כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

תיעוד מהאוויר: כך תקף חיל האוויר בסוריה • צפו

בשנה האחרונה זלג מספר פעמים ירי מהלחימה הפנימית בסוריה לעבר שטח ישראל. בסרטון וידאו שהותר היום לפרסום, ניתן לראות תיעוד מהאוויר של 'רוכב שמיים' שהוקפץ לצורך זיהוי ואיתור מטרות תותחים והכוונת אש להשמדתם • צפו

תיעוד מהאוויר: כך תקף חיל האוויר בסוריה • צפו





צה"ל הפיץ היום תיעוד של פעילות יחידת 'רוכב שמים', בו רואים תקיפה של צה"ל בשטח סוריה לאחר זליגת ירי לעבר רמת הגולן.

יחידת רוכב שמיים הינה יחידה מיוחדת של חיל התותחנים הכוללת 20 צוותים סדירים. ליחידה חשיבות מבצעית גדולה בגיבוש תמונת מצב מבצעית באמצעות ניתוח שטח הפעילות בטרם הגעת הכוחות, איסוף מודיעין, זיכוי וניקוי שטחים, הכוונת כוחות וליווי שלהם, איתור מטרות, אחיזה מודיעינית בשטח וסגירת מעגלי אש.



בתיעוד ניתן לראות כיצד צה"ל תוקף משגר של צבא אסד ששיגר פצצת מרגמה לעבר המורדים. שעות הטיסה המבצעית של 'רוכב שמים' עלו באופן משמעותי מיום הקמת היחידה ועד היום, כאשר בכל שנה עולים בכ-1000 שעות מבצעיות. החודש, היחידה החלה בהצטיידות במערכת הפעלה חדשה לרוכב שמיים "בלוק 3" בעל יכולות משופרות: זמן שהייה גדול יותר, הגדלת טווח הטיסה, הפעלה נוחה יותר, תקשורת בין הכוחות, צילום ברזולוציה גדולה יותר.



"רוכב שמיים הינו בעצם מזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס) טקטי", סיפרה מפקדת יחידת רוכב שמיים, סא"ל רעות רטיג וייס, "שהייחוד המרכזי שלו זה הפעולה מהשטח. מכל מקום שבו הוא נמצא ובכל זמן עם צוותים קרביים, עם יכולות מאוד גבוהות - גם קוגניטיבית וגם פיזית - שיכולים להתחבר לכל סוג מסגרת מסתייעת בין אם זה גדוד, חטיבה, אוגדה וכדומה, ולבצע בשבילם משימות על הסוגים והמגוון שאפשר לבצע עם רוכב שמיים".

"גם משימות איסוף ואיתור מטרות, גם משימות של הכוונת אש מכלל הסוגים, כל מה שקיים בצה"ל אלו דברים שאנחנו יכולים להכווין ואנחנו גם עושים את זה ביום יום, ובנוסף ליווי כוחות גם כניסה שלהם לשטח מאוים גם ליווי תוך כדי פעילות וגם בדיקות בעצם לאחר פעילות של מה הממצאים שנותרו בשטח" סיפרה מפקדת היחידה.



בחודשים האחרונים קמה ביחידה פלגת קומנדו ייעודית להפעלת רוכב שמים בעומק אויב. הפעלה מאתגרת בעלת מאפייני הפעלה ייחודיים שתספק יתרון אופרטיבי מובהק בשל היעדר כלי איסוף ותצפית אחרים בעומק. הפלוגה השתתפה ביחד עם יחידות הקומנדו בתרגיל בקפריסין.

בחודשים הקרובים יכנס ליחידה מטען ייעודי HD, ליצירת תצלום אווירי ברזולוציה גבוהה ועזר תלת ממד. כמו כן, בשנה הקרובה יוקם ביחידה "צוות אדום" שיהיה בקיא באופן פעולת האויב, יחזיק אמצעי ביום אויב וישתתף בתרגילים לצוותים המבצעיים. היחידה היא יחידה צעירה, קמה בשנת 2010, נמצאת במחנה רמון מזה מספר שנים.


תיעוד מפעילות יחידת 'רוכב שמים'

היחידה כפופה לעוצבת "קלע דוד" שהיא בעצם העוצבה של היחידות המיוחדות של חיל התותחנים. במסגרת זו אנחנו מקיימים פה מסלול הכשרה שהוא מאוד ייחודי בנוף של צה"ל ושל היבשה, במסלול הזה שהוא מסלול ארוך של שנה, יש לנו פה לוחמים שגם מקבלים לידיהם יכולות מאוד מתקדמות בהקשר הפיזי ולהטיס מטוס בשטח.

"בין כל הפיתוחים שצופים לנו בהמשך" אומרת מפקדת היחידה, "יש לנו גם את שדרוג המערכת שלנו למערכת "בלוק 3" שתאפשר לנו גם להטיס את המערכת לטווחים יותר גדולים למשך יותר זמן עם הרבה יותר יכולות גם מבחינת המצלמה שלנו שתדע גם להסתכל על חוזי שהוא תרמי וגם על חוזי שהוא יום. היום אנחנו עובדים עם שתי מצלמות שונות ובעתיד זה יהיה עם אותה מצלמה וגם נכנסת אלינו יכולת של הכוונת אש מדויקת- הכוונה היא פה שנוכל להכווין חימוש עד למילימטר מהמטרה".



מפקדת יחידת רוכב שמיים, סא"ל רעות רטיג וייס, מתייחסת גם לנפילות מזלטים. "נפילות רוכב שמיים קורות הרבה פעמים בגלל שמדובר פה במטוס שהוא מטוס פשוט, מטוס שהוא יחסית זול, ללא גיבויים שבעצם נועד לבצע משימות אם צריך עד שהוא נופל. זאת אומרת זה שעכשיו מטוס נופל אנחנו מתחקרים פה כל נפילה, יורדים לעומק, מקבלים החלטות, מפיקים לקחים, מצמצמים משנה לשנה את כמות הנפילות שלנו".



יחד עם זאת היא מציינת כי "רוב הנפילות קורות מסיבות שהן לא רק טעויות אנוש ואנחנו יודעים לכפות על הדברים בעזרת עבודה שהיא מאוד מקצועית ומתחקרת כאשר כמעט בכל שנה הוספנו בערך 1000 שעות טיסה לסל הביצועים שלנו. זה אומר שאנחנו מבצעים בכל שנה אלפי שעות טיסה עם מספר מצומצם של נפילות. יש הד תודעתי שהנפילות האלו יוצרות, אבל אל מול זה, אלפי השעות האחרות שאנחנו מביאים מודיעין וסוגרים מעגלים ושומרים על כוחות ודואגים גם בין היתר לסגור מעגלים על אויב, זה דברים שבעצם במערך המאזניים לוקחים את העניין הזה של הנפילות. ככה בנו את המערכת".























רוכב שמים תקיפה בסוריה תיעוד חיל האוויר זליגת ירי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד