י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ועדת הכלכלה אישרה: לנסוע לנתב"ג בשבת עם רב-קו

לאחר עשור של עיכובים אישרה שלשום ועדת הכלכלה את הרפורמה בענף מוניות השירות • איך משלמים וכיצד מקבלים הנחה? כמה קווי שירות חדשים ייפתחו, ואיפה? האם הקווים יעבדו בשבת? והאם הרפורמה תצא לפועל לפני תום העשור? • שאלות ותשובות

מוניות שירות. צילום: Roni Shutzer /FLASH90
מוניות שירות. צילום: Roni Shutzer /FLASH90



באיחור של עשור אישרה שלשום ועדת הכלכלה של הכנסת את הרפורמה להסדרת ענף מוניות השירות. בעקבות הרפורמה יהיה אפשר לשלם על נסיעות באמצעות כרטיס רב־קו, והקווים ייפתחו למכרזים תחרותיים. גופים ריכוזיים כמו אגד או דן לא יורשו להתמודד במכרזים.

עוד קובעת הרפורמה כי ייפתחו קווים חדשים כאמצעי תחבורה משלימה לקווי האוטובוס, ויינתנו סובסידיה ממשלתית למפעילים ופיצוי לנהגים על נטילת הקווים. הוועדה אישרה כי שר התחבורה יקבע בתקנות — בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה — תנאים להפחתת אגרה על הפעלת רישיונות מונית (מספר ירוק) וכמה רישיונות יקבל כל תאגיד פועל (תאגיד שהיה לו רישיון תקף ב–11 באוגוסט 2016). הרפורמה צפויה לעלות לקריאה שנייה ושלישית בכנסת בשבוע הבא.

איפה ייפתחו קווי שירות חדשים?

מבחינת הנוסעים, עיקר הרפורמה היא הוספת 117 קווים חדשים, יותר ממחציתם במרכז — כולל קווים מערים מרכזיות לנמל התעופה בן־גוריון. הקווים יתוכננו כתחבורה משלימה לקווי האוטובוסים הסדירים, ולא יהיו מקבילים להם. זאת, בניגוד לקווי מוניות השירות כיום, שמסלולם זהה כמעט לחלוטין לקווי האוטובוסים המתחרים.

המסלולים טרם נקבעו, אך על פי טיוטת הקווים של משרד התחבורה, תושבי המרכז ייהנו מקווים נוספים בתל אביב, ראשון לציון, חולון, פתח תקוה, ראש העין ועוד.

תריסר קווי מוניות שירות יופעלו לראשונה בירושלים ובסביבתה. בשרון יוכרזו קווים, בין השאר, בכפר סבא, הרצליה, נתניה, רעננה וחדרה. 14 קווים חדשים יוכרזו במחוז דרום, בין השאר באשדוד, אשקלון, באר שבע ואילת. עוד מתייחסת הרפורמה המוצעת ל–23 קווים חדשים במחוז צפון, שיפעלו בחיפה והקריות, עכו־נהריה, עפולה, טבריה ויישובים אחרים.

האם הקווים יעבדו בשבת?



בעיקרון כן, מוניות השירות יוסיפו לעבוד בימי המנוחה. הרחבת המערך צפויה להגדיל משמעותית את היצע התחבורה הציבורית בשבת ברחבי הארץ, ולאפשר לישראלים שלא מחזיקים ברכב פרטי לצאת מהבית ולטייל או לפגוש קרובי משפחה וחברים. יוחרגו מכך קווים שיעברו באזורים דתיים מובהקים, כמו בני ברק או יהודה ושומרון, שאינם צפויים לפעול בשבתות.
מוניות שירות שבת רב קו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד