ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

צפו • אחמד טיבי בנאום מפתיע על השואה

לקראת יום השואה הבינלאומי שיחול בשבת הקרובה, נשא אתמול ח"כ טיבי נאום יוצא דופן במליאת הכנסת, על מצב האנטישמיות בעולם ועל "האווירה הכעורה שמציף הנשיא טראמפ בהצהרותיו הבומבסטיות נגד כל מי שהוא שונה" • צפו

אחמד טיבי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אחמד טיבי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



נאום יוצא דופן, נישא אתמול (שלישי) מעל בימת הכנסת. ולולי היו יוצאים מפיו של חבר כנסת ערבי, לא היו מפתיעים כל כך. חבר הכנסת אחמד טיבי מ'הרשימה המשותפת' נשא נאום חוצב נגד תופעת האנטישמיות, זאת לקראת יום השואה הבינלאומי שיחול בשבת הקרובה ויצוין ברחבי העולם.


הנאום המלא של טיבי

"תומאס מאן", פתח טיבי את נאומו, "בקובץ המאמרים שלו "זאת המלחמה", כתב: "כיצד יכולים הגרמנים לשאת את שפלותם הלא-אנושית של שליטיהם הנוכחיים? כיצד יכולים הם לסבול את זעפנותם המושחתת ואת רוגזם, את חוסר כל זיק של רוחב לב בישותם? את הנאתם הפחדנית מרמיסת חלשים, מהשפלת עמיתיהם, מגרימת כל מיני ייסורים גופניים ונפשיים? עם גרמניה האומלל, כיצד מוצא חן בעיניך התפקיד המשיחי שנועד לך, לא על ידי אלוהים ולא על ידי הגורל, אלא על ידי קומץ של בני אדם מופקרים?".

טיבי המשיך: "אין ספק שתופעת האנטישמיות המתפשטת בעולם היא תופעה נלוזה, מסוכנת, שיש להיאבק בה. היא תולדה של גזענות, של הכחשת האחר, רק בשל מוצאו. במהלך 2017, מספר התקריות האנטישמיות עלה בעשרות אחוזים – 67% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מינואר ועד 30 בספטמבר אירעו בארצות-הברית 1,299 תקריות אנטישמיות. במהלך 2016 כולה רשמו בארצות-הברית 1,266 תקריות ב־12 חודשים, ואילו מספר זה נחצה השנה בתוך תשעה חודשים, לפי הדו"ח של הליגה נגד השמצה".

"את תנועות הימין האנטישמיות מובילים צעירים רהוטים, כמו מנהיגי התנועה הלאומית המסורתית, ניאו נאצים ושונאי יהודים, מוצהרים וגלויים, כאלה שמעריצים את היטלר, בעלי דעות קיצוניות ובוטות, צורמים וכואבים, השואפים לגרש את היהודים מאמריקה בטענה שהם גורמים נזק לכלכלה האמריקנית ועד הכחשת השואה".

הוא תקף את הנשיא האמריקני דונלד טראמפ והאשים אותו: "קבוצות אלו מקבלות רוח גבית בשנה האחרונה מהאווירה הכעורה שמציף הנשיא טראמפ בהצהרותיו הבומבסטיות נגד כל מי שהוא שונה: נגד מיעוטים, נגד מהגרים, נגד מוסלמים ילידים. כמו כן, רמיסת זכויות אדם ושלילת תקציבים למוסדות האו"ם, מה שאף נשיא אמריקאי לא עשה. פגיעה בחלשים באשר הם חלשים. הדבר עבר כל גבול כאשר חלק מהאנשים שעבדו בצוותו של הנשיא התגלו כאנשים בעלי פעילות ניאו נאצית. אחד מהם כבר לא עובד שם".

"לדעתו של הצורר הנאצי היטלר", המשיך טיבי, "המאבק הוא אבי הכול. כמו בטבע, יש מלחמת קיום והחזק שורד. לפי תורתו של הביולוג האנגלי צ'רלס דרווין, כך גם בבני אדם. הנאצים השתמשו בתורה זו וייחסו אותה לבני אדם, ולפי תורה זו קבעו הנאצים שזכותו של הגזע העליון להשמיד את החלשים מהם כדי להתקיים, בטענה כי הגזע הארי הוא הנעלה מכולם. הטבע יצר אותו בשלמותו, ולכן מבחינה רוחנית ותרבותית הוא הנעלה מכולם והוא מודל לאדם העליון. אך במשך השנים נוצרו יסודות צרים שטימאו אותו והתכוונו להרסו, כך שלדעתם של הנאצים הגורם המקלקל הוא היהודים. גורם זה מנוון את הגזע הארי ואחראי לכל האידיאולוגיות הפסולות, כמו הליברליזם והדמוקרטיה. וכדי להחזיר לגזע הארי את עליונותו, יש להקים רייך שישמיד את הגזע הנחות – הרי הוא היהודים, לפי אידיאולוגיה זו".

"החקיקות האנטי-יהודיות התבצעו בשלבים הדרגתיים. חוקי נירנברג אושרו בספטמבר על ידי ועידה נאצית המונית. החוקים הורידו את זכויות היהודים לרמה הנמוכה ביותר ואף נטלו אותן. נישואים או יחסים בין יהודים לגזע העליון, הארי, נחשבו לעבירה פלילית".

"השואה, הייתה פשע נורא – פשע נורא נגד האנושות כולה. היא תולדה של הרוע ההוא – תורת הגזע, שהייתה שם במערב ולא במזרח. אי-ההכרה באחר נבעה ונובעת מצורת מחשבה מעוותת ומעוותת, הפוגעת ביחסים בין שני העמים ולא מכירה באחר השונה ולא בשוני שמעצם הגדרתו של טבע האדם הינו הוא המהות. גם אם כל אדם חי צורת חיים אחת וייחודית מתוך אין ספור צורות חיים אפשריות, נראה כי טבעו האנושי משקף גם מטען רחב של תכונות אוניברסליות, כלל-תרבותיות, הרבה מעבר לטענות הגלומות בגישה של יחסיות תרבותית ולאומית רדיקלית".

טיבי המשיך והסביר כי "להכיר בשוני ובשונה הינו תהליך עמוק וכן של הכלה של אדם אשר בחר להיות אנושי. האנושיות אומנם תכונה של להיות בן אנוש, אבל השימוש היומיומי במושג הזה מתייחס לאנשים רחומים ומתחשבים. אנשים שחונכו להיות בני אדם הם אנשים אנושיים. אדם שנוהג באופן אנושי לא יעמוד מנגד כשמישהו סובל או מקבל יחס רע. אנשים כאלה יתגייסו, ככל יכולתם, כדי לסייע, להקל, ולתמוך במי שעומד מולם ומצבו אינו טוב".

לדבריו, "המתכון ההוא הוא המתכון ליצירת גזענות והתגזענות. אין להקל ראש בנאציזם. אין להזמין למדינת ישראל ניאו-נאצים על ידי מפלגות. אין לקבל לאחר כבוד ניאו-נאצים מאירופה וממקומות אחרים רק בשל העובדה שהניאו-נאצי הזה שונא מוסלמים ואנטי-ערבי. איסלמופוביה היא גם סוג של אנטישמיות, ולכן כולנו חייבים להיות מאוחדים כדי להיאבק בתופעות של גזענות, הכחשת האחר ויצירת סטריאוטיפים".

לסיום הוא ציטט: "בספרו של פרימו לוי הוא כתב: "אדם מאמין בכל הווייתו שלחיים יש מטרה. אמונה זו היא מהותו האנושית. בני אדם חופשיים הוגים בה" – כתמיד – "מתדיינים על טיבה, מכנים אותה בשמות הרבה. עבורה המטרה פשוטה ביותר: לחיות עד האביב. על דבר אחר איננו חושבים". למשימה הזאת בלבד מכוונים כרגע משאבי הנפש וכל התקוות שלנו".

"בואו, כולנו, נלמד מהשיעור המר של ההיסטוריה, כדי שהיא לעולם לא תחזור על עצמה", הוסיף.
אחמד טיבי שואה דונלד טראמפ אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד