י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כחלון התחרט: הורה להפריט את דואר ישראל

שינוי העמדה הגיע אחרי פגישה רבת משתתפים שנערכה בימים האחרונים בה הציגה הנהלת דואר ישראל את תוכניתה האסטרטגית • מקורב לנושא: "ברור לחברה שהיא צריכה למצוא מקורות מימון חליפיים"

דואר ישראל. צילום: משה שי, פלאש 90
דואר ישראל. צילום: משה שי, פלאש 90



שר האוצר משה כחלון, הטיל על רשות החברות לנסח, בתוך שבועות מספר, מתווה להפרטה הדרגתית של חברת דואר ישראל. כחלון מקדם לראשונה את ההפרטה, אחרי שבמשך מספר שנים עיכב אותה במו ידיו. שינוי העמדה הגיע אחרי פגישה רבת משתתפים שנערכה בימים האחרונים בה הציגה הנהלת דואר ישראל את תוכניתה האסטרטגית לגורמי מדינה. בפגישה נכחו אנשי האוצר, אנשי משרד התקשורת כולל השר איוב קרא והמנכ"ל מימון שמילה, נציגי רשות החברות וכאמור בכירי הדואר.

הפרטת דואר ישראל נמצאת על הפרק מאז הוכרה תוכנית ההבראה בחברה ב-2014. מתווה ההפרטה המדובר כולל בשלב הראשון, מכירת 20% מהחברה למשקיע פרטי ובשלב השני מכירה בבורסה של עוד 20% ממניות החברה. על פי מתווה זה המדינה תישאר בעלת מרבית המניות בחברה - אך יתכן וברשות החברות ינסחו כעת מתווה מעט אחר. הערכות בשוק הן כי שווי החברה עומד על כ-2 מיליארד שקל.

התועלות בהפרטת החברה הן מספר: ראשית, הזרמת כסף לארגון שנמצא במגננה עקב הירידה הדרמטית בנפחי הדואר היחידני. שנית, משקיע פרטי יוכל להביא לחברה פרקטיקות ניהול חדשות ולהציע מנועי צמיחה חדשים. שלישית, המדינה תראה מההפרטה תמורה שיכולה לכסות במידה מסוימת את הוצאות קופת המדינה על תוכנית ההבראה בחברה (שמוערכות בכ-1.3 מיליארד שקל, רובן במענקי פרישה).

גורם המקורב לנושא הסביר: "חברת הדואר הראתה שהיא יכולה לבצע התייעלות דרמטית וצמצום עלויות ותוך כך לשפר את השירות, מה שהופך אותה ליותר אטרקטיבית עבור משקיע מאשר בעבר. לחברה יש גם חובת פרישה אוניברסלית שהיא נטל אבל גם נכס כתשתית הפצה ולוגיסטיקה בפרישה ארצית. מול זאת, ברור לחברה שהיא צריכה למצוא מקורות מימון חליפיים ומנועי צמיחה חליפיים למוצרי הדואריים הקלאסים".
דואר ישראל משרד האוצר הפרטת חברה משרד התקשורת משה כחלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד