י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כיפת ברזל פיננסית: רפאל ממשיכה לשמור על דירוג מושלם

חברת הדירוג מעלות ממשיכה להעניק לחברת רפאל דרוג AAA עם תחזית יציבה, ומציינים את הגב הפיננסי שממשלת ישראל תעניק לחברה במקרה הצורך: "לכך יש משמעות גדולה מאד אם תרצה למחזר אג"ח בשווי כ-500 מיליון שקל, העתידות להיפרע בקרוב"

כיפת ברזל. צילום: דוד בוימוביץ, פלאש 90
כיפת ברזל. צילום: דוד בוימוביץ, פלאש 90



חברת הדירוג מעלות ממשיכה להעניק לחברת רפאל את הדרוג של AAA עם תחזית דירוג יציבה, כלומר דירוג מושלם. רפאל היא חברה בבעלות מלאה של ממשלת ישראל המפתחת ומייצרת אמצעי לחימה.

במעלות מסבירים את הענקת הדירוג המושלם לחברה, וכותבים כי: "כמחצית מהכנסות החברה מקורן במשרד הביטחון הישראלי והיתר מייצוא לצבאות ברחבי העולם. לרפאל יכולת פיתוח טכנולוגי גבוהה, תיק המוצרים שלה כולל מערכות לחימה בעלות חשיבות אסטרטגית גבוהה במעלה עבור ביטחון מדינת ישראל, ובחלק מהמוצרים יש לה עליונות טכנולוגית על פני מתחרים בינלאומיים גדולים. מאידך, הנגישות של החברה לזירה הבינלאומית מוגבלת לעיתים מפאת מחסום קשרים עסקיים עם מדינות מסוימות, בשל העדפה ברורה של יצרניות מקומיות ומטעמים של ביטחון מדינת ישראל".

מאחר שישראל נמצאת באזור גאופוליטי נפיץ נראה כי למערכות נשק והגנה ימשיך להיות ביקוש רב. כך, המערכות שמייצרת רפאל הן בין בעלות החשיבות האסטרטגית הגבוהה ביותר לביטחון מדינת ישראל, רשמו הצלחה מוכחת במערכות הלחימה האחרונות ונכון להיום נחשבות חסרות תחליף. בין מערכות ההגנה הידועות של החברה ניתן למנות את כיפת ברזל, קלע דויד, טיל Spick ומעיל רוח.

במעלות ממשיכים וכותבים כי "הפרופיל הפיננסי נתמך במינוף נמוך מאוד, בייצור תזרימי מזומנים איתנים ובנזילות חזקה. לאור נראות טובה של תזרימי המזומנים מצבר ההזמנות הקיים, אנו צופים כי היחסים הפיננסיים יישארו איתנים גם בטווח הקרוב-בינוני, למרות צורכי השקעה גבוהים יחסית."

הנקודה החשובה בנימוקי הדירוג של מעלות, היא ההערכה לגבי הגב הפיננסי שממשלת ישראל תעניק לחברה במקרה הצורך. "להערכתנו קיימת סבירות גבוהה שתינתן לחברה תמיכה ממשלתית חריגה ויוצאת דופן", כותבים בחברת הדירוג. לכך יש משמעות גדולה מאד כאשר חברה כמו רפאל תרצה בעתיד הקרוב לגייס הון או למחזר אג"ח בשווי כ-500 מיליון שקל, העתידות להיפרע בקרוב. בנוסף כבר קרו מקרים שבהם חברות עם זיקה ממשלתית – כמו אגרסקו למשל - לא זכו בשעת הצורך ליהנות מהגב הממשלתי. אלא שלהערכת מעלות ברפאל זה לא יקרה. זאת מאחר שלחברה יש חשיבות אסטרטגית למדינה בזכות המגוון הרחב של מוצריה הצבאיים, שחלקם נחוצים למשרד הביטחון. מבחינה זו, כך סבורים בחברה, הקשר בין שתי הישויות אף משמעותי יותר מהעובדה שמחצית ממכירות רפאל הן למדינה. בנוסף, למדינה יש משקיף מטעמה בדירקטוריון, והיא יכולה להשפיע באופן ישיר או בלתי ישיר על קבלת החלטות אסטרטגיות ופיננסיות, ובמידת הצורך תוכל להשהות חלוקת דיווידנד.

בפברואר 2017 הנפיקה רפאל אג"ח בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל בשוק ההון הישראלי, הנסחר כרגע בתשואה של כ-2.3% ועתיד להיפרע בעוד 8-5 שנים. במעלות מעריכים שהחוב המתואם יעמוד על כ-1.7-1.5 מיליארד שקל לעומת כ-400 מיליון שקל בסוף 2016 . במעלות מציינים כי "אנו צופים ירידה ברמת החוב בגמר ההשקעות המאסיביות, בהתחשב בתזרים המזומנים הפנוי האיתן בסך כ-400-300 מיליון שקל (לאחר חלוקת דיווידנד) בשנים 2022-2018. עיקר ההתאמות שלנו לחוב נובעות מהתחייבויות פנסיוניות".

הזמנות של כ-22 מיליארד שקל

ב-2016 הגיע צבר ההזמנות של רפאל לשיא של כ-22 מיליארד שקל. הצבר מספק נראות טובה של הכנסות על פני כ-5.2-3 שנים, כמקובל בתעשייה. במעלות מעריכים כי החברה יכולה לשמור על רמת הצבר הנוכחית בטווח הקרוב, בהנחה כי תקציבי הביטחון הישראלים יישארו יציבים ויחול גידול מתון בהזמנות הבינלאומיות. לגבי הטווח הבינוני, המגמות העולמיות תומכות בביקוש נוסף לאור הגידול הצפוי בתקציבי הביטחון של ארה"ב ואירופה. עם זאת, היכולת של רפאל לחדור לשווקים חדשים או להרחיב את צבר ההזמנות הנוכחי שלה תלויה ביכולתה לרכוש חברות מקומיות בשווקים אלה או לייצר שיתופי פעולה נוספים עם שחקנים מקומיים.

הרווחיות של רפאל ממוצעת לענף, אולם ממוקמת בקצה הנמוך של הטווח, כמתבטא בשיעור EBITDA מתואם של כ-11%. הוצאות השכר מהוות אחוז משמעותי מסך ההוצאות של החברה. במעלות מעריכים כי יחול שיפור בטווח הבינוני, כאשר עובדים ותיקים יגיעו לגיל פרישה. שיעור הוצאות המחקר והפיתוח גבוה יחסית לחברות דומות בזירה הגלובלית, כ-7% מההכנסות. זאת בין היתר בשל העובדה כי רפאל קטנה יחסית לחברות ענק בחו"ל הנהנות מיתרונות לגודל, וגם בשל הדרישות הטכנולוגיות הגבוהות שמציב משרד הביטחון הישראלי. במעלות מציינים כי תוכניות פיתוח חדשות המבוססות על הזמנה של משרד הביטחון הישראלי נעשות ברווחיות תפעולית נמוכה יחסית, אולם הן מקנות לחברה עליונות טכנולוגית ארוכת טווח בהמשך.

במעלות מעריכים כי הרווח התפעולי המתואם של החברה (EBITD)יגיע לכ-950 מיליון שקל ב-2018, לעומת 900 מיליון שקל ב-2017 ו-850 מיליון שקל ב-2016 .הגידול ב-ABITDA נתמך בצבר ההזמנות הנוכחי ובחוזים החדשים שנחתמו ב-2017 .
כיפת ברזל חברת רפאל אמצעי לחימה משרד הביטחון מערכות לחימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד