כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

המשורר הישראלי שנפטר הבוקר - על השבת בת"א: "זה מכאיב לי" • צפו

בגיל 94, הלך הבוקר לעולמו המשורר הישראלי חיים גורי (גורפינקל). בראיון שהעניק לפני כמה שנים בטלוויזיה, כאב את מצב השבת בישראל וסיפר כי בילדותו, "בתל אביב לא היה קיוסק אחד פתוח" היום אומרים "לכו לכל הרוחות" • צפו בקטע מהראיון

גורי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
גורי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



המשורר חיים גורי, חתן פרס ישראל לשירה, הלך הלילה (רביעי) לעולמו והוא בן 94. גורי שנולד בתל אביב בשם חיים גורפינקל, התארח לפני מספר שנים ב'ערוץ הראשון' בתוכנית 'מקבלים שבת', שבה התייחס לנושא הבוער של שמירת השבת במרחב הציבורי.


צפו בקטע מהראיון. באדיבות: הערוץ הראשון

גורי שניהל אורח חיים חילוני, הפתיע אז בראיון כשהתבטא נגד המצב הקיים: "הדבר הכי חמור שקרה למדינה שלנו, זו היתה השגיאה הכי גדולה שבן גוריון שגה. זו הפיכת הדת לכח ממוסד, במקום להפוך אותה למשאת נפש, לרוח ולאתגר רוחני. ואז התחילה תשובת הנגד; נראה לכם".

גורי סיפר בראיון כי בהיותו ילד "לא היה קיוסק פתוח בשבת בתל אביב, בזמן הבריטים וגם בראשית המדינה".

עוד סיפר, כי היה מפגש שבתי שכונה 'בוקר תרבות', והמפיקים התביישו להציג את המיקרופונים בפומבי, אז הסתירו אותם בתוך זר פרחים.

"ברגע מסוים פתאום הכל נשבר, ואז אמרו "לכו לכל הרוחות" ותל אביב היום זו העיר החטאה בעולם. בשטוקהולם הם סוגרים בסוף שבוע. הגוים מכבדים את השבת. זה מכאיב לי זה מכוער. אני חלק מהעם הזה, וזאת התרבות שלו, וזה העבר שלו". אמר גורי בראיון.

"נפגשתי עם יהודים אחרי השואה" סיפר גורי בראיון "הפגישה הזו עם האח הלא ידוע יש בה המון קסם. כי אם עומד רב יהודי בבודפשט, ומקונן, ובאמצע עובר כדרך דרשנים יהודים בגולה - הוא עובר ואומר "את אחי אנוכי מבקש", בעברית, וכל הקהל בוכה, ואתה פתאום שומע את יוסף בעמק דותן ומתגלגל לרחוב בבודפשט, זה לא פשוט, זה משחק בחיי תפקיד, מהצד האחר, יש את המרי הזה נגד ההיסטוריה הזאת". סיכם גורי את הנושא הכאוב.

כאמור, הבוקר הלך לעולמו בשיבה טובה. יהי זכרו ברוך.
חיים גורי חילול שבת חוק המרכולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד