כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

תקדים: כתב אישום הוגש נגד דיינים על הוצאת "כתב סירוב"

תקדים במגזר החרדי: כתב אישום הוגש לאחר תלונה נגד דיינים ומזכיר בית הדין "הישר והצדק" באלעד בגין הוצאת "כתב סירוב" • "כתוצאה מהוצאת כתב הסירוב נגד המתלוננת ומשפחתה ופרסומו בקרב קהילתם, נגרמו למתלוננים ולמשפחתם נזקים חברתיים-קהילתיים כבדים, ונזקים נוספים שונים", נכתב בכתב האישום

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90 צילום: פלאש 90



כתב אישום הוגש כנגד הרבנים שמעון גוטמן, ישעיהו פלדמן, אליהו גולדברג, דיינים בבית הדין "הישר והצדק" באלעד, ומזכיר בית הדין, בגין איומים בצוותא ושיבוש הליכי משפט בצוותא.

לפי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד רועי רייס מפרקליטות מחוז מרכז, בתי דין פרטיים הפועלים על פי ההלכה, וביניהם בית הדין הדתי "הישר והצדק", דנים על פי דין תורה בסכסוכים אזרחיים שונים, מכוח רצונם והסכמתם של שני צדדים מסוכסכים מקרב אותה הקהילה - במקום בערכאה שיפוטית אזרחית. בהתאם לכך, לבית הדין ולדייניו אין כל מעמד, סמכות, ושיוך ממלכתיים לרשות השופטת או לגורמים עירוניים. על מנת להתדיין בבית הדין נדרשת הסכמה של שני הצדדים.

במהלך חודש ספטמבר 2012, פתחה תושבת אלעד, בהליך בבית משפט אזרחי, בית משפט השלום בפתח תקווה, נגד אחד משכניה בנושאי בנייה. בתגובה לכך, פנה השכן לבית הדין "הישר והצדק" והתלונן על פנייתה הפסולה כביכול לערכאה שיפוטית אזרחית. בעקבות כך, במסגרת תפקידיהם בבית הדין, לכאורה ללא כל סמכות שהיא לפעול כך, הפעילו הדיינים במשך מספר ימים, באופן יום יומי, מסכת אינטנסיבית של לחצים כבדים ומאיימים בעל פה ובכתב על המתלוננת ובעלה, במטרה להביאם לבטל את ההליך המשפטי האזרחי ולחייבם להתדיין בנושא על פי בבית הדין בלבד.

עוד נמסר להם, כך על פי כתב האישום, כי במידה ולא יעתרו ללחצים יוצא נגד המתלוננת "כתב סירוב", שהוא מסמך המטיל על אדם המסרב להתדיין בבית דין סנקציות או גינויים חברתיים-קהילתיים-דתיים, במטרה לכפות התדיינות אך ורק בפני בית דין, על פי דין תורה, ולהימנע מפנייה ל"ערכאות" אחרות.

משעמדה המתלוננת על זכות גישתה לערכאות שיפוטיות אזרחיות, שהינה זכות יסוד בישראל, ולא צייתה לדרישותיהם המאיימות, הפיץ בית הדין או מי מטעמם בבניין מגוריהם של המתלוננים, בבניינים סמוכים, בתי כנסת ולוחות מודעות ברחבי העיר, מסמך מאיים, הנחזה להיות רשמי, שכותרתו "כתב סירוב".

ב"כתב הסירוב", החתום על ידי שלושת הדיינים – הרבנים גוטמן, פלדמן וגולדברג, הודיעו לקהילה באלעד כי המתלוננת "פנתה לערכאות והרימה יד בתורת משה ואף לאחר התראה מבית הדין המשיכה להרים יד בתורת משה ואף עשתה פעולות שיש בזה משום מסירה. ולאחר התראות בית הדין הודיעה כי לא תדון בשום בית דין שהוא אלא רק בערכאות רח"ל. וע"כ יש להתייחס אליה כמרימה יד בתורת משה רח"ל".

כתוצאה מהוצאת כתב הסירוב ופרסומו בקרב הקהילה החרדית באלעד, נגרמו למתלוננים ולמשפחתם נזקים חברתיים-קהילתיים כבדים, ונזקים נוספים שונים, כך על פי כתב האישום.

החל מיום הוצאת כתב הסירוב ועד הגשת כתב אישום זה עומדים הנאשמים הרבנים גוטמן, פלדמן וגולדברג מאחורי "כתב הסירוב" ומסרבים להכריז על בטלותו, על אף פניות ובקשות של המתלוננת בנושא, עתירה לבג"צ שהגישו המתלוננת ועמותת חדו"ש נגד הוצאת כתב הסירוב, ופתיחתה של החקירה הפלילית בעניין.

במסגרת ההליך האזרחי, שבגין פתיחתו וניהולו איימו הנאשמים על המתלוננת עדי כדי הוצאת "כתב הסירוב" הפוגעני וההרסני נגדה, קיבל בית משפט השלום בפתח תקווה את מלוא עמדתה ותביעתה של המתלוננת, ופסק כבקשתה.
הישר והצדק אלעד כתב אישום דיינים כתב סירוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד