כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הקמפיין נמשך: האם בנות הפלג יהפכו לעריקות

קמפיין "גזירת גיוס הבנות" פרץ לפתע לחיינו בתקופה האחרונה • במה בעצם מדובר, כיצד מנסים גורמים להטעות כי יש לעניין קשר לבנות הסמינרים, והאם מוסדות הפלג ישתפו פעולה עם חוק גיוס בנות • 'בחדרי חרדים' עושה סדר

צילום אילוסטרציה: pixabay
צילום אילוסטרציה: pixabay



במרכז המכתב שפורסם היום על ידי איגוד בני התורה הספרדים, הושם דגש על אזהרה כנגד התייצבות בנות בלשכת הגיוס, כאשר הרבנים מבקשים מהבנות להסדיר את המעמד באמצעות הדואר או ע"י שליח.



במשך שנים רבות נוהל הפטור של בנות היה לאחר התייצבות בלשכת הגיוס, אולם במשך השנים הגיעו העסקנים לסיכומים מול רשויות הצבא על כך שהפטור מוסדר באמצעות המוסדות הדתיים והסמינרים, שמשגרים בצורה מרוכזת לצבא את הצהרות הדת (זאת בניגוד להסדרת מעמד בן ישיבה שמצריכה התייצבות פיזית).

נוהל זה נמשך גם כיום, כאשר גם בת שאינה במסגרת לימודים דתית יכולה לשלוח את התצהיר באמצעות הדואר וכדומה, ובכך היא נפטרת מגיוס על רקע דתי.

במקרים חריגים במיוחד - כגון במקרה של אי הסדרת המעמד במשך תקופה ארוכה מחמת תקלות, או במקרה של בת שהתגייסה וחזרה בתשובה, וכדומה - נשלחת בקשה להתייצבות בלשכת הגיוס, כאשר ברוב המקרים ניתן למנוע את ההתייצבות הפיזית באמצעות יצירת קשר טלפוני ומשלוח המסמכים בדואר רשום. אולם במקרים נדירים ביותר, נדרשת התייצבות פיזית.

יצויין כי האיסור במכתב שפורסם היום משום מה מופנה דווקא לבנות סמינר, אשר כאמור מעמדן מוסדר ע"י הסמינר ללא שום קושי ידוע, ולא ברור על מה מדובר במכתב, הרבנים אף מתעלמים מהבנות החילוניות שמתחזות לדתיות שהחוק החדש עוסק בהן כפי שפרסמנו והן אינן במסגרות הסמינרים כמובן.

בשלב זה טרם ברור כיצד ינהג הפלג אל מול ה"גזירה החדשה", כאשר בגיוס בנים טענו רבני הפלג כי ההתייצבות בלשכת הגיוס להסדרת המעמד באופן חוקי כמוה כמתן לגיטמציה ל"חוק הגיוס", ואם כן גם הסדרת המעמד על ידי הסמינרים נחשבת לכאורה כשיתוף פעולה עם חוק גיוס בנות שאושר סופית בשנת תשע"ב.

מכתב איגוד בני התורה הספרדים שפורסם היום, מתייחס לבנות שיש להן בעיות מסויימות ושניתן לפתור אותן גם ע"י משלוח טפסים בדואר, אולם לא ניתן להימנע מההשוואה המתבקשת לאיסור ההתייצבות ב"גזירת גיוס בנים", אשר הביאה מאות בחורים למצב של עריקות ואי חוקיות, כאשר רבים מהם אף ישבו בכלא וחויילו בכוח לתקופות ממושכות לאחר שלא הסדירו מעמדם כנדרש.

האם המכתב הנ"ל יגרום גם לבנות להכניס את עצמם במסגרת של עריקות ואי חוקיות? האם צפויות הפגנות נשים מול שערי כלא נוה תרצה?

ימים יגידו
גיזרת גיוס בנות פייק איגוד בני התורה הספרדים מכתב גיוס בנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד