י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ערב שבת שירה: אוכל לציפורים מותר או אסור

מותר או אסור? בערב שבת או בשבת עצמה? טעימה על המנהג בערב שבת 'שירה' לתת אוכל לציפורים

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



בשבת זו שבת פרשת בשלח - שירה בה אנו קוראים בפרשת השבוע את שירת הים של בני ישראל שעברו את יף סוף, יש שנהגו בשבת זו, ‏לתת אוכל, זרעונים וחיטים וכדומה לציפורים, זכר למה שנאמר במדרש, שילדי ישראל האכילו צפורים זרעונים שצמחו באילנות בים סוף, והצפורים הצטרפו לשירת בני ישראל. ומנהג זה הובא בדברי הפוסקים.

על פי ההלכה אין לנהוג כן, שכן אסור לאדם להאכיל בשבת ‏בעלי חיים שאין האכלתן מוטלת עליו. כלומר, בעלי חיים החיים תחת אחריותו של האדם, כגון הבהמות שלו וכדומה, מותר לו להאכילם בשבת, אבל סתם בעלי חיים שאינם שייכים לו, אסור לו להאכילם בשבת. ולפיכך, צפורי בר, שאין אנו אחראים על מזונותיהם, אסור להאכילן בשבת. ‏ועל כן כתב המגן אברהם, שמנהג זה לתת חטים לפני העופות בשבת שירה, הוא מנהג בטעות, ויש לבטלו. והביא דבריו להלכה במשנה ברורה.

ויש שהציעו למי שרוצה להחזיק במנהג זה בכל זאת, רשאי לעשות כן על ידי הנחת צלוחית זרעונים קודם כניסת השבת על אדן החלון וכדומה‏, והצפורים לבטח יגיעו בבוקר יום השבת ‏לאכול מן הזרעונים, ובכך אין איסור.

אך מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בספרו לוית חן כתב שרבים מרבותינו האחרונים העירו על דברי המגן אברהם, שמכיון שנהגו במנהג זה לשם מצוה, מותר לנהוג בו לכתחילה בשבת שירה ויש על מי לסמוך.
שבת שירה אוכל לציפורים זרוענים שבת מותר או אסור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד