ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

מקלב: "גם כשהרב שטיינמן קיבל את ההנהגה היו שניסו לערער"

ח"כ אורי מקלב מבהיר בראיון ל'מקור ראשון': "לא תהיה מחלוקת בהנהגה החרדית. תמיד נשמע לגדולי הדור". תוקף את ליברמן: "הוא עשה בעניין חוק המרכולים, מעשה שלא ייעשה". מוסיף: "ההתנחלויות הגדולות שלנו, אבל אנו לא מרגישים מתנחלים"

צילום: מרים אלסטטר, פלאש90
צילום: מרים אלסטטר, פלאש90



"גם כשהרב שטיינמן קיבל את ההנהגה המוחלטת, היו כאלו שניסו לערער", אומר השבוע ח"כ אורי מקלב בראיון למגזין 'דיוקן' של מקור ראשון. הוא התייחס לנושאים האקטואליים המרכזיים, ליברמן וחוק המרכולים, ל'פלג הירושלמי', להנהגה החרדית וגם ניסה לשנות את תדמיתה השמאלנית של 'דגל התורה'.

----

בראשית דבריו, נשאל מקלב: אם יוצג הסכם שלום שכולל ויתור על שטחים, אין ליהדות התורה בעיה לתמוך בו?, "לא זו המציאות היום", הוא השיב, "אבל אם הסכם שלום היה מונע כל אפשרות של שפיכות דמים - אז עקרונית כן. היום ביתר־עילית ומודיעין־עילית הם היישובים בעלי קצב הגידול הכי מהיר בין ההתנחלויות, אנחנו לא מרגישים מתנחלים. אנחנו מקבלים את התקציבים הכי נמוכים. יש אפליה, חוסר הגינות וחוסר שוויון. למרות זאת לראשי היישובים ביהודה ושומרון יש מערכת יחסים טובה עם הנציגים החרדיים. עזרנו ליישובים לסלול כבישים עוקפים, סייענו לגבעת־זאב. יש שיתופי פעולה עם נציגי המתנחלים, אבל צריך לעשות הרבה יותר. כשהם מסתדרים הם לא באים אליי".

מקלב התייחס לסערת המרכולים ולמי שדחף אותה בכוח שר הביטחון אביגדור ליברמן, "מליברמן אני לא יכול לקבל שום מוסר. מה שהוא עשה בעניין חוק המרכולים, זה מעשה שלא ייעשה. ליברמן גילה לפתע שהמפלגה שלו מתרסקת, וחיפש הזדמנות להתבלט ולהעלות טענות פופוליסטיות. בכך הוא ערער את ממשלת הימין. זה הנזק הגדול שעושה ליברמן, שלטובת השיקולים האלקטורליים שלו מוכן לזעזע ממשלה יציבה, חוק המרכולים התעצם בגלל מפלגת ישראל ביתנו. חברי האופוזיציה - שאני לא מאשים אותם בעניין הזה - הבינו שהם יכולים לערער את הממשלה, והצליחו לעורר גם כוחות בתוך הקואליציה לטובתם. ואז הנציגה של ציבור העולים במפלגת כולנו אמרה לעצמה – 'למה שאהיה פראיירית ואתן לליברמן את כל הבמה?'. ניפחו הכול כדי להפיל את שלטון הימין, ומי שעשה את הנזק זה ליברמן".

על הקשר עם הבית היהודי והקואליציה אמר מקלב כי "הקשר של יהדות התורה עם הבית היהודי הוא כיום "סביר פלוס", 'ברית האחים' בין יאיר לפיד לנפתלי בנט נשכחה. משרד החינוך עצמו מערים קשיים על החרדים, אבל עם שר החינוך יש שיתוף פעולה טוב. הקואליציה, מתאפיינת בשיתופי פעולה בין המפלגות השונות, ואין שום סיבה שהיא לא תמלא את ימיה. מכל מקום, החרדים לא יהיו אלה שיפילו אותה. ראש הממשלה יודע שאמנם לא קל לו איתנו, אבל אנחנו עוגן בטוח. הוא לא צריך להסתכל אחורנית. אצלנו, בניגוד לליברמן, מילה זו מילה".

מקלב נשאל בראיון על הנהגת הציבור החרדי אחרי פטירת ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל ואמר כי "לא תהיה מחלוקת בהנהגה החרדית. גם כשהרב שטיינמן קיבל את ההנהגה המוחלטת, היו כאלו שניסו לערער. נו, בסדר. יש הנהגה ותמיד נשמע לגדולים שבאותו דור, עד בוא משיח צדקנו".

על 'דגל התורה' אמר כי "לדגל התורה תמיד היה דימוי שמאלני, אבל אני לא חושב שזה נכון. המשנה ההשקפתית שלנו רחוקה מהשמאל. הרב שך הוא שטבע את היחס המרוחק הזה לשמאל. הוא לא היה מוכן להתחבר אליהם כדי להדיח את הימין. הוא מנע את 'התרגיל המסריח', וראה את השמאל כמי שהכניסו את הכפירה וגרמו להתנתקות מהיהדות".

בנוסף הוא נשאל על 'הפלג הירושלמי' ועל ההפגנות נגד הגיוס, מקלב השיב כי "אני לא מייצג אותם, אין לי שום השפעה בעניין הזה. תמיד היו גוונים בציבור החרדי. גם 'העדה החרדית' התפלגה בין שני אחים. יש לנו גדולי תורה, ואני לא מדבר סרה בגדולי תורה אחרים. אני לא אגיד לחסיד סאטמר מה לעשות, אבל אני גם מצפה שחסיד סאטמר לא יגיד לי מה לעשות".

על ההפגנות מתחת לביתו אמר כי "האמת היא שאני שומע על זה לראשונה. בכל מקרה, אני לא מתרגש. אני צריך להיות שלם עם עצמי ועם הציבור שלי. על זה אני מתפלל. אני לא מחפש שציבור אחר ייתן לי אותות גבורה או הסכמה".

לסיום, הוא התייחס לנושא הבוער של 'גיוס הבנות': "גם היום לא צריך את הבנות, ולא כל מי שבצבא הוא נחוץ. לאף אחד בתוך הצבא אין אומץ לבוא ולהגיד שלא צריך כל כך הרבה אנשים בצה"ל. יש הרבה צעירים שהשירות שלהם לא משמעותי, אבל קידשו את צבא העם ואי אפשר לצאת מזה, הרמטכ"ל אימץ אג'נדה. זה הפך לעבודה זרה. היום זו כבר שאלה של נאורות, ויש ארגונים שמסמנים מי נאור יותר ומי פחות וצריך ליישר קו. מקדשים פה אג'נדה, ותראה מה עושים לבצלאל סמוטריץ' בגלל איזו מילה שהוא אמר בנושא"
אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד