כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

ראש הישיבה מהציונות הדתית: "הדור הזה מחובר לחילונים יותר מאשר לחרדים"

בצעד חריג ויוצא דופן, הפתיע ראש הישיבה מגדולי המשפיעים במגזר הדתי לאומי במהלך שיעורו ואמר כי "הקודש והחול נעשו לדבר אחד, בלי הבחנה מי קודם למי. ערכי החול נעשו הרבה יותר דומיננטיים ומושכים" כשהוא מתכוון לפזילה לחילוניות

הרב יהושע שפירא. צילום: פלאש 90
הרב יהושע שפירא. צילום: פלאש 90



הרב יהושע שפירא ראש ישיבת ההסדר ברמת גן ומגדולי המשפיעים והוגי הדעות בציבור הדתי לאומי, התבטא באופן חריג כי הדור של הצינות הדתית היום מחובר לחילונים יותר מאשר לחרדים.

בשיחה שמסר לתלמידיו ופורסמה בעלון 'שביעי' היוצא לאור בציונות הדתית, הובאו דבריו החריפים של הרב שפירא: "אני מוטרד הרבה מאוד זמן ממה שעובר עלינו בציונות הדתית. במשך זמן רב חייתי בערפל. לא סיימתי את כל הבדיקות ואיני יודע את כל צידי הבעיה, אבל הגעתי לנתונים המרכזיים והעיקריים, שאין עליהם חולק".

על בסיס נתונים שהציג במשך שלוש שעות, ביקש הרב שפירא להציג מין פרבולה סטטיסטית, המראה כיצד בתחילת שנות המדינה היה עולם התורה הציוני קטן במיוחד, התרומם למימדים גדולים בשנות השמונים והתשעים, וכיום הוא שב ומצטמק בעקבות הנשירה המדוברת.

כדי להסביר את המהלך, הוא חילק את ההיסטוריה הדתית לארבעה דורות: הרב קוק ובנו, שכבת הרבנים בני ה-80, שכבת בני ה-45-60 והדור הנוכחי.

הרב שפירא ניתח את התהליכים שאפיינו כל אחד מהדורות. "הרב קוק ובנו היו ענקים, אבל לא היה להם ציבור. רק בני הדור השני הם אלה שהתחילו ללמד את התורה הזאת, אלה בני ה-80 של היום. לאותו דור היתה נקודת מוצא, מקום שממנו התחילו כדבר פשוט. נקודת המוצא שלהם היתה ש'תורה' זה מה שהכירו בעולם החרדי, ועל זה הם מוסיפים דבר חדש שנקרא 'תורת ארץ ישראל".

"בדור שאחרי, דור ה-45-60 ,תורת ארץ ישראל, צבא ומדינה היו כבר דבר פשוט, לא חידוש כמו בדור הקודם", המשיך הרב שפירא. "אבל התורה, כמו בעולם החרדי, כבר לא היתה המצע עליו הם גדלו. אז קרה הדבר הדרמטי, שהוא המהפך של הפרבולה, מה שהפך את הכיוון. הערכים של תורה וארץ ישראל נעשו כל כך פשוטים באותו דור, וזה גרם לכך שמערכת היחסים ביניהם לא נדונה ולא התחדדה. הקודש והחול נעשו לדבר אחד, בלי הבחנה מי קודם למי. בדור הבא ערכי ארץ ישראל, צבא ומדינה גברו בשל המשיכה הגדולה והמוחשיות שלהם. התורה נכנסה לעמדה של מגננה, וערכי החול נעשו הרבה יותר דומיננטיים ומושכים".

כאן הטיל את הרב שפירא את הפצצה: "הדור הזה מרגיש מחובר יותר לחברה החילונית וערכיה, ופחות לחברה החרדית שהיא נקודת המוצא ממנה מתרחקים כל הזמן".

בהמשך דבריו התייחס הרב שפירא גם לקמפיין "ההדתה היא זכותנו" ה'הדתה', "קמפיין ההדתה זו אבחנה מדויקת בול, שאומרת 'אתם רוצים מדינה יהודית ולא דמוקרטית - אתם אויבי הדמוקרטיה כאם כל הערכים'. הם צודקים, ברוך השם הם צודקים, זה באמת מה שאנחנו רוצים. ואנחנו הולכים על הדתה באמת וביושר, זו זכות דמוקרטית שלנו. אנחנו אמיתיים ודמוקרטיים יותר מהם, יותר ישרים ויותר פתוחים".
הרב יהושע שפירא חרדים הציונות הדתית ראש ישיבת ההסדר החברה החילונית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד