י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

השר קרא מתנגד להפחתת הפיקוח על השידורים

בעבר תמך שר התקשורת ברפורמות שיצמצמו את גופי הרגולציה בטלוויזיה • חברי מועצת הכבלים והלוויין הבהירו לקרא כי החוק הנוכחי מזיק למהפכה בשוק התקשורת • הפתרון של קרא: בחינת התחרות בשוק בעוד שנתיים

איוב קרא, צילום: הדס פרוש, פלאש 90
איוב קרא, צילום: הדס פרוש, פלאש 90



שר התקשורת, איוב קרא, פותח חזית מול משרד האוצר: אף שהצעת חוק ההסדרים כבר אושרה בממשלה, קרא מביע התנגדות לסעיפי חוק ההסדרים הנוגעים לשוק התקשורת. לדברי קרא, "החוק שונה באופן מגמתי ותמוה, ועושה נזק למהפכה שאנו רוצים לבצע בשוק התקשורת. שינויים אלו מנוגדים לאינטרס הציבורי ויפגעו בו אנושות".

טיוטת חוק ההסדרים כוללת שורה ארוכה של רפורמות בתקשורת שנועדו להפחית את הרגולציה ולקצץ את מעורבותה בגופי השידור. באוצר סברו כי לאור התגברות התחרות - כניסת סלקום ופרטנר לשוק הטלוויזיה, לצד כניסת מפעילים בינלאומיים - אין עוד סיבה להותיר רגולציה קפדנית על הפלטפורמות הרב-ערוציות ושאר גופי השידור. קרא עצמו תמך בעבר במהלך והכריז במהלך החודשים האחרונים שוב ושוב כי יתמוך בכל מהלך להפחתת הרגולציה, אבל כעת נסוג בו.

אתמול (ראשון) התקיימה ישיבה דחופה של מועצת הכבלים והלוויין בראשות ד"ר יפעת בן חי שגב, שעסקה בשינויי החקיקה הקרובים. לאחר ישיבת המועצה קיימו כמה חברי מועצה פגישה עם קרא שבה הבהירו לו, לגישתם, את הנזקים שעלולים לצמוח מהליכי החקיקה. כתוצאה מפגישה זו שינה קרא את עמדתו והודיע לאוצר כי לא יתמוך בסעיפי חוק ההסדרים הנוגעים לשוק התקשורת כפי שהונחו כעת.

המטרה המרכזית של האוצר בחוק ההסדרים היא לבטל את הסמכות של גופי הרגולציה בתוכן של גופי השידור, ולאפשר לכוחות השוק לעשות את שלהם. ואולם לקרא הובהר בפגישה כי מחיקת הסמכות של המועצה לעסוק בתחום התוכן תמנע ממנה, למשל, להסדיר את תחום שידורי הספורט. כך, כיום יש אירועי ספורט בולטים ("אירועים מוכרזים") כמו משחקי נבחרת, שגופי השידור מחויבים לשדר אותם בערוץ פתוח ולא בערוץ בתשלום. לפי קרא, ביטול סמכות המועצה להסדיר את תחום הספורט תפגע באוהדי הספורט.

לקרא הובהר כי ביטול הסמכות של מועצת הכבלים והלוויין לעסוק בתוכן ימנע ממנה למנוע שידורי של תוכן אירוטי, תוכן דתי מיסיונרי או כל תוכן פוגעני. קרא גם סבור כי יש להותיר את הסעיף המסמיך את המועצה לחייב את גופי השידור לקבוע מכסה לשעות שידור ראשוני (ולא שידור חוזר), אחרת יהיו "אינסוף שידורים חוזרים", לדברי קרא.

בנוסף, נוסח חוק ההסדרים הנוכחי יבטל לכאורה את סמכות המועצה לקבוע רף השקעה מינימלי בשידורים לגיל הרך, לילדים ולנוער ובסרטי תעודה מורכבים. גופי השידור יוכלו גם להפיק את התוכן באמצעות הפקה עצמית, ובכך ייפגע הפלורליזם ותרד איכות ההפקה. המועצה גם לא תוכל לפקח על הוראות כמו חובת סיווג וסימון משדרים (למניעת צפייה בתכנים למבוגרים) וחוק הכתוביות.

ביטול סמכויות המועצה, לפי קרא, עשוי לפגוע גם בהיבט הצרכני. לדבריו, HOT ו-yes יוכלו להציע חבילות תוכן יקרות באופן שיפגע בצרכן. ביטול האגף להגנת הצרכן במועצה יגרום לכך שציבור לא תהיה כתובת ממשלתית לתלונות.

קרא מציע כעת להשהות את הכניסה לתוקף של סעיפים האלה. במקום זאת,הוא מציע לקבוע הוראת שעה זמנית שתותיר את סמכויות גופי הרגולציה על כנם עד לביסוס תחרות בשוק - ולבחון את הסוגיה שוב לאחר שנתיים. כיום נתח השוק של HOT ו-yes מגיע לכ-87% מהשוק, 10% מחזיקה סלקום ופרטנר באחוזים בודדים.

עמדתו הנוכחית של קרא מנוגדת לחלוטין לעקרונות שהציג בעבר בראיונות שונים. קרא הדגיש שוב ושוב כי הוא תומך בהסרת הרגולציה והפחתת המעורבות הממשלתית בשידורים. אם אכן עמדתו של קרא הנוכחית תישאר על כנה, משרד האוצר יתקשה לקדם את הרפורמות שאותן ביקש לבצע בשוק התקשורת.
משרד התקשורת איוב קרא פיקוח שידורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד