ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

חשיפה: המקושרים שקיבלו אישור לעקוף את פקקי התנועה

בין 2,000 מקבלי ההיתרים לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית: מנכ"ל הכנסת וראשי עיריות. ההיתרים אמורים לשמש לצרכים חיוניים בלבד - אבל הגידול המהיר במספרם מעלה חשש שהם הפכו לצ'ופר למקורבים

פקקי תנועה. צילום: פלאש 90
פקקי תנועה. צילום: פלאש 90



כל מי שעומד בפקקים בישראל מכיר את התופעה המעצבנת: נהגי מכוניות חסרי סבלנות עוקפים את הפקק מימין דרך נתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) — במקום להמתין בתור כמו כולם. ואולם ייתכן מאוד שחלק מאותם נהגים מעצבנים עושים זאת ברשות ובסמכות. מתברר שעל כבישי ישראל נעים כ–2,000 כלי רכב בעלי אישור מיוחד לנסיעה בנתיבים שאמורים להיות שמורים לאוטובוסים ולמוניות בלבד.

מנהלי משרד התחבורה, שמדברים בכל הזדמנות פומבית על הצורך באכיפה של איסור הנסיעה בנת"צים, חילקו 1,954 פטורים מציות לחוק זה ב–2017 — זינוק של כ–80% לעומת מספר הפטורים שניתנו ב–2016. הנתונים נחשפים כאן לראשונה, כתוצאה מבקשות לפי חוק חופש המידע שהגישו עמותת הצלחה והתנועה לחופש המידע.

משרד התחבורה העניק את היתרי הנסיעה החריגים לנושאי תפקידים בעשרות גופים ציבוריים וכן לחברות פרטיות, עמותות ומאות אזרחים. אף שהפנייה לקבלת מידע ממשרד התחבורה ביקשה פירוט שמי לנושאי התפקידים שלרכבם הצמוד מותר לנסוע בנת"צים — במשרד נמנעים ממסירת הפרטים המלאים, והסתפקו במסירה של רשימת הגופים שקיבלו היתרים בשנתיים האחרונות. כמו כן, מהרשימה הושמטו אישורים שניתנו לגופים נוספים מטעמי "מידע רגיש" — כך שמספר האישורים בפועל הוא גבוה יותר.

עו"ד אלעד מן מהצלחה ועו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע מלינים על מסירת המידע החלקית, למרות המתנה ארוכה של קרוב לשנה — "וזאת מבלי לפרט דבר פרט לסירוב לקוני וגורף שלפיו 'הושמט מידע רגיש שאין להעבירו על פי חוק'", לפי מכתבם של מן וסדן אל הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התחבורה. שתי העמותות התריעו בפני משרד התחבורה כי יעתרו לבית המשפט אם לא יזכו למענה מלא עד 23 בינואר.

משרד התחבורה חילק לעצמו שבעה פטורים

ביטן בהגיעו לחקירה. צילום: רועי אלימה, פלאש 90צילום: ביטן בהגיעו לחקירה. צילום: רועי אלימה, פלאש 90
ביטן בהגיעו לחקירה. צילום: רועי אלימה, פלאש 90


חברי המועדון האקסקלוסיבי של מורשי נסיעה בנת"צים נחלקים לשני מעמדות שונים ברמתם. הנמוך מביניהם שייך לבעלי 1,644 היתרי נסיעה אזוריים, ובראש ההיררכיה מחזיקה קבוצה נבחרת ב–310 "אישורי זהב" — המקנים נסיעה חופשית בכל נתיב תחבורה ציבורית בישראל.

מתוך מאגר היתרי הנסיעה בנת"צים שאינם מוגבלים למחוז מסוים, 63 היתרים רשומים על שם משרד ראש הממשלה — זינוק של 50% בהשוואה לנתוני 2016. מדוע ב–2017 גבר כל כך הצורך של המשרד באישורי נסיעה בנת"צים, ואילו עובדים הם משרתים? ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "לא מדובר בבעלי תפקידים, אלא בכלי רכב ביטחוניים".

במקום השני מבין משרדי הממשלה נמצא משרד החוץ עם 16 פטורים מלאים מאיסור נסיעה בנת"צ, ובמקום השלישי משרד התחבורה — שחילק לעצמו שבעה אישורים גורפים ב–2017. שאר המשרדים הממשלתיים חלקו 34 היתרים, והיתר אחד נוסף ניתן לבית הנשיא, ככל הנראה עבור רכבו של נשיא המדינה, ראובן ריבלין.

לצי הרכב של כנסת ישראל ניתנו שלושה אישורים מורחבים לנסיעה ברשת הנת"צים הארצית. בתגובה לפניית TheMarker מסרו בכנסת שהאישורים מוצמדים למכוניות השרד של יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני), ומנכ"ל הכנסת, אלברט סחרוביץ.

לפני חודש פורסם ב"הארץ" שיו"ר הקואליציה לשעבר, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), הגיע לחקירה משטרתית כשעל רכבו מותקנת "צ'קלקה" (אורות החירום המשטרתיים). בתגובה לפרסום העלה שוקי אורן, החשב הכללי במשרד האוצר ב–2007–2011, פוסט לפייסבוק ובו נכתב: "כשנכנסתי לתפקידי כחשב הכללי הופתעתי לגלות שרכב השרד שקיבלתי מקודמי בתפקיד מצויד בצ׳קלקה ובאישור נסיעה בנתיבי תחבורה ציבוריים".

לדברי אורן, "הסיבה היחידה שהחשב הכללי קיבל זאת היא שהוא היה מקושר מספיק ובעל עוצמה מספקת". ב–2017 הוקצו למשרד האוצר שני היתרי נסיעה בנת"צים.

רשות הנמלים והפטריארך היווני

לצד אנשי הממשלה והכנסת, רשימת הפטורים כוללת גופים מפתיעים יותר. כך, למשל, שלושה היתרי נסיעה מורחבים לכלל הנת"צים בארץ חולקו לרבנות הראשית, שניים חולקו לפטריארכיה היוונית־אורתודוקסית, והיתר אחד ניתן למנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, מוואפק טריף. למרבה התמיהה, גם לישיבת הכותל, בראשות הרב ברוך וידר, הונפק אישור בלתי־מוגבל.

חברת החשמל החזיקה ב–2017 ב–272 היתרים אזוריים — כפול ממספר ההיתרים של החברה ב–2016 — ולא ידוע אם הם מוצמדים למכוניות תחזוקה בלבד. עוד בולטות ברשימת זכויות היתר רשות שדות התעופה עם אישורים לשניים מכלי הרכב שלה, ורשות הספנות והנמלים עם אישור נוסף. שתי הרשויות כפופות למשרד התחבורה, שאחראי על חלוקת האישורים. נציבות שירות המדינה זכתה באישור אחד.

כמו כן, הוצאו 308 היתרים לניידות של משטרת ישראל, ודואר ישראל קיבל היתרים ל–17 כלי רכב. בהתאם לנהלים שפירסם משרד התחבורה, היתרים ניתנו גם לארגונים והעמותות יד שרה (50 היתרים), זק"א (35), עזר מציון (27), עזרה למרפא (22) ורפואה ושמחה (6).

העירייה נותנות קנסות — ומבקשת עוד פטורים

שיאנית הפטורים — עם לא פחות מ–466 כלי רכב שמורשים לנסוע בנתיבים הצהובים ב–2017 — היא עיריית תל אביב־יפו. ב–2016 היו לעירייה 288 אישורים בלבד. במארס 2017 החלה העירייה לאכוף את נסיעת המכוניות בנת"צים שבתחומה באמצעות עשרות מצלמות דיגיטליות שהוצבו בצדי הדרכים. במקביל, מספר האישורים של העירייה זינק ב–66%. כך, אזרח פרטי המצולם בנת"צ מקבל לתיבת הדואר שלו קנס בסך 500 שקל, שמועברים לקופת העירייה, בה בעת שמאות מכלי הרכב של העירייה מורשים לנוע בחופשיות בכל עת בנת"צים המסומנים בעיר.

בשטחה המוניציפלי של תל אביב־יפו סלולים כיום כ–50 ק"מ של נת"צים — כמחצית מסך הנת"צים העירוניים כיום בישראל. בשנים הקרובות מתכנן משרד התחבורה לרשת את גוש דן במאות ק"מ של נת"צים חדשים. נתיבי העדפה אלה יאפשרו הזרמה יעילה יותר של מערך התחבורה הציבורית — ותיאורטית, יאפשרו לעובדי עירייה עם רכב צמוד להיפטר ממצוקת הפקקים האישית שלהם.

מעיריית תל אביב־יפו נמסר כי "הבקשות להיתרים הן פועל יוצא של צרכים תפעוליים ומבצעיים לניהול ההכרחי והשוטף של העיר. כלי הרכב עבורם יש היתרים הם מכוניות פיקוח, מכוניות סל"ע (סיירת לביטחון עירוני), רכבי ניקיון של העירייה ושל קבלנים, טנדרים לאיסוף אשפה וכדומה".

מטעם עיריית ירושלים וזרועותיה השונות הופעלו בשנה שעברה 154 כלי רכב עם אישורי נסיעה אזוריים בנת"צים, ולחיפה — רק ארבעה. לרשות עיריית רמת גן עומדים 40 היתרים, שתקפים בכל נת"צ במחוז תל אביב. הצורך של עיריות אלה בהיתרי נסיעה בנת"צים ברור, אך מספר ההיתרים הגבוה עלול להעלות חשד לחלוקתם ביד נדיבה מדי.

מלבד ארבע העיריות הגדולות שצוינו, עכו וקרית ים הן הרשויות המקומיות היחידות שזכו לאישורים הנכספים — אישור אחד לכל עירייה. האישורים ניתנו על ידי משרד התחבורה עבור כלי הרכב של ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי, וראש עיריית קרית ים, דוד אבן צור.

שתי העיריות מסרו בתגובה כי אישורי הנסיעה בנת"צים — שתקפים בכל הארץ — נדרשים מטעמי אבטחה. לפי קרית ים, אבן צור מאובטח בהוראת השב"כ מאז 2015, אז אירע פיצוץ ברכבו. הרכב החדש צויד באישור הנסיעה — ובצ'קלקה משטרתית. עיריית עכו סירבה לפרט מעבר ל"שיקולי אבטחה", אך כזכור, ראש העיר לנקרי ניצל מניסיון התנקשות לפני חמש שנים, לאחר שנורה מטווח קצר ונפצע באורח בינוני.

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה פירסמה לפני שנתיים מסמך כללים מנחים למתן פטור מציות לתמרורים. לפי כללים אלה, ניתן להעניק פטורים לרכב ציבורי המיועד להסעת נכים (כדוגמת רכב של יד שרה וארגונים דומים); כלי רכב המיועדים לאכיפה על תפקוד הנת"צ וכאלה המשמשים לתחזוקתו; כלי רכב של תושבים או בעלי עסקים באזור נת"צ המחזיקים בחניה שמורה שהדרך היחידה אליה עוברת בנת"צ; וכלי רכב מסוימים הנדרשים לנוע בנת"צ לצורך אספקת סחורה כבדה, העברת דירות וכדומה. במסמך ההנחיות מובהר כי "למפקח על התעבורה יש שיקול דעת למתן פטור במקרים נוספים". ואמנם, נראה שהרגולטור עשה שימוש נרחב בסעיף זה, כפי שעולה מרשימת המורמים מהחוק האוסר נסיעת רכב פרטי בנת"צ.

160 אזרחים מועדפים

ברשימת בעלי היתרי הנסיעה בנת"צים מופיעים 160 "אזרחים" — וכולם דווקא בירושלים, לפי נתוני משרד התחבורה. כאמור, המשרד לא פירט את הסיבה שבגינה ניתנו ההיתרים. מוזיאון הכנסת, משרדי ועד הכשרות ותיאטרון החאן קיבלו היתרי נסיעה לנת"צים בבירה, לאחר שהרחובות שבהם יושבים המוסדות הוותיקים הפכו לצירי תחבורה ציבורית בלבד.

ואולם, לא ברור מדוע עסקים מסוימים שיושבים על נת"צים קיבלו היתרים ואחרים לא. משונה עוד יותר העובדה שרק בירושלים ניתנו האישורים לבעלי עסקים בפרט — ולאזרחים בכלל. אם לא די בכך, אישורים לנסיעה בנת"צים במרחב ירושלים חולקו גם לגופים שאינם יושבים על נת"צ, כמו הכנסייה הרוסית בעין כרם. עוד מופיעים ברשימה מרכז מורשת מנחם בגין ו"כוללי השותפין".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה עד מועד מסירת הכתבה לדפוס.
תחבורה ציבורית משרד התחבורה צקלקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד