י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סין יוצאת לשחוט את לוויתני הביטקוין: כך קרס המטבע ב-46% מהשיא

כורי הביטקוין הבינו שנהפכו לפרסונה נון-גרטה בסין, והם מתחילים לחפש אלטרנטיבות • ההיסטוריה מוכיחה שהביטקוין מתאושש גם אחרי נפילה של עשרות אחוזים. האם זה יקרה גם הפעם?

כספומט ביטקוין בתל אביב. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
כספומט ביטקוין בתל אביב. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



הביטקוין ממשיך לצלול, נכון לכתיבת שורות אלה. בצהרי יום שני מטבע אחד עדיין היה שווה יותר מ-14 אלף דולר, אך מאז צלל מחירו לכ-10,000 דולר, ובכמה מהבורסות אף ירד מתחת לסף הזה, יחד עם עוד הרבה קרובי משפחה. חלק מהשמות אולי כבר מוכרים לכם: האתריום, הריפל, הלייטקוין; מאות מטבעות דיגיטליים קיימים כיום, וכמעט כולם ספגו מכה מאז יום שני. "מרחץ דמים", כינה זאת גורם הבקיא בתחום.

ההיסטוריה מוכיחה שהביטקוין מתאושש גם אחרי נפילה של עשרות אחוזים. האם זה יקרה גם הפעם? זה תלוי במידת העיקשות של המשקיעים - ובמניעים שלהם. זה גם תלוי במידת העיקשות והמניעים של שלל גורמים שעומדים מנגד. כך, למשל, שיחקה ממשלת דרום קוריאה תפקיד גדול בשבועות האחרונים בערעור מעמדם של מטבעות הקריפטו, לאחר שרמזה על כוונתה להגביל את הפעילות בתחום. קוריאה לא מסרה פרטים לגבי כוונותיה, אולם השוק במדינה האסייתית הוא השלישי בגודלו למסחר בביטקוין כעת, אחרי ארה"ב ויפן. הביקוש למטבע בדרום קוריאה רב כל כך, עד שביטקוין נסחר שם לעיתים בשער הגבוה ב-30% משערו הרשמי. 200 אלף אנשים חתמו, נכון ליום רביעי, על עצומה נגד רגולציה בביטקוין.

גורם משמעותי יותר מול המטבעות החלופיים בשנתיים האחרונות היתה ממשלת סין, שפעלה בפועל כדי לדכא את הפעילות במטבע.

בתחילת השנה שעברה היתה סין השוק הפעיל בעולם בסחר במטבעות דיגיטליים בבורסות. אבל בספטמבר הודיעה ממשלת סין כי הנפקות מטבע ראשוניות (ICO), הדרך הפשוטה ביותר לגיוס כספים בתחום, הוצאו אל מחוץ לחוק. כעבור שבוע הודיעה כי היא מתכננת לסגור את הגישה לבורסות הביטקוין במדינה. סין התכוננה באותם ימים לקונגרס המפלגה הקומוניסטית, שמתקיים אחת לחמש שנים; התנודתיות החזקה של המטבע, בשילוב הדומיננטיות שלו במדינה, לא התאימו לשאיפת הממשלה ליציבות פיננסית. המטבע רשם בעקבות זאת ירידה מהירה של כ-20% - אך התאושש בהמשך, ואף עלה לשיא של 18,674 דולר.

סין רוצה לשלוט בשוק מטבעות הקריפטו (המטבעות המוצפנים והמבוזרים) שבתחומה – ולא להישלט על ידיו, והיא פועלת בהתאם כבר זמן מה. בדיוק כפי שהיא מתייחסת לאינטרנט ולתחומים אחרים: היא מעדיפה שההגה יימצא בידיים שלה.

כבר יותר משנתיים שסין מנסה לפנות מהדרך סיכונים פיננסיים, שימנעו טלטלות קשות מדי בכלכלה. ביוני האחרון פתחו הרשויות בחקירה של חברות הענק הפרטיות שקיבלו הלוואות ענק מבנקים סינים, במטרה למנוע קריסה של גוף פיננסי גדול, בסגנון ליהמן ברדרס; קצב הצמיחה של האשראי הואט; והוטלו מגבלות על כמות הכסף שאפשר להוציא מהמדינה, או למשוך מבנק זר. בהקשר זה, מטבעות דיגיטליים הם דרך פשוטה יחסית להוציא כסף מסין – וזה עומד בניגוד לאינטרס של הרשויות.

"חידושים פסאודו-פיננסיים שאין להם שום קשר לכלכלה האמיתית לא צריכים לזכות לתמיכה", אמר סגן יו"ר הבנק המרכזי של סין, פן גונגשנג. הרשויות בסין דיווחו על אלפי תיקים פליליים הקשורים למטבעות החלופיים, כולל Onecoin ו-Ticcoin – שאותן ראו כתרמיות פונזי. בין היתר טענו כי המטבעות משמשים בהלבנת כספים והונאות אחרות, אבל המשקיעים הסינים התעלמו מהמדיניות המוצהרת והמשיכו לסחור בביטקוין. משקיעי הקריפטו נהרו לתוכנת המסרים טלגרם, שבה קבוצות של מאות משתמשים וסוחרים פרחו. בפלטפורמה יש מנהלי קבוצות שתפקידם לדאוג לאמינות הקבוצה באמצעות סינון המשתמשים וכדי למנוע הלבנת כספים.

המשקיעים בעולם נשמו לרווחה; בסין תמיד היה ביקוש גבוה למטבע, וירידה חדה בביקוש מביאה לנפילה במחיר. לפי "פייננשל טיימס", מאז שסין הכריזה כי תסגור את הבורסות, משקיעים סינים רבים בתחום עברו ממסחר בבורסות OTC למסחר ישיר בין שני צדדים. בתחילת ספטמבר היווה המטבע הסיני כ-5% מכלל מסחר ה-OTC בביטקוין; כחודש לאחר מכן המסחר בביטקוין כנגד יואן כבר היווה 20% מכלל המחזור.

זוהי הסיבה שבייג'ין המשיכה את המערכה והודיעה השבוע כי תאסור מסחר במטבעות קריפטו באמצעות פלטפורמות מקוונות ואפליקציות. בתחילת ינואר היא אף הודיעה שתגביל את צריכת החשמל האדירה של "מכרות" הביטקוין, שהגדולים שבהם ממוקמים בסין. מכרות אלה הן חוות שרתים - מחשבים שמבצעים את הפעולות החישוביות הנדרשות כדי לכרות ביטקוין, כלומר להשיג ביטקוין יש מאין עבור מפעיליהם. מאחר שפעילות החישוב היא מאוד כבדה, צריכת החשמל של מחשבים אלה היא עצומה, ולכורים בסין יש יתרון, מכיוון שמחירי החשמל שם נמוכים. פן גונגשנג, יו"ר הבנק המרכזי שמכהן גם כרגולטור הפיננסי של האינטרנט בסין, הבטיח שכריית הביטקוין בסין תופסק לגמרי.

בתחילת ינואר הוציא הרגולטור הוראה לחברות העוסקות בכרייה להתחיל לסגור באופן מסודר את פעילותן, דבר שהקפיץ את עמלות הניהול שגבו מהכורים.

כורי הביטקוין הבינו שנהפכו לפרסונה נון-גרטה בסין, והם מתחילים לחפש אלטרנטיבות. בלומברג מדווחת כי חברת ביטמיין, שמנהלת את שני הקולקטיבים הגדולים ביותר של כריית ביטקוין בסין, מקימה מטה אזורי בסינגפור, ויש לה פעילות כרייה בארה"ב וקנדה, ולפי דיווחים יש לה פעילות גם בתל אביב; חברה גדולה נוספת, BTC.Top, מקימה מתקן כרייה בקנדה.

המשמעות היא שתחום הכרייה צפוי לעבור שינוי גדול, הרווחיות שלו כנראה תרד, ומחירי הביטקוין ימשיכו להגיב. והשאלה, כמו תמיד, היא כיצד.
ביטקוין מטבעות דיגיטליים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד