ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מדפיסים כסף ב-120 קמ"ש: הרווח העצום של כביש 6 - הכנסות שיא

כביש 6 בקושי מדביק את הגידול בעומס התנועה - וההכנסות בו זינקו ב-2017 לשיא של 1.35 מיליארד שקל. כל מה שצריך לדעת על שוויו של הכביש, השקעת הענק שעוד צפויה בו ושיעור המנויים הנוסעים • "כביש 6 מציג ביצועים ורווחיות יוצאי דופן"

קטע מכביש 6, ליד שוהם. צילום: פלאש 90
קטע מכביש 6, ליד שוהם. צילום: פלאש 90



כביש 6, מעורקי התחבורה המרכזיים בישראל, צפוי לחגוג בקרוב 14 שנה. פרט לתרומתו המשמעותית לתנועה ברחבי המדינה, הכביש הוא גם הצלחה כלכלית מהדהדת. החברה הפרטית שמפעילה אותו, דרך ארץ, צפויה לסיים את 2017 עם הכנסות שיא של 1.35 מיליארד שקל, זינוק של כ–10% ביחס להכנסות המתואמות ב–2016.

דרך ארץ קיבלה ב–1999 זיכיון להקמה והפעלה של כביש 6 למשך 30 שנה, עד ליולי 2029. הפעלתו המלאה של הכביש החלה ב–2004, וביולי 2009 נפתח לתנועה קטע הכביש הצפוני (מקטע 18), שמתחבר לכביש 70. בימים אלה מבוצעת הרחבה נוספת של הכביש, באמצעות מקטעים 3 ו–7 הצפוניים, על ידי שפיר הנדסה. עם השלמתם, הכביש צפוי לחבר את שלומי בצפון עם צומת שוקת בדרום.

לפי הערכות, שוויו של כביש 6 כיום הוא כ–3.5 מיליארד שקל. זהו נכס יציב שמניב תזרימי מזומנים חזקים. קרנות תש"י ונוי מחזיקות בגוף המנהל (הזכיין של כביש 6); בעוד שורה של גופים מוסדיים — בהם כלל, הראל, מנורה, הפניקס, קרנות הפנסיה הוותיקות ופסגות — חשופים בעקיפין לכביש באמצעות החזקה בשותפות מוגבלת שהקימו תש"י ונוי. הגופים המוסדיים טרם החלו לקבל דיווידנד, אך הם נהנים מפירעון הלוואת בעלים, בריבית של כ–8%. בינואר 2017 פרעה דרך ארץ הלוואת בעלים של כ–111 מיליון שקל, וחלקם של המוסדיים היה 54 מיליון שקל.

על פי התוצאות הכספיות, שנחשפות לראשונה ב–TheMarker, ההכנסות הכוללות של דרך ארץ בינואר־ספטמבר 2017 (המועד המעודכן האחרון של הדו"ח הכספי) היו 991 מיליון שקל. הרווח לפני מס הסתכם באותה התקופה ב–228 מיליון שקל, ומגלם שיעור רווחיות של כ–23%. בתשעת החודשים הראשונים של 2016 הסתכמו ההכנסות ב–896 מיליון שקל, והרווח לפני מס היה 193 מיליון שקל (המספרים ב–2016 מנטרלים הכנסה חשבונאית חד־פעמית של 325 מיליון שקל). בשורה התחתונה, הרווח הנקי בינואר־ספטמבר 2017 הסתכם בכ–174 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי (מתואם) של כ–60 מיליון שקל בינואר־ספטמבר 2016. מקור המקורב לחברה הדגיש שבמקרה של כביש 6 קיים פער בין הדו"ח החשבונאי לבין המצב התזרימי, כך שהתזרים הפנוי בפועל קטן מהרווח, בין השאר בשל פירעון חובות ותשלום לחברת התפעול.

בדומה למגמה בשנים האחרונות, במהלך 2017 חל גידול של 9.1% בהיקף הנסועה במקטע המרכזי של כביש 6 ביחס ל–2016, בהשוואה לגידול של 7.6% בנסועה ב–2016. הגידול בהיקף הנסועה, שהוא עקבי ומתמשך, נבע מהשלמת עבודות להרחבת הנתיבים בכמה מקטעים. 71% מהמקטע המרכזי הורחבו לשלושה נתיבים, וכ–20% נוספים הורחבו לארבעה נתיבים, בשני כיווני התנועה. כ–90% מהנוסעים בכביש הם מנויים, והיתרה לקוחות מזדמנים.

עלייה של כ-10% בתקבולים מאגרה

בינואר־ספטמבר 2017 גדלו ההכנסות מאגרת נסיעה במקטע המרכזי ב–9.6% לעומת התקופה המקבילה ב–2016, והסתכמו בכ–850 מיליון שקל. בשקלול הכנסות נוספות, שכוללות קנסות, גבייה מלקוחות באמצעות תצלומי וידאו, ותחנות התדלוק בצדי הכביש, ובניכוי תשלומים למדינה, ההכנסות בינואר־ספטמבר 2017 מהמקטע המרכזי עלו לכ–935 מיליון שקל, גידול של כ–9% ביחס לתקופה המקבילה ב–2016 (מדובר בהכנסות תפעוליות ולא חשבונאיות).

דרך ארץ גייסה בעבר חוב משורה של גופים מוסדיים — באחד מגיוסי התשתיות הגדולים שנעשו בישראל. החברה לוותה חוב בכיר בסך 5.3 מיליארד שקל, שמדורג ברמה של Aa2 (גבוה מאוד) ממידרוג. נוסף לכך דרך ארץ לוותה חוב נחות בהיקף כולל של 1.6 מיליארד שקל, המדורג ברמה של A2 (בינוני־גבוה); וחברה בת — שהקימה את מקטע 18 צפוני — לוותה חוב בכיר של כ–680 מיליון שקל. בסך הכול יתרת החוב מסתכמת בכ–7.5 מיליארד שקל, והיא צפויה להגיע לפדיון מלא במנות עד 2027, שנתיים לפני תום הזיכיון, לא כולל הלוואות בעלים נחותות.

"כביש 6 מציג ביצועים ורווחיות יוצאי דופן", אמר ישי טריגר, ראש תחום מימון מובנה, פרויקטים ותשתיות במידרוג. "זה פרויקט חזק, עם גיליון הישגים מרשים — החל בהכנסות ובביצועים, דרך יכולת הגבייה, וכלה ביחסי הכיסוי. מסיבה זו הדירוג גבוה מאוד, גם ביחס למיזמי תשתיות אחרים. ההרחבות שמבוצעות בכביש לעתים אינן מספיקות כדי לעמוד בקצב גידול הנסועה, שנת­מך בעלייה התלולה במספר כלי הרכב בישראל", אמר.

המדינה נהנית מהגידול בנסועה

לצד בעלי הזכויות ההוניות בפרויקט, בחוזה הזכיינות נקבע מנגנון המנתב חלק מהכנסות כביש 6 למדינה. במקרה של עודף תקבולים מעל התחזיות, המדינה זכאית לדיווידנד של 51% מרווחי היתר. לפי הדו"חות הכספיים, בשנים האחרונות חזרה המדינה לקבל דיווידנד מהפרויקט, שגדל מ–3.3 מיליון שקל ב–2015, ל–25 מיליון שקל ב–2016, ולפי הערכות יהיה ב–2017 כ–45 מיליון שקל.

ב–2013–2014 היתה הפוגה בתזרים הקבוע ובהעברת הדיווידנד למדינה, ככל הנראה בגלל עבודות ההרחבה המסיביות, שגרמו לירידה בהכנסות הכביש. באותן השנים הופעל מנגנון רשת ביטחון ממשלתית שנקבע בחוזה, שבו המדינה משלימה הכנסות לדרך ארץ. עד כה רשמה קופת המדינה בגין כביש 6 עודף שוטף של הכנסות על הוצאות, בסכום מצטבר מוערך של 135 מיליון שקל.

תוכנית החומש לכביש 6 כוללת עבודות הרחבה ושיקום עמוק לכביש, שיבוצעו ב–2018–2022. לתוכנית החומש אושר תקציב כולל של כחצי מיליארד שקל: 422 מיליון שקל ישמשו להמשך ההרחבה, ו–104 מיליון שקל לעבודות השיקום. באחרונה החליט דירקטוריון דרך ארץ על הקמת מערכת תאורה ממחלף שורק ועד למחלף עירון, כחלק ממתווה שסוכם מול המדינה לשימוש בעודפי הכספים.
כביש 6 הכנסות רווחים דרך ארץ כביש חוצה ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד