כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

כץ תוקף את תיעוד חילולי השבת: "הרבנים מרשים לשלוח גוי לצלם בשבת?" • צפו

שר התחבורה תקף מעל דוכן הכנסת את תיעודי העבודות בשבת ברכבת ישראל שצולמו ע"י נכרי ונחשפו ב'בחדרי' כץ התייחס לרפורמת המוניות שהוא מקדם ופנה לח"כ מקלב: "אני חייב לשבח אותך ואת חבריך על גילוי המנהיגות בסוגיית מוניות השירות"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



צפו בתיעוד: במסגרת תשובה על שאילתא שעסקה ברפורמת המוניות שהוא מקדם, שר התחבורה ישראל כץ תקף את תיעודי הווידאו שהתפרסמו ב'בחדרי חרדים', שצולמו על ידי נכרי שתיעד את עבודות רכבת ישראל בעיצומה של השבת.

כץ אמר כי "שמתי את הדברים על השולחן כשהצגתי את הרפורמה בצורה הכי גלויה. לא צריך איזה אתרים חשאיים שכל היום מלבים. מעניין, ראיתי כבר שיש אתרים במגזר החרדי, אני לא יודע אם הם מופעלים על ידי חרדים, אבל הם מפיצים בשורה בקרב חרדים ששולחים ערבים בשבת לצלם אולי מישהו עושה עבודות".

כץ הוסיף לתקוף במליאת הכנסת, "מעניין מאוד, אני עוד לא ראיתי שהרבנים אישרו לעשות עבודה באמצעות גויים בסוף השבוע כעבודה תקינה. אבל לשלוח צלמים בסוף השבוע, ולפרסם מיום ראשון בבוקר שתוקפים בדרך כלל את ראשי הציבור החרדי, ובאותה הזדמנות את ראש הממשלה, את כל הממשלה - מעניין למה. אלה דברים שוודאי לא מסוג הדברים שאנחנו מקדמים", אמר.

כאמור, השאילתא עסקה בנושא הבוער של רפורמת המוניות שכץ מקדם, ושעל פי התכנון, צפויה להגביר את חילול השבת, כתוצאה ממאות מוניות שירות שיתווספו לעבודה בשבת, באופן חוקתי.

ח"כ מיכאל מלכיאלי הפנה את השאילתא לכץ: "משרד התחבורה פרסם לאחרונה את רפורמת המוניות העתידה. אישי ציבור בירושלמים מצביעים על שני חסרונות בולטים: השכונות החרדיות מודרות מאותה רפורמה וממילא לא ייהנו מהטבה בשירות או הוזלה ויתרבו חילולי השבת".

כץ השיב בארוכה: "הרפורמה הזאת גם לקחה בחשבון את הסטטוס קוו הקיים ומצאה פתרון במסגרת הסטטוס קוו. מאחר ומבחינה מקצועית הצורך בתגבור, ובעיקר באמצע השבוע כשיש עומס גדול, אז הרב-קו בתוך החקיקה שאושרה כבר בוועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית ותובא בקרוב לאישור הכנסת, הרב-קו יופעל באמצע השבוע, הוא לא יופעל בסוף השבוע. ולכן, בסוף השבוע, מונית היא כמו במעמדה היום – כמו מונית רגילה, מונית ספיישל, דבר שהוא לא מסובסד, והוא לא נוגע לסטטוס קוו עצמו. באמצע השבוע יהיה שירות מוניות שהוא מהתחבורה הציבורית שפועלת גם באמצע השבוע", אמר השר.



שר התחבורה המשיך להסביר למלכיאלי: "אתה לקחת כאן את המקל משני קצותיו - גם להוסיף קווי מוניות שירות, וגם לוודא שלא יפעלו בשבת. הן יפעלו בדיוק כמו שהן פועלות היום. לא נגענו בחוק סוף השבוע. לא נגענו בחוק שהוא הסטטוס קוו של מוניות שירות בסוף שבוע, לא נגענו בו. אנחנו נוגעים רק באמצע השבוע, בזה שאנחנו מכניסים רב-קו באמצע השבוע".

כאמור, כץ התייחס לצילומי הווידאו שפורסמו ב'בחדרי חרדים' ותקף: "לכן, אני שמתי את הדברים על השולחן כשהצגתי את הרפורמה בצורה הכי גלויה. לא צריך איזה אתרים חשאיים שכל היום מלבים. מעניין, ראיתי כבר שיש אתרים במגזר החרדי, אני לא יודע אם הם מופעלים על ידי חרדים, אבל הם מפיצים בשורה בקרב חרדים ששולחים ערבים בשבת לצלם אולי מישהו עושה עבודות. מעניין מאוד, אני עוד לא ראיתי שהרבנים אישרו לעשות עבודה באמצעות גויים בסוף השבוע כעבודה תקינה. אבל לשלוח צלמים בסוף השבוע, ולפרסם מיום ראשון בבוקר שתוקפים בדרך כלל את ראשי הציבור החרדי, ובאותה הזדמנות את ראש הממשלה, את כל הממשלה - מעניין למה. אלה דברים שוודאי לא מסוג הדברים שאנחנו מקדמים".

לטענתו, "אני שמתי את הדברים בצורה גלויה. אנחנו שומרים על הסטטוס קוו, ואנחנו מוסיפים שירות מאוד משמעותי לכל צרכני התחבורה הציבורית. זאת תהיה מהפכה מאוד גדולה, חיובית. זו הפעם הראשונה שבחקיקה גם נבדיל בין קודש לחול. שמעתי כבר כל מיני איומים – ניגש לבג"ץ, למה בשבת לא מסובסד. שייגשו לבג"ץ, כי אנחנו עשינו את זה בצורה נקייה, נכונה ומקצועית", הוסיף השר כץ.

בהמשך דבריו, פנה כץ לחבר הכנסת אורי מקלב ואמר לו כי הוא משבח את "גילוי המנהיגות" שלו ושל חבריו, סביב רפורמת המוניות שמקדם: "חבר הכנסת מקלב, אני חייב לשבח אותך על גילוי המנהיגות שלך ושל חבריך בסוגיה הזאת של מוניות השירות. אתם מצד אחד ודאי מקפידים מאוד, ושומרים על ערכים שאתם מאמינים שצריך לשמור עליהם, וביחד עם זה, בדקתם את הדברים לגופו של עניין, ואכן החוק הזה באמת מאפשר באופן נדיר, בחקיקה, לשמור על הסטטוס קוו ויחד עם זאת להוסיף רמת שירות מאוד משמעותית גם לציבור שאתם מייצגים, שהוא צרכן תחבורה ציבורית יוצא מן הכלל, וגם לכלל הציבור. זה מוכיח שכשרוצים, אפשר לא להיכנס למריבות, ולא לחפש קטטות, אלא לאפשר גם לשמור וגם לקבל את השירות. אני השקעתי בזה הרבה מחשבה, והתייעצנו לא מעט, גם איתך וגם עם אחרים. אני חושב שזו דוגמה טובה לדרך שבה צריך לעשות דברים".
ישראל כץ תיעוד נכרי חילול שבת רכבת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד