י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

המוזיקאים החרדים מפסיקים לשתוק: "איפה הכסף שלנו?"

זה שנים שהבעיה ידועה בתעשיית המוזיקה: אמנים שמספקים שירותי מוזיקה לעיריות ולגופים ממשלתיים, ונאלצים לחכות חודשים ארוכים עד קבלת התשלום • ההתנהלות נוגדת את חוק מוסר התשלומים שחוקק כבר לפני מספר חודשים • 'בחדרי חרדים' עוקב אחרי מאבק חדש - צודק מאין כמותו - שצובר תאוצה • כל הפרטים

המוזיקאים החרדים מפסיקים לשתוק: "איפה הכסף שלנו?"



יוזמה חדשה שמתחילה לצבור תאוצה, מנסה לשים סוף למצב המחפיר בו נותני שירותים בתחום המוזיקה ממתינים לשכרם חודשים ארוכים: זמרים, מפיקים, נגנים ושאר נושאי התפקידים - מוצאים את עצמם במצב בלתי אפשרי: עירייה, או כל גוף ציבורי, ממשלתי או אחר, מזמין את שירותיהם, הם מספקים אותו - ואז מחכים לכסף. ומחכים. ומחכים. התופעה הבזויה, חשוב לציין, קיימת גם בישיבות ובמוסדות במגזר החרדי, למרבה הבושה.

נלך מעט אחורה: לפני קרוב לעשרה חודשים אושר בכנסת חוק מוסר התשלומים, שמטרתו לתחום את הזמן המקסימלי של דחיית התשלום לספקים. החוק, שזכה גם לכינוי "חוק שוטף פלוס שלושים", נועד להפסיק את המצב המחפיר בו ספקים למיניהם מקבלים, או לא מקבלים, את התשלום בטווח בלתי ידוע של "שוטף פלוס זמן לא ידוע", ונאלצים להמתין חודשים, ולעתים אף שנים, עד שהם רואים את הכסף.

אם ניקח לשם הדוגמה חברת הפקות שמפיקה אירוע עבור עירייה כל שהיא: היא זו שמביאה את חברת ההגברה, התאורה, צוות הצילום, הזמרים וכל שאר נושאי התפקידים, שדורשים את השכר עבור עמלם. ההפקה נאלצת לשלם להם תוך זמן קצר, אולם העירייה מתרצת את דחיית התשלום באמתלות שונות, מה שהופך את חברת ההפקה לסוג של בנק, אם תרצו, ובהשלכה - חובות וחוסר בתזרים מזומנים שעלול להוביל לפירוקה.

מי שיוזם את המאבק הוא המפיק פנחס בן נאים מנהל חברת "PNB פרודוקשן", שפנה היום למוזיקאים רבים בתעשייה עם ההודעה הבאה: "נלחמים בעושק האמנים. אמן? מוזיקאי? אמרגן? מפיק? סאונדמן? לא משנה במה אתה עוסק בענף ההפקות והמוזיקה - דע לך, ששכרך לא מעניין אף אחד! בטח בשעה שאתה קורא הודעה זו אתה נזכר שהתשלום על אירועי אוגוסט עדיין לא שולם (ומי בכלל מדבר על סוכות)".

"למרות שהבטיחו לך שיש חוק חדש שחייבים שוטף 30 את מי זה מעניין בכלל אתה הרי צריך אותם יותר ממה שהם צריכים אותך. והרי לא תלך לבית משפט לתביעות קטנות נכון? נו, אז למה שנשלם לך? נהג ההסעות ושומר העירייה קודמים לך בהרבה! גם עובד הניקיון ושאר עובדי העירייה (שממומנים מאותה קופה!) אתה יודע למה? כי אם הם לא יקבלו את שכרם - העירייה תישאר עם הלכלוך! ואותך מי סופר?!"

"עזבו את זה שכאמרגן אתה חש שלא בנוח להזמין את אותו מוזיקאי או כל עוסק בתחום כל עוד אתה חייב לו כסף מלפני חצי שנה והתחייבת על סמך החוק שאין יותר משוטף 30, ועזבו אתכם מכך שאתה עוד חש אי נעימות מכך שאתה שולח אימייל אחרי שלושה חודשים בחיל ורעדה ומתעניין מה עם ה 25.000 ש"ח (במקרה הטוב) שלקחת על עצמך ובמקביל אתה מפרנס משפחה! ומקבל חזרה מייל חמור סבר שתקבל הודעה בעת ביצוע התשלום עזבו את כל זה ואת כל העוול שנגרם מכך".

"זה מחדל ופשע ממדרגה ראשונה! תשנסו מותניים כל אחד והחוב שלו או המחדל שלו ואפילו הקל ביותר ואנסה באמצעות אנשים טובים וישרים למגר את עושק האמנים החמור הזה", לשון ההודעה.

"לכל עירייה יש גיבוי מעירייה אחרת", אומר לנו מפיק בכיר בתעשייה. "בעיריית ירושלים, לדוגמה יש את חברת 'אריאל', שהיא מרכזת את ההפקות בעיר. העיריות הקטנות מסתכלות על העיריות הגדולות. אם שם מוסר התשלומים ירוד - זה משפיע על העיריות הקטנות. החוק הזה לא בא לידי ביצוע בשטח, והעיריות שלא משלמות בזמן - פשוט עוברות על החוק".

פנחס בן נאים מספר ל'בחדרי חרדים' כי עד כה הגיעו אליו פניות רבות, ובשעה זו הן ממשיכות לזרום. "שלום רב", כותב לו בעל מנגן מהתעשייה. "שמי... ואני זמר. בסוכות עשיתי אירוע שמחת בית השואבה בישיבה בבני ברק. התשלום שהגיע לי הוא 2500 ש"ח, והתשלום מתעכב בלי הסברים ברורים. אשמח לעזרה. תודה רבה על היזמה". גם זמר נוסף מספר כי רק לפני זמן קצר קיבל תשלום מאחת העיריות הגדולות בארץ, זאת למרות שהאירוע נערך בחופש הגדול, לפני כחצי שנה.

"מדובר פה במאבק על פרנסה של אנשים שרק רוצים וצריכים את השכר על העבודה שהם סיפקו לפני זמן רב", חותם יוזם המאבק. "למרות החוק שנחקק בעניין, המצב המחפיר נמשך, ואנשים ממתינים לקבל את השכר במשך חודשים ארוכים. חושב לומר, שההתנהלות הקלוקלת הזו פושה באופן רוחבי בכלל העיריות בארץ, והבעיה קיימת באופן כללי. אנחנו לא מאשימים עירייה כזו או אחרת. אנחנו רק רוצים להעלות את הנשוא למודעות הציבורית ולפתור את הבעיה".

כאן, ב'בחדרי חרדים', נמשיך ונעקוב.
מוזיקאים תעשיית המוזיקה מאבק תשלומים שוטף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד