י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

שבת שירה באשקלון: האחדות שקורעת את העיר

לא כך חשבו באשקלון שהדברים יתפתחו: יוזמה לקיים שבת פייטנות בשבת הקרובה, פרשת בשלח - שירה, גררה ויכוחים בין חברי המועצה אודות זהות הפייטנים, בתי הכנסת שנבחרו והכספים שהושקעו • נבחרי הציבור טוענים: "נודע לנו על השבת רק מהעיתון". יוזם השבת, מר שי עמירה: "הדברים נעשו בצורה הוגנת, והתכנית היא לשביעות רצון התושבים" • כל הפרטים

שבת שירה באשקלון: האחדות שקורעת את העיר





שבת הקרובה, היא שבת פרשת בשלח, המכונה גם 'שבת שירה'. בשנים האחרונות השתרש המנהג להביא אל בתי הכנסת חזנים, פייטנים ומקהלות. בנוסף, יש גם לא מעט אנשים שבוחרים לשים את פעמיהם אל בתי המלון, בהם מתארגנות שבתות חזנות ופייטנות מפוארות.

גם העיר אשקלון הצטרפת לחגיגה, ולראשונה בתולדותיה תתקיים שבת פייטנות ענקית ברחבי העיר: לא פחות משלושה עשר פייטנים וזמרים מרחבי הארץ יגיעו אל עשרות בתי כנסת בעיר. התכנית הגדולה נבנתה ע"י התרבות התורנית עליה ממונה המשנה לראש העיר שי עמירה.

אולם נדמה כי הרעיון ליצור אחדות באמצעות שבת שכזו החטיא במעט את מטרתו, ובעיר הדרומית החלו מאבקים וויכוחים של ממש אודות השבת. מטעם ההפקה נמסר כי "במשך השבועות האחרונים נעשתה עבודה קשה על מנת לבדוק עם גבאי בית הכנסת בעיר את נוסחי התפילה והשעות, על מנת להביא אליהם את הפייטן המתאים במיוחד עבור המתפללים באזור".

עוד הוסיפו כי "כאמור יגיעו הפייטנים ולפי התוכנית המתפרסמת בימים אלו. גדולי הפייטנים יעבירו את תפילת ערב שבת ושירת הבקשות בנוסח ירושלמי / מרוקאי / תוניסאי, בבית כנסת אחד, כשלמחרת בבוקר הפייטנים יעברו לבית כנסת אחרת סמוך ויגשו לתיבה". במוצאי השבת אף תתקיים הופעה בהשתתפות פייטנים, זמרים, ותזמורת מורחבת.



התכנית המלאה שפרסמה העירייה

השכונות אליהם יגיעו הפייטנים: אפרידר, ברנע, גבעת הפרחים, גבעת ציון, מגדל, נווה דקלים, נווה הדרים, נווה אילן, סיטי ושפירא. בין הפייטנים ניתן למצוא את אופיר סלומון, אבישי לוי, נחמן ביטון, ינון בורק, חי קורקוס ועוד. כמו כן, שירת הבקשות המסורתית תתקיים בכל בתי הכנסת בשעה 20:30. גם המגזר החבד"י בעיר לא קופח ואל בית הכנסת בנווה אילן יגיע כוכב הזמר החסידי שמחה פרידמן.

חבר המועצה מטעם סיעת ש"ס, היושבת באופוזיציה, הרב שמעון לוגאסי, אומר בשיחה ל'בחדרי חרדים', כי "חשוב לומר שהרעיון הוא מבורך, אולם הדרך שבא הדברים נעשו - ראויה לתיקון. העובדה כי היוזמה לא הועלה לישיבת מועצה ולידיעת חבריה - יש בה טעם לפגם".

עוד הוסיף לוגסי כי "נודע לי על השבת רק מהפרסום בעיתונות. לא פורסם קודם לכן מה הם הקריטריונים, מי הם בתי הכנסת שיזכו להשתתף, או זהות הפייטנים. יש לא מעט בתי כנסת שהיו רוצים להתהדר בפייטן, ולא מעט פייטנים מקומיים שלא זכו לקבל מקום בתכנית. מדובר על עלות של 100,000 ש"ח, ומן הראוי שהדברים יוצאו למכרז מסודר".



המשנה לראש העיר מר שי עמירה

מר שי עמירה, המשנה לראש העיר מר תומר גלאם, שתחת אחריותו נמצאת מחלקת תרבות תורנית, מגיב ל'בחדרי חרדים': "יזמתי תכנית משובחת לרווחת תושבי העיר, בפעם הראשונה ששבת כזו בהיקף כזה מתקיימת באשקלון. אני שומע רק דברים טובים מתושבי העיר, אולם יש גורמים צרי עין שלא יאמרו לעולם מילה טובה, וחבל".

בעניין בחירת הפייטנים אומר המשנה לראש העיר כי "נעשתה פנייה לכלל הפייטנים המוכרים בעיר אשקלון. חלקם אכן מופיעים, וחלקם סרבו - וסיבותיהם עמם. ייתכן ופספסנו פייטן זה או אחר, והדברים יסודרו וילמדו לפעמים הבאות. בעניין בחירת בתי הכנסת, התכנית המקורית הייתה לכלול רק שישה כאלה, אולם הרחבנו את התכנית ל-26 קהילות, כאשר אלו שנבחרו היו הגדולים ביותר בכל שכונה".

באשר לדרך בה התגבשה התכנית, מגיב עמירה: "הרעיון הוא מקורי, והוא אושר כמו שצריך על ידי וועדת הרכש בעירייה. דברים שכאלה לא עולים לישיבות מועצה, שעסוקה בדיונים אודות דברים חשובים יותר. אני בטוח שכלל המשתתפים והמתפללים ייהנו ויודו לנו לאחר השבת".
אשקלון פייטנים שבת שירה בתי כנסת פרשת בשלח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד