י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

זעם: המחבל שוחרר במפתיע לארץ מולדתו

מחבל שהניח לפני כ-40 שנה מטען חבלה סמוך לבית כנסת בפריז והרג 4 בני אדם, בהם ישראלית, ניצל סעיף בחוק הצרפתי ונמלט למולדתו לאחר שישב רק 18 חודשים במעצר הצרפתי

כוחות משטרה בצרפת, אילוסטרציה. צילום: רויטרס
כוחות משטרה בצרפת, אילוסטרציה. צילום: רויטרס



במוצאי שמחת תורה, ה-3 באוקטובר 1980, הניח חסן דיאב, תיק ובו מטען חבלה במשקל 10 קילוגרמים, שהוצמד לאופנוע שחנה בסמוך לבית הכנסת ברחוב קופרניק 24, ברובע ה-16 בפריז.

זמן קצר לפי תום התפילה התפוצץ מטען החבלה ונהרגו ממנו ארבעה בני אדם, הישראלית עליזה שגריר ו-3 אזרחים צרפתיים. בפיגוע נפצעו כ-40 בני אדם נוספים.

המשטרה הצרפתית הודיעה אז כי במידה והמטען היה מתפוצץ מספר דקות מאוחר יותר, הפיגוע היה יכול להיות קטלני הרבה יותר, מכיוון שמאות מתפללים יהודים ובהם ילדים רבים היו בדרכם החוצה מבית הכנסת לאחר סיום התפילה.

במשך 27 שנה לא הצליחה המשטרה הצרפתית לתפוס את המחבל שהניח את המטען, אך באוקטובר 2007, בסיוע שירותי המודיעין הגרמני, אותר החשוד בשם חסן דיאב בקנדה. לאחר מעקב ארוך ב-13 בנובמבר 2008, נעצר דיאב בעיר גאטינו שבקוויבק על ידי המשטרה הקנדית.

במהלך החקירה התגלה כי דיאב השתייך לארגון 'החזית העממית לשחרור פלסטין', דיאב מצידו הכחיש כל קשר לארגון זה. עד עצם היום הזה, לא לקח שום ארגון אחריות על הפיגוע.

באוקטובר 2014, לאחר מספר שנים של מאבקים משפטיים, הוסגר דיאב לצרפת והואשם ברצח, זאת לאחר שבית המשפט העליון בקנדה דחה את עתירתו כנגד ההסגרה, לאחר הסגרתו הכחיש דיאב את מעורבותו בפיגוע וטען כי כלל לא היה בצרפת בזמן הפיגוע.

במאי 2016, שוחרר דיאב למעצר בית, לאחר שהיה נתון במעצר במשך 18 חודשים.

בסוף השבוע צייץ העיתונאי דב אלפון כי ‏"חסן דיאב, שהואשם בהנחת המטען בבית הכנסת קופרניקוס בפריז ב-1980, ניצל זיכוי טכני בסעיף אחר כדי להמריא למולדתו קנדה. הדרכון שלו היה שמור בבית המשפט בפריז, אבל שגרירות קנדה סידרה לו דרכון זמני. הוא התקבל הבוקר בפרחים באוטאווה. צרפת הביעה 'הפתעה ואכזבה', ישראל טרם הגיבה".
פיגוע צרפת חומר נפץ בית כנסת חסן דיאב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד