י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"זה יגמור לנו את העבודה": מורי דרך דוברי סינית נגד משרד התיירות

חוק שירותי התיירות בדרך לקריאה ראשונה בכנסת • אם יעבור, השפה הסינית עשויה להיחשב ל"שפה ייחודית" - דבר שיאפשר לקבוצות תיירים מאורגנות לערוך סיורים ללא מורה דרך

תיירים סינים בכותל המערבי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
תיירים סינים בכותל המערבי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



בשבוע הבא צפוי לעלות לקריאה ראשונה בכנסת חוק שירותי התיירות, שמקדם משרד התיירות. עשרות מורי דרך דוברי השפה הסינית חוששים לאבד את פרנסתם אם החוק יעבור.

לפי הצעת החוק, תיירים מחו"ל וקבוצות ישראלים (25 איש ויותר) שאורגן עבורן סיור בלי רכב על ידי סוכנות נסיעות - יחוייבו בקבלת שירות של מורי דרך ישראלים מוסמכים ובעלי רישיון בלבד. עם זאת, בהצעה קיים סעיף המאפשר לשר התיירות להיוועץ עם ועדה מיוחדת בנוגע להכרזה על שפה מסוימת כשפה ייחודית - ולאפשר לקבוצות תיירים מאורגנות הדוברות שפה זו לערוך סיורים ללא מורה דרך.

שפה ייחודית, קובעת הצעת החוק, היא כזו שידיעתה אינה שכיחה בקרב מורי הדרך. "הוראה זו באה לאפשר הדרכה לתיירי חוץ דוברי שפות שאינן שכיחות בידי דובר שפתם, בלי להטיל עליהם עלויות כפולות הכרוכות בשכירת שירותיו של מורה דרך ושל מתורגמן", נכתב בהצעה.

כיום פועלים בישראל כ-100 מורי דרך דוברי השפה הסינית ועוד כ-50 מורים עוברים הכשרה לכך בימים אלו. מכיוון שהחוק לא קובע באופן מפורש מהי שפה ייחודית, קיים חשש שהשפה הסינית תיחשב לשפה שכזו - וזאת לאור המספר הנמוך יחסית של מורי דרך הדוברים אותה. באופן זה לא יהיה צורך במורים אלו, למרות שחלקם החל את לימודי הוראת הדרך בעיקר בשל שליטתם בשפה, אשר לה ביקוש בענף התיירות הישראלי.

"הסעיף הזה יגמור לנו את העבודה. אני לא אוכל להתחרות במורה מסין ומהר מאוד ניפלט מהשוק. אם החוק הזה יתקבל כלשונו לטווח הארוך לא תהיה לסוכן הנסיעות מסין שום סיבה לעבוד עם סוכני נסיעות ישראלים או לקחת מורה דרך ישראלי", אומר ערן כהן, מורה דרך דובר סינית. "משרד התיירות רוצה לראות עלייה במספר הסינים המגיעים לישראל, ויכול להיות שלטווח הקצר הסעיף הזה בחוק אכן יאפשר עלייה כזו במספרים - אבל בטווח הארוך זה יפגע בתיירות כי ישראל היא מדינה עם סיפור היסטורי דתי שצריך שמישהו מוסמך יספר אותו ויתווך אותו לתייר".

מורי הדרך דוברי הסינית טוענים כי "אנו חשים שסעיף זה נתפר במיוחד לצורכי השוק שבו אנו עובדים. חוק התיירות החדש הוא מעין קו פרשת מים, שממנו ואילך ייקבע עתיד השוק. אם יינתן פטור מחובת מורי דרך לקבוצות תיירים המגיעות מסין יאבדו מאות מורי דרך ומשפחותיהם את פרנסתם בטווח המיידי. בנוסף ייפגע אנושות המוצר התיירותי הישראלי בטווח הארוך. חויית הביקור בישראל תיהפך לנחותה ושטחית. במקום להרוויח עשרות אלפי שגרירים של רצון טוב למען ישראל בכל שנה, נקבל לא מעט תיירים מאוכזבים, מרומים, 'המעושרים' בדיאינפורמציה - מצב שיוביל להפחתה משמעותית במספר המבקרים מסין".

ממשרד התיירות נמסר בתגובה כי "מטרת התיקון הוא להתאים את ההיצע לביקוש בתקופות של ביקוש גובר ללא מענה. מדובר בשפות נדירות, שהגדרתן תיקבע במשותף, על ידי ועדה מיוחדת, שתמונה לכך ואשר תכלול את כל הגופים והנציגים הרלוונטיים. ההיתר יינתן אך ורק לתקופות מוגבלות, כדי לתת מענה לביקוש למורי דרך דוברי שפות ייחודיות, שאין להן מספיק מענה אצל מורי הדרך בישראל".
משרד התיירות השפה הסינית שפה ייחודית מורה דרך חוק שירותי התיירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד