י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

האברך שהוכיח: לימודי תואר בלי פשרות על אורח חיים חרדי

גם כשנאלץ אליהו לפרוש חלקית מספסלי הכולל הוא לא הסכים להתפשר על עקרונותיו * הוא הופתע לגלולת כי שכרו בצדו: לימודיו בישיבה חסכו לו לימודי קורס בדרך אל התואר – פחות זמן וכסף וכן זכה לסביבת לימוד מוגנת: הבית שלו * לא מתפשרים ומרוויחים

צילום: האוניברסיטה הפתוחה
צילום: האוניברסיטה הפתוחה



אין דרך טובה יותר לדחות דברים, מאשר לספר לעצמנו סיפורים ולתרץ תירוצים הגיוניים ככל שיהיו. אך המציאות מוכיחה כי אנשים שרצו באמת – מצאו את הדרך הנכונה ביותר עבורם והגיעו להישגים עצומים.
אליהו מ' תמיד חיפש משמעות לחייו – ומצא אותה בעולם התורה, ללא מליצה. הוא פשוט אהב לשבת ללמוד. מספר שנים לאחר החתונה נאלץ לצאת לפרנס את בני ביתו, וכדרכו, החליט שיעשה זאת בצורה הטובה ביותר. מכיוון שלא הסכים לעזוב את הלימוד, החליט שימצא עבודה טובה ומכניסה ביותר, שתשאיר לו מספיק זמן לחיי תורה שכה אהב. אליהו החל את הבירורים בצורה הכי מעמיקה ומפורטת שאפשר לעשות. הוא יכול היה להוציא ספר עם כל הפרטים שמצא על כל מוסד לימודי גבוה.

עוד בטרם עשה את הסיכום המכריע, היה לו ברור שהוא ילמד רק באוניברסיטה הפתוחה ולו בשל העובדה שאת הלימודים הוא יכול לבצע דרך הבית, מבלי לחפש היתרים על לימודים מעורבים, או לחפש מוסד שבו הלימודים נפרדים אך תנאי הלימוד והתשלום, נוחים פחות. בלימודים דרך הבית הוא גם יבזבז פחות זמן וכסף על נסיעות, ויוכל לסדר את יומו בצורה הנוחה לו. ניכר היה כי מגוון אפשרויות הלימוד באוניברסיטה הפתוחה נקבע מתוך ההבנה כי מקום הלימודים המתאים ביותר בעבור החרדים, כולל מבחינת האווירה והחברה, הוא ביתם וסביבתם הטבעית והשמורה, מה שהיה מאוד נכון מבחינת אליהו.

בהתחלה, רק משום עול הפרנסה, לקח אליהו עבודה באחד מתלמודי התורה בעירו. הוא הפך להיות מזכיר. לא אכפת לו מהי דרגת תפקידו, העיקר שהעבודה היא בשעות נוחות, יש משכורת נחמדה, ויש מספיק זמן לכולל ערב וללימודי הקורסים שלקח כהכנה לתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול. הוא בחר את התואר על פי המלצות של חברים, שאמרו לו כי המקצוע מבוקש ומכניס מאוד.

לאליהו היתה תוכנית מאוד ברורה: שילוב לימודים במהלך היום – לפי מה שנכון לו מבחינה אישית ודתית, ובהמשך, יעזוב את עבודת המזכירות ויוכל להשתלב במקצוע שבחר לעצמו. המשמעת העצמית היתה פה לצדו, והוא ידע שבקרוב יחל את הלימודים בכל הכוח. אחד הנתונים המשמעותיים עבורו הוא שניתן ללמוד שלושה סמסטרים בשנה. אם הוא ישקיע את כל מרצו, יסיים את הלימודים מהר משחשב.

אחד הדברים שאמורים להקל על אליהו בתהליך הלימודים, זו העובדה שבאוניברסיטה הפתוחה משלמים על קורס שלוקחים, ולא משלמים מראש על השנה כולה. הפרט הגדול מבחינתו היה כשגילה שלימודיו בישיבה הוכרו מטעם האוניברסיטה כנקודות זכות וחסכו לו קורס שלם במהלך הלימודים, מה שגם חוסך לו זמן וכמובן כסף. נושאים משמעותיים לכל הדעות.

האוניברסיטה הפתוחה מקפידה ללוות את הסטודנטים לא רק לאורך תהליך הקליטה, אלא במשך כל תקופת הלימודים, עד לסיומם המוצלח וקבלת התואר. לרשות אליהו עומד נציג קהילתי מקצועי שנותן מענה בשעת הצורך, מעניק ליווי אישי צמוד, ומעניק, כשצריך, סיוע בבחירת המסלול הנכון ביותר. במקרה של אליהו, הוא סייע לו בהגשת בקשות למלגות שונות, מה שהקל עליו עוד יותר את הנושא הכספי.

חודש לאחר שהחל לחפש את דרכו החדשה, נרשם אליהו ללימודים. הוא ידע שעשה את הטוב והנכון ביותר עבורו ועבור בני משפחתו – כשהוא לא מוכר את ערכיו העקרוניים הרוחניים בשום צורה, ונשאר מוגן בסביבה עליה הקפיד כל חייו.

האוניברסיטה הפתוחה לימודים לחרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד