ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

רפורמת המס של טראמפ מאיימת על ההיי-טק הישראלי

רשות החדשנות מזהירה: תיפגע האטרקטיביות של השקעות בחברות היי-טק ישראליות. חברות היי-טק ישראליות נפגשו עם משרד האוצר

הנשיא דונלד טראמפ. צילום: pixabay
הנשיא דונלד טראמפ. צילום: pixabay



רפורמת המס בארצות הברית תפגע באטרקטיביות השקעות בחברות היי-טק ישראליות - כך עולה מניתוח השפעת הרפורמה על התעשייה הישראלית שערכה רשות החדשנות ושהגיע לידי TheMarker. הניתוח מתייחס לחברות תעשייה ישראליות - בתחומי התעשייה המסורתית וההיי-טק כאחת. עם זאת, מכיוון שפרטי הרפורמה המלאים טרם התבררו, לא ברורה מידת הפגיעה הצפויה.

על פי הניתוח, ארה''ב תיהפך ליעד אטרקטיבי יותר לרישום קניין רוחני בתחומה. המדינה שבה נרשם הקניין הרוחני של החברה היא גם זו שבה גובים את המס על המכירות המתבססות על אותו קניין רוחני. בשנה החולפת פעלה הממשלה לבסס את ישראל כיעד אטרקטיבי לרישום, אולם עתה היא עלולה להפסיד במרוץ לטובת ארה''ב. זאת בעקבות היכללותו של סעיף בתוכנית האמריקאית, הקובע כי מס של 12.5% יוטל על הכנסות של חברות מקניין רוחני שיירשם מחוץ לארה''ב.

מצידן של החברות הישראליות הגדולות, דוגמת צ'ק-פוינט, נשמעו חששות הנוגעים דווקא למס חדש בשם BEAT הנכלל בתוכנית הרפורמה. מדובר במעין מס כניסה של כ-10% מסך השירותים שמיובאים לתוך ארה"ב על ידי חברות זרות (ישראליות), המחזיקות גם בפעילות בארה"ב, ורלוונטי לחברות עם תקבולים שנתיים של מעל ל-500 מיליון דולר בשנה. מלבד גביית המס מהחברות הישראליות - מנגנון זה מעלה את החשש שסטארט-אפים יעדיפו כבר בעת הקמתם להירשם כחברות אמריקאיות.

הרפורמה האמריקאית גם צפויה לגרום לשינוי המודל העסקי של חברות גלובליות, ש-50% לפחות מבעלי המניות שלהן הם אמריקאים. היא צפויה לגרום ל"קיפול" פעילויות כמחקר ופיתוח ומכירה באמצעות חברות בנות שנמצאות בחו''ל, ולהחזירן לארה''ב. זאת, כיוון שהפעילות בחו''ל התייקרה, ועתה יהיה יותר יקר לחברה אמריקאית לבצע מחקר ופיתוח בשיטת הקוסט פלוס באמצעות חברה בישראל למשל, או ליצר דרך חברה סינית או לשווק דרך חברה הרשומה במקום כלשהו מחוץ לארה"ב.

חברות שמגייסות השקעות מחברות אמריקאיות, ובמיוחד חברות הזנק ישראליות, ייפגעו מהמיסוי הכפול שיוטל על החברה בשלב המימוש. המהלך יגדיל את הלחץ מצד משקיעים לרשום את החברה בארה"ב, במטרה להקטין את תשלום המס בעת המימוש.

הרפורמה גם תשנה את האטרקטיביות של ישראל להשקעה על ידי חברות אמריקאיות. זאת מכיוון שעד היום נהנו חברות אמריקאיות משיעור מס של 5%-7.7%, אך כעת יצטרכו להשלים את המיסוי לכ-10% בארה"ב.

בנוסף, סעיף המימון ישנה את מדיניות העברות הכספים בין החברה האם לחברות בנות. לפני הרפורמה, קרן או חברה שגייסה חוב והשקיעה בחברה ישראלית, יכלה לקבל זיכוי של 50% על תשלומי הריבית, אך עתה ירד הזיכוי ל-30% בלבד. מצב זה יגרום לשינוי במדיניות העברות הכספים בתוך הקבוצה, ולבחינה מחודשת של מבנה המימון בחברות.

"רב הנסתר על הגלוי"

בכדי לדון בהשפעות הרפורמה על התעשייה הישראלית ובדרכים השונות בהן יש לנקוט, זומנו לפני כשבוע נציגי כמה מהחברות הגדולות במשק למפגש עם יואל נווה, הכלכלן הראשי במשרד האוצר. בין החברות שהגיעו לדיון היו החברות הישראליות צ'ק פוינט, טבע, סייברארק וסימילרווב – וכן נציגי חברות רב לאומיות כמו אינטל ומיקרוסופט. מקורות הבקיאים בפרטים מסרו כי הפגישה היתה לצורך לימוד המצב בלבד. "רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור לרפורמה. זה מאוד ראשוני", מסרו גורמים מעורבים.

גם בנייר עמדה שהכינה מנכ"לית האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI), נכתב כי הפחתת המס בארה"ב עשויה להוביל לעידוד הקמת חברות אמריקאיות במקום ישראליות. זאת לאחר שבעשור האחרון חזרו חברות ההיי-טק המקומיות להירשם כחברות ישראליות, עם חברות בנות בארה"ב. במקביל חוששים באיגוד מסגירתם של מרכזי מו"פ זרים בישראל. מרכיב נוסף שמבקש האיגוד הוא למצוא דרך לגרום לחברות הבינלאומיות להציג בדו"חות שלהן עלות שכר נמוכה יותר.

במטרה לנטרל חלק מנזקי הרפורמה למשק, תצטרך ישראל כעת לקיים דיון מחודש עם ארה''ב על פרטי אמנה למניעת כפל מס. עוד תצטרך ישראל לבחון את מדיניות המס המקומית, במטרה להבטיח את האטרקטיביות שלה לחברות ולהשקעות זרות. בין הנקודות שעולות מהנייר שהוכן באיגוד לתעשיות מתקדמות, ושהוצג לנציגי האוצר ורשות המסים, כלולה דרישה לשקול הפחתת מס על דיווידנד מישראל לארה"ב ל-5%, וכן לשקול הפחתת מיסוי גם עבור שלוחות של חברות הרשומות מחוץ לישראל. סעיפים נוספים בטיוטת המסמך כוללים הפחתת מס למשקיעים והפחתת מס על ניכוי מס במקור על ריבית. בין היתר צוין כראוי לבחינה המנגנון האירי - שבו מלבד מס החברות ניתן זיכוי במס לפי גודל ההשקעה.
רפורמת המס היי-טק חברות ישראליות קניין רוחני ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד