כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מחר: המבחן החרדי הראשון של נשיאת ביהמ"ש העליון

מחר ידון הרכב בראשות הנשיאה חיות בעתירה לבג"צ שהגישו מוסדות החינוך החרדיים במוכש"ר כנגד האפליה לרעה של כלל התלמידים מול מוסדות החינוך הנוצרים • העתירה היא המבחן הראשון שילמד על יחסה של נשיאת בית המשפט העליון שנכנסה לתפקידה לפני כחודשיים - לזכויות הציבור החרדי

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



מחר (ב') ידון הרכב בראשות הנשיאה אסתר חיות בעתירה לבג"צ שהגישו מוסדות החינוך החרדיים במוכש"ר כנגד האפליה לרעה של כלל תלמידי המוכש"ר מול מוסדות החינוך הנוצרים שלתקציבם התווסף סכום של חמישים מיליון ₪ לאחר השבתת הלימודים במוסדות אלו לפני כשנתיים עקב קיצוצים שערך השר דאז פירון בתקציבי המוכש"ר. עוד לפני הדיון הפרקליטות הודיעה כי גם התלמידים המוסלמים כמו התלמידים הנוצרים יזכו לתקציב מיוחד כך שהמוסדות החרדים ישארו מופלים לרעה.

העתירה היא המבחן הראשון שילמד על יחסה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לזכויות הציבור החרדי שכן מאז נכנסה לתפקידה לפני כחודשיים, מיד אחרי הפסיקה בנושא חוק המרכולים לא הועמדה על סדר יומו של הבג"צ שאלה משמעותית על אי שיוויון זכויות הציבור החרדי.

כידוע, כל נשיאי בית המשפט העליון מאז ימי אהרן ברק והמהפכה החוקתית שהנהיג הסבירו כי בג"צ שומר על זכויות האזרח ועל השיוויון בפני החוק ומסייע למי שנפגעים מהעריצות השלטונית, עתה זו ההזדמנות לבחון האם דלתות בית המשפט העליון פתוחות וקשובות לכל אזרח גם אם הוא מהציבור החרדי, בקרב מנהלי מוסדות המוכש"ר עימם שוחחנו לקראת הדיון יש ציפייה לראות אם אמנם הרעיונות הנאצלים של הגנה על זכויות ומניעת אפליה, יעמדו לצידם של התלמידים החרדיים. יצוין כי בניגוד למוסדות הפטור, במוכש"ר החרדי, ברוב רובם של המוסדות יש לימודי ליבה כפי שמשרד החינוך מחייב ובקרב הבנות שמהוות את רוב תלמידי המוכש"ר החרדי כלל הבנות לומדות את מלוא לימודי הליבה.

כזכור כפי שפורסם לאחרונה ולקראת הדיון בבג"צ, פירסם משרד החינוך קול קורא ובו הצעה להגיש בקשה לקבל תקציב מיוחד לבתי הספר המוסלמים במוכש"ר בשל הצורך לחזק את הזהות הדתית של התלמידים כמיעוט במדינה היהודית כמו בבתי הספר הנוצריים.

כל זה למרות ששר החינוך הצהיר מפורשות בכנסת שהכספים לנוצריים הם בשל הפגיעה התקציבית בימי פירון וכי התקציב נועד לפצות על קיצוץ שבוצע בתקופת הממשלה הקודמת בתקציבי המוכש"ר, קיצוץ שפגע גם בבתי הספר הכנסייתיים. על בסיס הסבר זה, ורק על בסיסו, אישרה הכנסת את העברת התקציב, לעומת זאת בתשובת המדינה לעתירות שהוגשו לבג"ץ נימקה המדינה את העברת הכספים לבתי הספר הכנסייתיים: בשל "הערך של שמירה על המסורת והתרבות של קהילות, ובפרט של הקהילה הנוצרית, שהיא מיעוט בתוך מיעוט מתוך רגישות תרבותית והכרה בצרכי הזהות של התלמידים הנוצריים".

האם בג"צ יקבל את ההסברים היצירתיים של המדינה שנועדו אך ורק לקפח את זכויות התלמידים החרדיים? לנשיאה חיות הפיתרון.
אסתר חיות חרדים בגץ אפליה מוכשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד