כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

השגריר האוסטרי בראיון ל'בחדרי': "נהנתי לראות בחורים מתנצחים"

לאחר ביקורו בשכונת מטרסדורף מלווה בראש הישיבה, שגריר אוסטריה בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים', מספר על הביקור ההיסטורי ועל הבחורים שהתנצחו בסוגיית "עדים זוממים" • וגם: "חרדים צועדים ברחוב עם כיפה ומרגישים בטוחים" • צפו

השגריר בראיון לבחדרי. צילום: קוב הר צבי
השגריר בראיון לבחדרי. צילום: קוב הר צבי צילום: קובי הר צבי



בעקבות ציוץ מסקרן בטוויטר, הגיע כתב 'בחדרי חרדים' לראיון מיוחד עם שגריר אוסטריה בישראל מר מרטין ווייס, ונחשף לאישיותו המיוחדת.

ערב טוב לך אדוני השגריר, מרטין ווייס שגריר אוסטריה לישראל.

ראיתי אצלך בטוויטר, ציוץ על ביקור שלך בשכונת מטרסדורף בירושלים יחד עם הרב יצחק עהרנפלד ראש ישיבת בית שמואל, האם יש לך קשר כלשהו לעיירה האוסטרית מטרסדורף?


הראיון עם השגריר >> צפו

השגריר: "ראיתי את הרב עהרנפלד באוסטריה שנה שעברה, הרב השתתף בטקס לזכר בית כנסת שנחרב במטרסדורף (בהמשך השם שונה למטרסבורג), הרב היה שם עם פמליה גדולה לזכר בית כנסת עתיק שנחרב על ידי הנאצים, ליהודים יש קשר למקום עוד מהמאה ה-15, פניתי לרב עהרנפלד בקשר לשכונה החרדית, הרב קיבל אותי מאד יפה ולקח אותי לסיור בשכונה וגם בישיבה, מאד התפעלתי מהמקום, לא הרגשתי זר שם, ראיתי את הבחורים בישיבה לומדים, וסיפרו לי שהם מתנצחים בכל הכוח על "עדים זוממים", מאד נהנתי לראות את זה".

קצת רקע על שכונת מטרסדורף, השכונה נוסדה בשנת 1959, על ידי הרב שמואל ארנפלד, השכונה נקראת על שם העיר מטרסדורף (כיום מטרסבורג באוסטריה), שם שכנה קהילה יהודית מפורסמת, אחת משבע קהילות מפורסמות.



בראיוןצילום: בראיון
בראיון


לפני מספר חודשים התקיימו בחירות באוסטריה ושם ניצח בחור צעיר בן 31, סבסטיאן קורץ, מי שהיה שר החוץ בממשלה הקודמת, הקנצלר החדש הקים קואליציה עם "מפלגת החירות" שזכתה ב-26 אחוז מהקולות, למפלגת החירות יש היסטוריה עם עבר נאצי רחוק, איך הקנצלר יצליח לשלב את המלחמה שלו באנטישמיות כפי שהוא הבטיח אחרי הניצחון שלו?

השגריר וייס: "בממשלה הקודמת היו בקואליציה גם ימין וגם שמאל, ולכן הממשלה לא הצליחה לעשות שום שינוי משמעותי לטובת העם האוסטרי, כי כל מפלגה משכה לכיוון אחר, זה כמו שבישראל תהיה מממשלה עם הליכוד ומרצ, אי אפשר ככה לבצע שינויים, הקנצלר החליט להקים ממשלה שתוכל להביא לרפורמות ולשינויים לטובת העם, וזה יתאפשר רק עם ממשלה רחבה עם אותם עקרונות, אני בטוח שהקנצלר שלנו יודע ומבין את הרקע של "מפלגת החירות" והוא מאמין שהם שינו את דרכם בכל הנוגע לאנטישמיות, לקנצלר יש קשרים מצויינים עם ראשי הקהילה היהודית, והוא מוודא שאין שום אנטישמיות".

האם יש אנטישמיות באוסטריה?, האם היהודים מרגישים בטוחים?

השגריר: "אין שום בעיה ליהודים חרדים לצעוד ברחוב עם כיפה, היהודים מרגישים בטוחים מאד, הרשויות מוודאות שהיהודים בטוחים, יכול להיות שיש אירועים נקודתיים של אנטישמיות, אבל בגדול היהודים נהנים מחיים שלווים, יש להם כל מה שהם צריכים בשביל לקיים חיי קהילות יהודיות חרדיות".

אם יהיו התקפות נגד היהודים מה תהיה תגובת הממשלה?

השגריר: "הקנצלר יעשה הכל כדי שזה לא יקרה, הקהילה היהודית בקשר הדוק עם הממשלה, הקנצלר יעמוד לימין היהודים במאה אחוז, הקהילה היהודית חשובה מאד לקנצלר".

האם היהודים בחרו בקנצלר בבחירות האחרונות?

השגריר: "אי אפשר לדעת אבל אפשר לשער שכן, מאחר והקהילה היהודית מכירה את הקנצלר כבר 7 שנים, הוא לא חדש בפוליטיקה, היהודים מכירים את הדעות שלו, ויודעים שהוא תמיד היה נגד אנטישמיות, אז כנראה היהודים הצביעו לו".



השגרר מרטין ווייס בראיון ליענקי פרברצילום: השגרר מרטין ווייס בראיון ליענקי פרבר
השגרר מרטין ווייס בראיון ליענקי פרבר


נתניהו והממשלה נורא התאכזבו שאוסטריה הצביעה נגד ההחלטה של טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל, יש סיכוי שאוסטריה תשנה את דעתה ותעביר את השגרירות שלה לירושלים?

השגריר מרטין ווייס: "ההצבעה שלנו באו"ם לא היתה נגד ישראל ואפילו לא נגד טראמפ, אנחנו חושבים שהישראלים והפלסטינים חייבים להגיע להחלטה משותפת לגבי ירושלים, גם טראמפ עצמו לא קבע את הגבולות בירושלים, בסופו של יום הצדדים חייבים להגיע להסכם ואנחנו מאמינים שהם יגיעו להסדר".

הסכם השלום עם מצרים ועם ירדן הגיע כי היה עם מי לחתום על הסכם, אבל עם הפלסטינים, עם מי אנחנו אמורים לחתום הסכם? הפלסטינים מפולגים בתוך עצמם

השגריר: "שאלה טובה מאד, יש הרבה סקפטיות בסכסוך הזה, יש הרבה שאלות בנושא, אבל אני מאמין שזה יקרה בסופו של דבר, תהיה מנהיגות אצל הפלסטינים, בנוסף להחלטת טראמפ אין אפקט משמעותי, מאחר ולישראל יש עיר בירה והיא ירושלים, כולם יודעים ומכירים בזה, אבל להעביר את השגרירות באופן רשמי לא ישנה הרבה, יש בירושלים קונסוליה אמריקאית, ואם יקראו לבנין של הקונסוליה, "בנין השגרירות" זה לא באמת ישנה דבר, ישראל יודעת שירושלים עיר הבירה של ישראל, ואף החלטה כזו או אחרת לא תשנה את העובדה".
שגריר אוסטריה בישראל מרטין ווייס שכונת מטרסדורף אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד