י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

תמונה שנחשפה לאחרונה מהרבי מצאנז בשואה, מרגשת את העם היהודי

מסירותו של הרבי מצאנז קלויזנבורג זי"ע בשואה למען קיום המצוות במסירות נפש ולמען חיזוקם של שרידי שארית הפליטה, ידועה לכל, אך תמונה שמתפרסמת לאחרונה מעוררת התרגשות והתעניינות • 'המודיע' חושף הבוקר את סיפורה של התמונה

באדיבות ביטאון צאנז
באדיבות ביטאון צאנז



תצלום נדיר של הרה"ק בעל ה'שפע חיים' מצאנז זי"ע שפורסם לאחרונה, כשהוא נואם בעיצומו של יום הקדוש שנת תש"ו (ארבעה חודשים בלבד לאחר השחרור מהמחנות) בקבלת פנים לגנרל האמריקאי דווייט אייזנהאואר, שהיה המפקד העליון של כוחות ארצות-הברית באירופה הכבושה – מעוררת התרגשות רבה בעולם היהודי.

מדובר בתמונה נדירה מהרבי זי"ע (שצולם על ידי צוות צילום נוכרי שהתלווה לביקורו של הגנרל) מיד לאחר סיום המלחמה. באותה תקופה הפיח מחדש במסירות נפש ממש את רוח היהדות בקרב השרידים שניצלו מהתופת הנאצית, ורבבות-רבבות מבני ישראל חבים עד עצם היום הזה לרבי זי"ע את העבודה שהם נשארו יהודים חרדים וזכו להקים משפחות נאמנות בישראל דורות ישרים מבורכים. פעולותיו הנשגבות שהיו למעלה מהשגת אנוש סוקרו במרוצת השנים בעשרות ואלפי סיפורים מעל גבי ספרים, חוברות ועלונים וגם זה הוא רק אפס-אפס קצהו.

לדברי הכתב יעקב רייניץ' הבוקר ב'המודיע', בעקבות פרסום התמונה הנדירה (תודות לפעילותו של הנגיד הרב משה רייך מירושלים ובאדיבות בטאון 'צאנז'), התברר כעת מה עמד מאחורי מעמד הקבלת פנים הנדיר לגנרל אייזנהאואר בעיצומו של יום הקודש. מעדויותיהם של ניצולים מתברר כי הצבא האמריקאי הקים מיד לאחר המלחמה 75 מחנות פליטים על אדמת גרמניה ואוסטריה עבור מאות אלפי השרידים.

מטרתם המוצהרת היתה שבתוך חודשים ספורים כולם יחזרו לבתיהם ולאחר מכן לנעול את המחנות על מסגר ובריח. ואכן, הפליטים הגויים חזרו כולם למשפחותיהם בעוד שהפליטים היהודים לא היה להם להן לחזור אחרי שכל בני משפחתם נרצחו בשואה הי"ד והשכנים הגויים התנחלו בבתיהם של היהודים.

הצבא האמריקאי תחת פיקודו של ג'ורג' פַּטוֹן, מפקד המחנה השלישי של החיל האמריקאי שהיה אנטישמי ידוע עם אמירות מזעזעות ונוראיות שלא ראוי כלל לעלותם אותם על דפי עיתון חרדי, החל להתנכל ליהודים והצר את צעדיהם עד כדי כך שהיו רבים שטענו כי ההתנהלות של הצבא האמריקאי, בסיטואציות מסוימות, היא לא פחות מאשר זו של הנאצים ימ"ש.

לאור זעקת הפליטים הורה נשיא ארה"ב, טרומן, על הקמת וועדת חקירה בנושא ובסיומו פורסם בתאריך ט"ו אלול שנת תש"ה "דו"ח הריסון", שבו אכן נמתחה ביקורת קשה נגד ההתנהלות הבלתי אנושית של החיילים בראשות הגנרל פטון, והיחס כלפי היהודים החל אט-אט להשתנות.

בשלב הזה החליט הגנרל אייזנהאואר להגיע אישית לשטח ולבדוק מקרוב אחר הנעשה, וזה קרה ביום כיפור שנת תש"ו כשהגיע למחנה העקורים 'פלדאפינג' (פעלדאפינג), שם שהה הרבי זי"ע בשנתיים אחרי המלחמה.

ב'המודיע' פורסם כבר מספר פעמים על מה שאירע באותו אירוע נרגש כשהרבי זי"ע נאם בקול חוצב להבות אש על הטבח הבלתי נתפס בשכל אנוש שעבר העם היהודי בשואה וכל העם געה בבכי, כולל רבים שכבר התרחקו מכל זיק של יהדות והרבי זי"ע הזכיר להם את בית אבא – כשברקע התהדהד קולו של החזן בתפילת "א-ל מלא רחמים", ולא היתה עין אחת שנותרה יבשה.

הגנרל אייזנהאואר התרגש עד למאד מנאומו של הרבי ואמר כי כל מה שיבקש הוא יעשה, והדבר היחיד שהרבי ביקש היה שישלחו ד' מינים לחג הסוכות הקרוב. כמו כן ביקש להעלות את המכסה של האוכל הכשר במחנה לטובת השרידים שומרי תורה ומצוות. שתי הבקשות מולאו באופן מיידי.

לאחר מכן הגיע הגנרל לביקור בבית מדרשו של הרבי זי"ע ושם ביקש ברכה אישית עבורו, והרבי בירכו: "בזכות שזכית להציל את העולם ורבבות אלפי יהודים מידיהם האכזריות של חיילות הגרמנים, תזכה בעזרת השי"ת לעלות מעלה מעלה ולהגיע למשרה הכי רמה בארצך" – ברכה שנתקיימה כעבור שנים ספורות כשנבחר לנשיאה ה-34 של ארה"ב לשתי קדנציות רצופות. אייזנהאואר נהג להזכיר פעמים רבות את הברכה של הרבי זי"ע ויחס לזה את בחירתו לתפקיד הכי משפיע בעולם המערבי.

באותה שעה עמד לצידו של אייזנהאואר הגנרל האנטישמי פטון, שניצל את ההזדמנות וביקש גם לקבל ברכתו של הרבי זי"ע, ואז נענה הרבי ואמר: "ער זאל איינעמען א מיתה משונה"! (שתהיה לו מיתה משונה). המתרגם היה נבוך ואמר לרבי שאינו מסוגל לתרגם זאת, ואז שוב חזר הרבי ואמר בהדגשה את אותו נוסח. המתרגם החליט בהברקה של רגע ואמר: "הרבי אומר שתזכה לפרסום גדול ושמך ייחקק באבן לנצח" (באנגלית יש לזה משמעות חיובית). שלושה חודשים לאחר מכן נקלע פטון לתאונת דרכים ונפצע אנושות ומת כעבור 13 יום.
תמונה נדירה הרבי מצאנז קלויזנבורג שפע חיים שואה גרמנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד