך, ולכן פסקו כך  (ל”ת)

    רפאל

  18. כל הפולמוס מדובר במי שהפך אפיקורס ועופר בעיקר התורה לכן פסק הרמבם שאסור לקרבם  

    יהודי

  19. פסקים  

    משה רבינו

  20. כל הפוסל במומו פוסל  

    מוטי

  21. עוד קונטרס? הקונטרס הקודם היה,  

    זלמן

  22. אז למה הם מתנגדים לנח"ל החרדי  


  23. מה עם 'לא לדחות אבן אחר הנופל'?  (ל”ת)

    שלום

  24. אחרי שהם שמעו מה דעת תורה הם פירסמו הפוך, כמו תמיד,  

    ריאלי

  25. עכ״פ לשיטת הגרי״ג צריכים לכה״פ להתייחס גם לבעלי השיטה הנגדית בהבנה ולא להרחיקם ולא לדונם.  (ל”ת)

    יענקל'ה.

  26. מה לעשות הם מצוטטים את רבותינו הראשונים  

    יהודי

  27. בהשקפה רשונה על ברי רני סאטמאר, בלבלו הנושאים בצורה מופלגת  


  28. הסברה  

    סנדר

  29. חבל שלא שאלו את האדמור מסטמר ...  


  30. איזה אדמורים  


  31. צודקים הסטמארים, אסור להם לקרב  

    מעמיד האמת על תילה