ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

בתם של בעלי התשובה הגיעה סוף סוף לסמינר - והופתעה לרעה

מה רבה הייתה אכזבתה כשגילתה שדווקא אלו שהתקבלו בלי כל בעיה וחקירה כי הן עם ה"שם הנכון" ומ"הבית הנכון" החרדי מבית כמובן, דווקא הבנות האלה הן אלו שבסופו של יום מורידות אותה ברוחניות • בעלת תשובה בטור נוקב

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90



שנה שעברה התפללנו עבורה יחד עם עוד משפחות, שאחרי כל הערעורים וכל ההתערבויות מגדול הדור הגר"י אדלשטיין זצ"ל ומשפחתו הנערה תתקבל סוף סוף לסמינר המיוחל, שנחשב אחד מן הטובים בארץ. למרות כל המידות הנעלות של הנערה והצלחתה בבית הספר בו למדה, הנערה, השם ירחם, הינה בת של בעלי תשובה ועוד מאלה שסירבו למחוק בבת אחת את כל עברם ומכריהם משכבר הימים. נראה שהנהלת הסמינר כמו חלק משמעותי בציבור החרדי מבית, אינה מכירה מספיק את עולמם המורכב והשברירי של בעלי התשובה.

רבנים גדולים כמו הצדיק הגר"י אדלשטיין זצ"ל ובני משפחתו, מלווים בעדינות ובזהירות את בעלי התשובה, תוך היכרות והבנה עם כל המורכבות של החזרה בתשובה ומעודדים קודם כל את הפנימיות כי השאר הוא תהליך משתנה ובעל קצב אישי ושונה מיהודי ליהודי. ישנם אלו שבוחרים להתנתק מכל עברם עם חזרתם בתשובה, אך כאמור ישנם אלו שמתקשים לזרוק את כל עברם ואת מכריהם משכבר הימים, מה שגורר אי אילו מנהגים שנראים תמוהים ולא שייכים כשהם עולים במעקבים ובחקירות שמנהלים כנגדם הנהלות סמינרים.

אלא שמה שנראה כלפי חוץ לא משקף את כלל את פנימיות הבית. אותם חוזרים בתשובה הרי בחרו בסופו שליום בבית של תורה והילדים רואים את הבחירה הזו יום ביומו. אלו חוזרים בתשובה שגם אם הם עצמם עוד שומרים על חלק מעברם, את הילדים הם מגדלים את ברכי תלמידי חכמי חכמים ועל כל צעד ושעל בחינוך הילדים ובהנהגת הבית שואלים לעצת והוראת תלמיד חכם גדול.

הילדים רואים יחד עם הקשרים הישנים של ההורים גם את העונג וההתרפקות האוהבת של הוריהם על אבא שבשמיים ועל התורה הקדושה. הם גדלים עם השמחה הגדולה של ההורים על כל מבחן שלהם במקצועות קודש, התלהבות על כל חידוש של הילדים. הם גדלים עם הורים שכל חידוש או הנהגה מיוחדת של רבם הנערץ הופכת לשיחת היום בבית. הילדים האלה אינם בסכנה להיכלל ב"נוער הנושר" שמעסיק את גדולי המחנכים כי הם אינם נמשכים לעולם האחר גם אם הם בכ"ז נחשפים לחלק ממנו כי הם חיים עם הורים שאחרי שהיו שם בחרו להיות כאן. הם חיים עם הורים שאינם מקיימים את המצוות כמעשה שגרה, אלא מתוך התרגשות ראשונית והודיה לבורא עולם של מי שאחרי עמל הגיע לדרך התורה.

הקשר של הוריהם עם העולם הישן הכולל משפחה וחברים ולעתים כתוצאה מכך אי אילו מנהגים, אינו מוריד מיראת השמיים והדבקות בתורה אלא אדרבה מקנה לילדים דוגמה אישית של דרך ארץ קדמה לתורה, שיעור קבוע ומתמשך של "ואהבת לרעך כמוך". הם רואים אהבת ישראל אמיתית לכל יהודי ויהודי, אהבת ישראל שתביא לנו בעזרת השם את הבית השלישי.

אותה נערה שהתקבלה לבסוף לסמינר המיוחל, הייתה בטוחה שאם היה צריך כ"כ להתאמץ להגיע, בודאי תמצא שם נערות בעלות מידות תרומיות ונעלות. מה רבה הייתה אכזבתה כשגילתה שדווקא אלו שהתקבלו בלי כל בעיה וחקירה כי הן עם ה"שם הנכון" ומ"הבית הנכון" החרדי מבית כמובן, דווקא הבנות האלה הן אלו שבסופו של יום מורידות אותה ברוחניות. היא גילתה לאכזבתה בנות שלמרות הייחוס המכובד של הבית, יראת השמיים שלהן אינה פנימית כי עם חיצונית, היא גילתה נערות שלמרות שהן וההורים פועלים במסלול הכשר למהדרין, עמוק בפנים משהו מתאווה להציץ בעולם ההוא. לצערה היא גילתה צניעות חיצונית ללא צניעות פנימית.

למרות שהיא רצויה ומקובלת על כל חברותיה היא מסננת את חברותיה בקפידה ובקושי רב מחשש להתקלקל ולרדת ברוחניות.

אם הנהלות הסמינרים היו מכירים באמת את המורכבות והרב גוניות של עולמם של בעלי התשובה, הם היו מבינים שהמעקבים והחקירות שלהם אינם משקפים את ההשקפה הפנימית של הבית ושל הנערה והיו עוברים לבדיקות אחרות המכבדות יותר אותם ואת הנערות ומשפחותיהם. הם היו מבינים שנערות כמותה לא רק שאינן מקלקלות את השורה אלא להיפך, בכוחן רק לחזק ולרומם את הנערות האחרות בדבקות בבורא, באהבת התורה הקדושה ובאהבת ישראל טהורה.
רוני תשובה מרק חוזרים בתשובה סמינרים בנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד