ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

המחאה מול מנדלבליט • תגובת המפגינים: "ניצול ציני" גינויים חריפים: "שפל, דוחה ועצוב"

הפרובוקציה אמש מול היועמ"ש באמצע קידוש לבנה, ממשיכה להסעיר • גינויים חריפים מכל גווני הקשת הפוליטית, לצד גירסת המפגינים הטוענים כי "מכונת התעמולה של נתניהו ומנדלבליט ממשיכה לייצר שקרים - זה לא ירתיע אותנו"

מנדלבליט. צילום: Tomer Neuberg/Flash90
מנדלבליט. צילום: Tomer Neuberg/Flash90



גינויים מימין ומשמאל בעקבות הפרובוקציה שנעשתה אמש (מוצ"ש) מול בית הכנסת בו עמד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שנאלץ לחמוק מהמקום באמצע קידוש לבנה, טרם הספיק לומר קדיש יתום אחי אמו שנפטרה לפני כשלושה שבועות.

המפגינים מצידם, טוענים כי הסערה אינה מוצדקת וכי הסיפור כלל אינו נכון כפי שהוא מוצג בתקשורת.


צילום: אריאל שנבל, מקור ראשון

עמותת "זכות הצעקה" שפעיליה הפגינו אמש מול בית הכנסת, הגיבה אמש לסערה: "מותר לנו להפגין ולהביע את דעתנו. אף אחד מאיתנו לא נכנס לבית הכנסת או צעק לעבר מנדלבליט קריאות הקשורות באבלו. מכונת התעמולה של נתניהו ומנדלבליט ממשיכה לייצר שקרים - זה לא ירתיע אותנו".

ישי הדס, אחד המפגינים מחוץ לבית הכנסת בפ"ת בו התפלל היועמ"ש מנדלבליט, הסביר לאתר 'וואלהnews' כי "מאז שהוחלט להעביר את ההפגנות להבימה ולרוטשילד בתל אביב, המפגינים עוזבים את מנדלבליט בשקט, אבל הוא לא נענה במשך כל השנה לפניות שלנו, כשניסינו לתקשר איתו. הוא לא נענה מעולם".

"החלטנו הערב לבוא ולערוך טקס הבדלה אלטרנטיבי שקט, רגוע וסולידי, מנומס וללא שום התגרות. "לא ידענו מקודם שהמתפללים ייצאו להתפלל מחוץ לבית הכנסת", אמר הדס ל'וואלה'.

לדבריו, הסערה אינה מוצדקת שכן "עמדנו עשרה מטרים מהם, בקבוצה סולידית. אפילו לא היה קשר עין עם היועמ"ש. יש כאן ניצול ציני של המחאה הסולידית מול התפילה האישית של מנדלבליט, שנועדה להוציא דברים מהקשרם. מכונת התעמולה המשומנת כבר תעשה את עבודתה".‏

המפגין טוען, כי בהזמנה ל'טקס ההבדלה האלטרנטיבי' (כהגדרתם) שערכו המפגינים הם התבקשו להגיע בלבוש צנוע, עם חולצות וכיפות לבנות. "ננסה להציע באדיבות ובכבוד לציבור המתפללים נוסח תפילה מעט שונה מזה שהם מורגלים בו", נכתב בהזמנה, שלאחריה התבקשו המפגינים לעבור לכיכר הבימה בתל אביב למחות שם. "אין כוונה להפריע או להתעמת". לדבריו, בהזמנה צוין מפורשות כי "צעקות, צרחות ומגפונים לא יכובדו. כדי לא לקלקל את ההפתעה, נבקש מאוד שלא להפיץ".



בינתיים, במהלך מוצאי השבת פורסמו גינויים חריפים למעשה, מכל גווני הקשת הפוליטית.

הרב הראשי לישראל, הגאון הרב דוד לאו גינה בחריפות את ההפגנה שהתרחשה בפתח בית הכנסת, תוך הפרעה למתפללים.

הרב הראשי ציין כי: "לאורך כל הדורות, גם אנשים שלא היו מבאי בית הכנסת בכל יום, היו זהירים בכבוד בית הכנסת וקדושתו. המעשה שנעשה הערב, בו הפגינו ליד בית כנסת תוך הפרעה למתפללים, הוא חילול ופגיעה בכבוד בית הכנסת שהוא מקדש מעט. אין לקבל זאת בשום פנים ואופן, יש לגנות זאת ולהימנע מכך בעתיד".

נשיא המדינה ראובן ריבלין, פרסם הבוקר גם הוא הודעת גינוי בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "הזדעזעתי עמוקות מאירועי אמש בפתח תקווה. למנוע מאדם להתפלל לעילוי נשמת אמו עד אשר ידרש לחילוץ בסיוע של מאבטח? זוהי רמיסה גסה של זכויות הפרט, חופש הדת, ובעיקר - של כללי ההגינות הבסיסיים שבין אדם לחברו".

יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין הגיב: ״הרדיפה אחר היועמ״ש מנדלבליט בעת שהוא אומר קדיש על אימו ז״ל חוצה כל גבול והמעשה הברברי והבריוני שחזינו בו בצאת השבת פסול מכל וכל ! אני קורא למפגינים לעשות סוף למחזות מסוג אלה באמצעות ריסון עצמי והפעלת שיקול דעת ורגישות״.

שרת המשפטים ח"כ איילת שקד הגיבה הערב בטוויטר: "‏לצערי אני רואה שזה נדרש, אז הנה כלל אצבע למפגינים בפתח תקווה: כשאתם מגלים שבשם חופש הביטוי אתם מונעים מיהודי לומר קדיש על אמא שלו - זו כבר לא דמוקרטיה".

שקד הוסיפה ואמרה כי "קווי המחאה הלגיטימית נחצים בתקופה האחרונה. הטרדה בשבת ובבית כנסת של היועמ"ש זו בריונות אלימה והתנהגות מבזה".

גם יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג הגיב וכתב הערב: "‏מזועזע מאטימות מפגינים חסרי רגישות שהפריעו ליועץ המשפטי בבואו להתפלל בבית הכנסת ולאמר קדיש על אמו ז"ל. מעשה חסר אנושיות. גם לחירות ההפגנה הקדושה בדמוקרטיה הישראלית יש גבולות שאין לפרוץ".

שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב מ'הליכוד' הגיבה: "המפגינים הבריונים קוראים לזה טקס הבדלה אלטרנטיבי. הם ממשיכים להשתמש במכבסת מילים ובניסיונות האלימים שלהם כדי להפעיל לחץ על היועמ"ש לתת להם את הראש של בנימין נתניהו ראש הממשלה. זה לא יקרה. אני סומכת על היועמ"ש שיפעל בדרך הצדק וההגינות המתבקשת".

שר הביטחון ויו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן הגיב: "יתביישו המפגינים שחצו את גבול האנושיות וגרמו ליועמ"ש מנדלבליט לוותר על קדיש יתום. אני בעד הזכות הדמוקרטית להפגין אבל הדרך שבה המפגינים נהגו אינה דרך ארץ".

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל מ'הליכוד' הגיבה: ‏"הפגנה בבית הכנסת בו אביחי מנדלבליט אומר קדיש על אמו היא חציית גבול בזויה ומבישה. הפגנות היו ועודן לגיטימיות במדינה דמוקרטית. יחד עם זאת, יש לתת את הדעת על הדרך".

גם יו"ר 'המחנה הציוני' אבי גבאי הגיב: ‏"מגנה בתוקף את קבוצת הקיצונים שהגיעה היום אל בית הכנסת בו מתפלל היועץ המשפטי מנדלבליט וניסתה למנוע ממנו לומר קדיש על אמו. אין קשר בינם לבין דאגה לשלטון החוק. להיפך".

השר לשעבר ‏גדעון סער הגיב גם הוא בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "רדיפת אביחי מנדלבליט עד בית-הכנסת אליו הגיע לומר ״קדיש״ על אמו: שפל חדש של חוסר אנושיות. דוחה ועצוב״.

ח"כ ציפי לבני מ'המחנה הציוני' הגיבה: "למפגינים נגד מנדלבליט בשבת בבית הכנסת בבואו לומר קדיש על אימו - לא הדרך ולא המקום".

יו"ר סיעת 'הבית היהודי' ח"כ שולי מועלם הגיבה: "כשחופש הביטוי הופך לחופש ביזוי. ביזוי שבת. ביזוי בית כנסת. ביזוי קדיש. מחאת השמאל מול מנדלבליט פשוט איבדה את זה".

ח"כ רחל עזריה מ'כולנו' הגיבה: "בהמשך להפגנה מול ביה"כ של מנדלבליט, בתור אחת שארגנה לא מעט הפגנות, מבינה שהגיע הזמן לנסח קוד איך לא להפגין. נעשה זאת בשרשור, ואתחיל: מחוץ לבית של אדם שיושב שבע".

״הערב נעשה מעשה בזוי, נחצו קווים אדומים". הגיבה ח"כ נאוה בוקר מ'הליכוד' "לאחר גיליוטינות, אמירות גזעניות, קריאות מוות לציונות, הגענו הערב לנקודת השפל הנמוכה ביותר - מפגיני השמאל הגיעו לבית הכנסת בפתח תקוה ומנעו מאביחי מנדלבליט לקרוא קדיש על אמו המנוחה". הוסיפה הח"כית.

"מדובר בלא פחות, מפגיעה חמורה בזכות היסוד הראשונה במעלה לאדם - חופש הדת והפולחן. אני מזועזעת מהמעשה הנורא ומקווה שעמיתיי למפלגות האופוזיציה ימהרו ויגנו את המקרה.״ כתבה בוקר.

כזכור, כמה עשרות מפגינים נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הגיעו אמש (מוצ"ש) לבית הכנסת 'ניגוני חיים' בשכונת כפר גנים ג' שבו אומר מנדלבליט קדיש על אמו שנפטרה, וקראו לעברו קריאות גנאי. המפגינים שהגיעו למקום כי ידעו שמנדלבליט מתפלל שם, אמרו: "לקחו לנו את המדינה, הדתה כאן, מה קרה אז הפרענו לכם כביכול. נגיע לכל מקום". המתפללים השיבו: "זה מקום דתי תנו לבנאדם להתפלל".

לדברי עמוס, גבאי בית הכנסת: "המפגינים גרמו לכך שמנדלבליט לא יגיד את הקדיש בסיום 'ברכת הלבנה' והוא הוסע לביתו על ידי רעייתו מחשש שיפגעו בו".

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי רעייתו של מנדלבליט הזעיקה את המשטרה, שהגיעה למקום ופיזרה את המפגינים. כמו כן, היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט חולץ מהמקום באמצעות מאבטח לביתו.
אביחי מנדלבליט קידוש לבנה מחאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד