ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

חוק המרכולים: ״הסערה״ שאחרי השקט

החוק החדש ״נזקו עולה על תועלתו״ לפחות המעשית. בפועל הוא לא ישנה כלום. משמעותו היחידה, דקלרטיבית הצהרתית. העלאת מודעות השבת להמונים • האם החוק יציל, יתקן מצב נתון? יועיל לעתיד?

חוק המרכולים: ״הסערה״ שאחרי השקט
ך



חוק המרכולים עבר. סגן השר הרב יעקב ליצמן חזר ללשכת שר הבריאות. ״ותשקוט הקואליציה... עד להתבטאות הבאה״. השבוע התחיל עם ציטוט מיו״ר ועדת הכספים הרב משה גפני, שבכינוס סגור סיפר על מאות בני מיעוטים שיגויסו כ״פקחי שבת״. אמר וחזר ואמר. ההכחשות הגיעו מכל עבר, יש סיבה טובה להאמינם.

עיריות רבות הזדרזו לתקן את חוקי העזר העירוניים, לפני ״חלות״ החוק החדש, שמראש החריג את ת״א שם החלה הבערה. האמתלה, ביסוד החקיקה הותנה, שהחוק החדש המעניק לשר הממונה שר הפנים, סמכות לפסול את החוק העירוני, יחול ״מכאן ולהבא״! ולא יוחל רטרואקטיבית על עיריות שתיקנו את חוקי העזר. יצא שכרו בהפסדו.

יו״ר ש״ס השר הרב אריה דרעי בראיון עיתונאי במוסף סופ״ש שעבר, אמר מפורשות: החוק החדש לא ישנה בפועל כלום! לא בגדר ״ניבא ולא ידע מה ניבא״ אלא בגדר, השר האחראי לביצוע בעין של החוק החדש. בכיר אחר התבטא: ״לא תמיד משרד הפנים יופקד בידי מפלגה חרדית״! וא״כ, מה הואילה החקיקה המזורזת?

החוק החדש ״נזקו עולה על תועלתו״ לפחות המעשית. בפועל הוא לא ישנה כלום. משמעותו היחידה, דקלרטיבית הצהרתית. העלאת מודעות השבת להמונים. גם זה חשוב היום. הרווח הנוסף, אפשרות מניעה נוספת, במקומות בהם העיריה המקומית ״מעוניינת״ למנוע חילולי שבת, ולאו מילתא זוטרתה היא.

ללא החוק החדש, בעלי עסקים כהגדרתם? ״בתי עינוגים וממכר מזון״ יכולים ״לכוף״ באמצעות בית המשפט, את העיריה או המועצה המקומית, אזורית, לאשר להם פתיחה בשבתות ומועדי ישראל, בניגוד למדיניותם המוצהרת. החוק נותן סמכות מעשית לשר הממונה, מדגיש ומאשרר את חובת ״חלות השבת״ בפרהסיה הציבורית בישראל, לפחות באזורי מגורים בעלי רוב יהודי.

מבחינת חקיקה גרידא, יש פנים לכאן ולכאן. האם החוק יציל, יתקן מצב נתון? יועיל לעתיד? רק משמעות הצהרתית, שגם היא חשובה! או, שהזדרזות עיריות רבות ״להקדים״ את חלות החוק, מנציחה ומעמיקה את הכרסום והפגיעה בשבת קודש. הרב דרעי כבר ״גילה״! החוק לא ישנה את המצב הקיים.

הבעייה הינה, סחף אנטי דתי שיכול להיות מתורגם בקלפי, שמייצר כל ״חוק דתי״, צודק כשלעצמו, גם כשהוא בתוך ובגבולות הסטטוס-קוו ההיסטורי.
מערך הכוחות הפוליטי כיום בארץ הינו ״כמעט״ שיויון בין הגושים, עם עדיפות לגוש הימין-חרדים שמתחזק את הקואליציה הנוכחית. האופוזיציה מולו כל העולם. כולל הרשימה הערבית שתצטרף לגוש חוסם.

יש-עתיד בראשות יאיר לפיד, הטוענת לכתר, מרכזת סביבה קולות המוגדרים כאנשי ״מרכז המפה הפוליטית״. ביום פקודה, בבחירות שיתמקדו על רקע כפייה דתית, יאיר לפיד מסוגל לסחוף קולות של ימין מתון, שיאפשרו העברת שלטון. מי שמאמין ש״כולנו״ של כחלון, או ישראל ביתנו של איווט ליברמן, יאחזו בקרנות המזבח ולא יצטרפו לממשלה בראשות לפיד, באם יהיה לו גוש חוסם, גם בעזרת הרשימה הערבית המשותפת! טועה בענק.

זו הבעייה שחייבת לעמוד בראש סדר היום הציבורי, של הנציגות החרדית בכנסת ובממשלה. המחשבה חייבת להיות אסטרטגית לדורות! לא רק טאקטית לרגע. צרכי הפנים וריצוי התקשורת הנשכנית, לא יכולים להכתיב מדיניות שתצליח לשעה ותקלקל לדורות. שבת שלום.
חוק המרכולים אריה דרעי מאבק השבת משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד