ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

היצירתיות של אלשטיין: מכירה פיקטיבית של מניות סלקום כדי לעמוד בחוק הישראלי

דסק"ש מכרה 5% ממניות סלקום לשני אנשים הקשורים לבעל השליטה, וזאת כדי לעמוד בדרישת החוק ל"ישראליות" של בעלי המניות • בפועל מדובר בהשאלה של המניות בלבד, כאשר כל הזכויות הכלכליות הקשורות בהן ימשיכו להיות בידי דסק"ש

אדוארדו אלשטיין. צילום: אלי קובין
אדוארדו אלשטיין. צילום: אלי קובין



חוקי מדינת ישראל שוב איתגרו את היצירתיות של אדוארדו אלשטיין ואנשי קבוצת אי.די.בי. היום (ב') הוציאו סלקום ודסק"ש דיווח לבורסה שלפיו דסק"ש, באמצעות החברה הבת הפרטית שלה כור, המחזיקה ב-45.6% ממניות סלקום, מכרה 5% ממניות חברת התקשורת בעסקה מחוץ לבורסה.

בפועל, אין מדובר בעסקת מכירה אמתית וצעד ראשון לרכישת השליטה בקבוצת בזק, כי אם עסקה פיקטיבית שבה השאילה דסק"ש 5% ממניות סלקום לשני אנשים הקשורים לבעל השליטה: מאוריסיו ביאור, המכהן כדירקטור חליפי בדסק"ש ודירקטור בסלקום, ומריו בלכר, המכהן כדירקטור חליפי בחברת אי.די.בי פיתוח.

העסקה הפיקטיבית התבצעה אך ורק בשביל לעמוד בדרישה ארכאית של משרד התקשורת, שלפיה 5% לפחות ממניותיה של חברת תקשורת ישראלית יוחזקו בידי אזרח ישראלי תושב ישראל, ו-10% מכלל הדירקטורים בה יהיו בעלי אזרחות מקומית (בסלקום מכהנים כיום 6 דירקטורים). אלשטיין, על אף היותו יהודי, בחר שלא לממש את זכותו לאזרחות ישראלית.

בין הצדדים נקבעו הסדרים שיעבירו את כל ההטבות הכלכליות לדסק"ש. כחלק מאותם הסדרים הובהר כי ביאור ובלכר יחזיקו באופן טכני במניות סלקום ותהיה להם זכות למנות דירקטור מטעמם באופן עצמאי. בפועל, ביאור הוא שמכהן בתפקיד זה כיום. עם זאת, בכל הקשור ליתר הנושאים השניים יהיו מחויבים להצביע ביחד עם דסק"ש ועל פי החלטתה הבלעדית. זאת, כאשר כל הזכויות לקבלת דיווידנדים או הטבות אחרות שייכות לדסק"ש. בלכר וביאור לא יקבלו כל הטבות מהעסקה.

אלשטיין ניצב בפני בעיה כשביקש לעמוד בדרישת החוק, ביום שבו נפרד משותפו הקודם בקבוצת אי.די.בי, מוטי בן משה. עד ההיפרדות ראה משרד התקשורת בדסק"ש את הגורם הישראלי המחזיק במניות, שכן בן משה הוא אזרח ישראלי.

מאז עזיבתו של בן משה נדרשה קבוצת אי.די.בי להתמודד עם הדרישה למצוא גורם ישראלי אשר יחזיק במניות כפי שדורש החוק, ומשרד התקשורת נתן לה ארכה להתמודד עם המצב. מהדיווח עולה כי משרד התקשורת אישר היום את המהלך היצירתי. לכן, נחתם מסמך עקרונות בין הצדדים, ועד 31 בינואר הם יידרשו להעביר את המניות.

ההסכם עצמו יוארך פעם אחת לשנה. עם משרד התקשורת יתקן את החוק בעתיד, דסק"ש תהיה רשאית לדרוש בחזרה את המניות לידיה. כמו כן התחייבו בלכר וביאור כי לא יעבירו את המניות של סלקום לאף גורם שאינו עונה על דרישת הישראליות, כדרישת החוק. כמו כן, כל העברה תידרש באישורה המלא של דסק"ש.

לא מובן מדוע אחרי שחברות תקשורת ישראליות נשלטו על ידי גורמים זרים בעבר, משרד התקשורת ממשיך לעמוד על כך כי חברות הנשלטות על ידי זרים יעמדו בדרישות חוק ארכאיות, כאשר בפועל הוא מקבל כל מהלך יצירתי של החברות שנועד לעמוד בתנאי החוק.
אדוארדו אלשטיין אי.די.בי. סלקום מכירה פיקטיבית השאלת מניות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד