י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הפוסקים דנו: האם מותר להינזק מה'בואש' בשביל חליפה חדשה?

שאלה מעניינת עליה דנו פוסקי ההלכה בדורנו, האם מותר ללכת להפגנה שבה משתמשת המשטרה ב'מי בואש' ובכך לקבל חליפה חדשה מאדם תומך הפגנות שהודיע כי יחליף לכל משתתף את חליפתו שנהרסה

בחור בהפגנת הבואש. צילום: יניב נדב, פלאש 90
בחור בהפגנת הבואש. צילום: יניב נדב, פלאש 90



בהפגנות 'הפלג הירושלמי' על המשתמטים החרדים בכלא הצבאי, בהם השתמשה המשטרה בבואש, מים בעלי ריח רע במיוחד כדי לפזר את המפגינים. 'מי הבואש', מזיקים לבגדים ואי אפשר להסירם מהם לחלוטין אף בכביסה.

בעקבות כך נהרסו מאות חליפות ופורסם כי אחד מתומכי ההפגנות מוכן לשלם מכספו עבור החליפות של כל אלו שחליפותיהם יצאו מכלל שימוש עקב ההשתתפות בהפגנות.

בעלון התורני 'וישמע משה' פורסמה השבוע שאלה שעלתה על גבי שולחנם של פוסקי ההלכה, על בחור שהוריו דלי אמצעים ואין ביכולתם לקנות עבורו חליפה חדשה, עלה בדעתו הרעיון ללכת ולהשתתף בהפגנה כדי שאם תתקלקל חליפתו יוכל לקבל חליפה חדשה תחתיה. האם הדבר מותר?

תשובה: הגאונים רבי מרדכי גרוס ורבי נפתלי נוסבוים השיבו שהדבר בודאי אסור בהחלט, שדעתו של הגביר לממן את החליפות רק עבור אלו שמשתתפים בהפגנה לשם שמים, ולא עבור אלו שבאים לשם כדי לקבל חליפה חדשה.

אך הגאונים רבי משה שאול קליין ורבי שלמה זלמן אולמן שליט”א דנו בדבר והניחוהו בצריך עיון, שאף שאין כאן גניבה ממש, מכל מקום יש כאן חשש הונאה וגניבת דעת.

הגאונים רבי יצחק זילברשטיין, רבי יעקב מאיר שטרן, רבי מנדל שפרן השיבו שהדבר מותר בלא פקפוק, וביארו הטעם דרצונו של הגביר הוא שיהיו כמה שיותר משתתפים בהפגנה, ואין לו כל הבדל האם הבחור תומך בלבו במפגינים או מתנגד להם, העיקר שהוא מחזק את ידם בעצם נוכחותו שם.

הגר”מ שפרן הוסיף שאין דין בהפגנה שתהיה 'לשמה'. וגם הגאונים רבי שמאי גרוס ורבי יעקב חיים סופר הורו שאם משתתף בהפגנה מותר לו לבקש דמי החליפה שניזוקה, ומותר לעשות זאת לכתחילה, כי כל המשתתפים בהפגנה מוסיפים לה.

הוסיף הגאון רבי שמאי גרוס שאף אם עבר שם במקרה וניתז עליו החומר הקלוקל, מותר לו כעת להשתתף בהפגנה בפועל, או שיעמוד בין כולם זמן מה, או שיהיה בין הצועקים והמריעים, באופן שתביא השתתפותו תועלת מבחינת מארגני ההפגנה, ויוכל לבקש את דמי החליפה מן הגביר שמשלם זאת.

עורך העלון הרב משה פריד הסביר כי מכל מקום הדבר פשוט שאסור ללכת בדוקא למקום ששם מתיזה המשטרה את החומר בעל הריח הרע, אלא לעמוד עם כל הבחורים כדרך המפגינים ואם תינזק חליפתו - תינזק. ועוד מסתבר שצריך להשתתף בהפגנה משך זמן שהיה משתתף אם היה מזדהה עם המפגינים, ולא יילך אחר זמן קצר תיכף כשהשיג את מטרתו ונתלכלכה חליפתו במי בואש.
חליפה מי בואש הפלג הירושלמי פוסקי ההלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד