י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הרב אבינר: "אסור להתגייס" רבה של צפת: "לפטר את הרמטכ"ל"

סערה של ממש, ביממה האחרונה בתוככי הציונות הדתית, בעקבות הוראה שפרסם הרב שלמה אבינר, מבכירי המגזר - לפיה, אין להתגייס לצה"ל עד שיוסדר נושא השירות המשותף • הרב שמואל אליהו: "איזנקוט צריך ללכת הביתה" • בנט: "קריאה חצופה"

הרב שלמה אבינר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הרב שלמה אבינר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



רבני הציונות הדתית שוב בעימות מול הצבא: שו"ת של הרב שלמה אבינר רב היישוב בית אל וראש ישיבת 'עטרת כהנים' ומבכירי רבני הציונות הדתית מעורר סערה ביממה האחרונה.

בשו"ת שפרסם הרב בנושא הגיוס לצבא באתר 'כיפה', הוא נשאל "אני תלמיד ישיבה ואני מתלבט אם להתגייס או לא, בגלל עירבוב הגברים והנשים בצבא?".

תשובתו של הרב אבינר היתה כי "מצוה גדולה ללכת לצבא, ויחד עם זה לקיים את הוראת התורה שיש לגברים ונשים להתרחק מאוד מאוד. קיצור שו"ע קנב ח".

התלמיד הסביר כי "לצערנו אין זה מציאותי. הרבה מתלמידי הישיבות נכשלים בנגיעה וגם בחיבוק. המצב נורא. זה דומה למשל חז"ל על אבא שקנה לבנו חנות בשמים ברחוב הזונות ואחר כך כעס עליו על כך שחטא".

הרב אבינר השיב לו: "אם זה ככה, אז צריך לבקש יחידה בה אין נשים, כגון יחידות קרביות ממש, או יחידות של חרדים".

"גם זה בלתי אפשרי. לא כל חייל מתאים ליחידה קרבית מובחרת, וליחידות הנפרדות של חרדים, מקבלים רק חרדים, וחייל דתי לאומי אינו יכול לדרוש להתקבל". הסביר התלמיד לרב אבינר.

"אם זה כך", השיב הרב אבינר "אז לצערנו, בינתיים אין ללכת לצבא. או יחידה נפרדת או לא להתגייס בינתיים. אין עושים מצוות צבא על ידי עבירה".

התלמיד תהה ואמר "אז אנו מורדים בצה"ל!". "חס וחלילה". השיב הרב אבינר והבהיר "אנו אוהבים את צה"ל אהבת נפש, ובוודאי נתגייס, כאשר הבעיה תתוקן".

דבריו אלו עוררו סערה לא רק בציבור הכללי אלא גם בתוככי המגזר: "אמירות כאלו הן הוצאת שם רע על הצבא ועל חיילי וחיילות ישראל, שהם אנשים מובחרים וייחודיים. "במלחמת מצווה כל מי שיכול לעזור, להגן ולשמור על בטחון המדינה עושה זאת. להגיד שאסור להתגייס כי הצבא מעורב, זה בעצמו ביטול מצווה, שהרי בזמן מלחמת מצווה יוצאים אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה". כך תקף הרב אוהד טהרלב, חבר ארגון 'בית הלל' וראש מדרשת לינדנבאום מבית אור תורה סטון.

לעומתו, רבה של צפת, הרב שמואל אליהו - גם הוא מבכירי הציונות הדתית, גיבה את דברי הרב אבינר וקרא לפיטוריו של הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט; "משהו נפגם בצבא. אם מורידים ביחידות המעורבות את הרף משהו נפגע. הרב אבינר נותן צלצול השכמה. הוא הרי אדם אחראי וראש ישיבה של תלמידים שהגיעו לתפקידים הבכירים והקרביים ביותר בצבא. אם הוא הגיע למצב כזה שכך הוא אומר אז כנראה שאיזנקוט צריך להתעורר וראש הממשלה צריך לומר לו ללכת הביתה".



הרב שמואל אליהו. צילום: פלאש 90צילום: הרב שמואל אליהו. צילום: פלאש 90
הרב שמואל אליהו. צילום: פלאש 90


"הרב אבינר הוא רב נערץ ואם הוא אמר משפט כזה אנחנו צריכים לחשוב מה הביא אותו להגיד את זה. הוא הכי מעודד צבא והכי אוהב המדינה ואם הוא הגיע לאמירה כזאת כנראה שהמצב בצבא קשה". הוסיף רבה של צפת.

יו"ר 'הבית היהודי' שר החינוך ח"כ נפתלי בנט הגיב הבוקר לסערה בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "אני דוחה לחלוטין כל קריאה שלא להתגייס לצה״ל, ואת הקריאה החצופה לפטר את הרמטכ״ל. קריאות אלו נובעות מחרדה כנה אך שגויה של קבוצות מסוימות כאילו צה״ל החליט לאמץ אג׳נדה פמניסיטית-ליברלית-רדיקלית על חשבון מבצעיות וניצחון במלחמה".

"ארועים נקודתיים מסוימים — כמוגילוח זקנים ושירותים משותפים—מתפרשים על ידי אותם אנשים כאימות לתפיסתם. תפיסתם זו, כאמור, שגויה. צה״ל ממוקד בתכליתו: ביטחון לאזרחי ישראל. צה״ל פועל ברגישות ובהתחשבות בצרכי חיילים דתיים. לעתים, כמו בכל גוף גדול, נעשות שגיאות, אך הן מתוקנות מתוך הידברות ואמון. אני בוטח בצה״ל, במפקדיו וברמטכ״ל ואני דוחה מכל וכל קריאה מכל סוג לסרב להתגייס. צה״ל הוא של כולנו, אך הוא איננו תכנית כבקשתך". כך בנט.

מאוחר יותר, גם שר הביטחון ח"כ אביגדור ליברמן הגיב לסערה ואמר: "אני מגנה בתוקף התערבות בוטה של גורמים חיצוניים, כולל רבנים מכובדים ככל שיהיו, בענייני צבא. זה דבר פסול שפוגע קשות בביטחון המדינה ובחוסן הלאומי. צה"ל אינו צבא פמיניסט או שוביניסט. כל שיקוליו הם מבצעיים בלבד".

"אני קורא לרב שמואל אליהו ולרב שלמה אבינר לחזור בהם מדבריהם החשוכים, להימנע בעתיד מהתבטאויות דומות ולהפסיק לפגוע בעוצמתו של צה"ל ובלגיטימיות שלו".
גיוס לצהל הציונות הדתית הרב שלמה אבינר שירות מעורב נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד