כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

עד מפתח בתיק ביטן: עיקר השוחד ניתן לו אחרי שנבחר לכנסת

איש העסקים משה יוסף תיאר בעדותו כיצד העביר לביטן לאורך שנים מאות אלפי שקלים במזומן בפינה צדדית בחנותו. הוא מנה כעשרה נותני שוחד. לדבריו, חבר הכנסת התקיים מהכספים שהעביר לו • עורך דינו: "אנו מנועים מלהתייחס לחקירה"

חבר הכנסת ביטן בהגיעו לאחת החקירות. צילום: רועי אלימה, פלאש 90
חבר הכנסת ביטן בהגיעו לאחת החקירות. צילום: רועי אלימה, פלאש 90



בפינה צדדית בחנות רהיטים, בהיחבא ובתנועות מהירות, הוחלקו לאורך שנים מאות אלפי שקלים במזומן לתוך כיסיו של דוד ביטן — כך העיד החשוד המרכזי בפרשת השחיתות בראשון לציון, משה יוסף. בשלושת השבועות האחרונים, בעקבות התפתחות בחקירה, מוסר יוסף לחוקרי המשטרה עדות מפורטת, ומתאר בפניהם כמעט מדי יום כיצד העביר ליו"ר הקואליציה לשעבר כספי שוחד משורה ארוכה של אנשי עסקים.

לפי יוסף, רוב השוחד ניתן לאחר בחירתו של ביטן לכנסת. חבר הכנסת, ששמר בחקירותיו האחרונות על זכות השתיקה, צפוי להיחקר שוב ביום ראשון בחשד לקבלת שוחד, ולפי ההערכה יעומת בחקירותיו הקרובות עם יוסף ועם חשודים נוספים בפרשה. במשטרה מעריכים שעדותו של יוסף תביא לגל מעצרים נוסף בפרשה.

יוסף וביטן היו חברים קרובים, וכשהאחרון שקע בחובות של מיליוני שקלים נחלץ איש העסקים לעזרתו ונתן לו כמה הלוואות. לפי החשד, בחמש השנים האחרונות היה יוסף גם "הבנקאי" של ביטן, ושימש מתווך בינו לבין אנשי עסקים וקבלנים. בעדותו מנה החשוד כעשרה מהם. אלה העבירו ליוסף כספים בהסוואות שונות והוא העביר אותם לביטן ושלשל חלק מהם לכיסו.

לדברי יוסף, לא תמיד הוא ידע מה היתה התמורה שביטן היה אמור לתת לשוחד. בעדותו תיאר איש העסקים את ביטן כתלוי בו, ואמר שחבר הכנסת התקיים למעשה מהכספים שהעביר לו. הוא סיפר לחוקרים שניהל חשבונות מפורטים, ובכל פעם שהעביר לביטן כסף פתח חשבון חדש שבו החסיר את הסכום מסך החוב של חבר הכנסת. בפשיטה על חנות הרהיטים "מצדה" בבעלות יוסף, שבה הועברו לפי החשד כספי השוחד, הצליחה המשטרה לשים את ידה על פתק ובו ההתחשבנות בין יוסף לביטן.

בחקירותיו תיאר יוסף כיצד הועברו הכספים. הוא וביטן היו נפגשים בחנות, שם היו מצטופפים בפינה צדדית, מחשש שמישהו מהעובדים או מהלקוחות יראה אותם, ונצמדים זה לזה. יוסף היה מוציא מכיסו כסף — בין חמשת אלפים לעשרת אלפים שקלים ולעתים יותר — ומכניס אותו לכיסו של חברו. יחסי השוחד נמשכו לדברי יוסף כמעט חמש שנים, והתקיימו ברובם כשביטן כבר כיהן כחבר כנסת, אם כי לעתים היו תמורה על פעילות הקשורה בעיריית ראשון לציון.

העדות המפורטת של יוסף מעלה חשש לפגיעה בו. בעבר דיווח ערוץ 10 שהמשטרה עורכת סיורים סביב ביתו בראשון לציון, וכעת נודע ל"הארץ" שסביב ביתו הותקנו מצלמות אבטחה, לאור ידיעות מודיעיניות שהצביעו על כוונה אפשרית של נותני שוחד לפגוע בו. בפרשה נחקרו בחשד למתן שוחד לביטן גם שניים מבני משפחת ג'רושי, שהמשטרה מגדירה כארגון פשיעה.

השניים הודו שקיימו קשרים עם יוסף, אך הוא הרחיק אותם בעדותו מהחשדות שיוחסו להם. עד תביעה מרכזי נוסף הוא יזם הנדל"ן דרור גלזר, החשוד אף הוא במתן שוחד לביטן, שבעקבות ההתפתחות בחקירה סיפר לחוקרים שהעביר לביטן דרך יוסף רבע מיליון שקלים. לפי החשד, גלזר פעל בשם אדם אחר, שביקש לקדם מול עיריית תל אביב מיזם נדל"ן בעיר, ובידי המשטרה יש ראיות שקיבל מביטן תמורה.

ברשות המשטרה יש הקלטות של שיחות טלפון שערך יוסף במשך יותר משנה, גם עם ביטן. חבר הכנסת סירב עד כה להתייחס לתוכן השיחות, בטענה שקיים ספק לגבי חוקיותן. זאת, כפי שדיווח "הארץ", בעקבות התייעצות עם משפטנים בכירים מהאקדמיה. חוק החסינות וחוק האזנות הסתר מקנים לחברי הכנסת חסינות מפני האזנות, אלא בנסיבות חריגות שאינן חלות על ביטן.

עורך דינו של ביטן, אפרים דמרי, מסר בתגובה: "אנו מנועים מלהתייחס לחומרי חקירה, כדי לא לשבש את החקירה".

ממשטרת ישראל נמסר: "הטענות המובאות פה הן עוד דוגמה קלאסית לדיסאינפורמציה המושתלת בתקשורת על ידי גורמים בעלי אינטרס, כשכל קשר בין האמירות למציאות הוא מקרי בהחלט". במשטרה הדגישו: "לא נאשר ולא נכחיש כל מידע שעניינו חומרי חקירה. האחריות על פרסום מידע מגמתי ומוטה הינה על אחריות המפרסם בלבד".
דוד ביטן משה יוסף עד מפתח שוחד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד