י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

"פניה דחופה": ועד הישיבות במכתב נחרץ

באופן חריג, פונה ועד הישיבות במכתב תקיף הממוען לכל ראש ישיבה באופן אישי • ל'בחדרי' נודע כי תוכננה להתקיים אסיפה נדירה בנושא, אך בהוראת נשיא ועד הישיבות הגרי"ג אדלשטיין, הוחלט להסתפק לעת עתה במכתב נחרץ • המכתב - בפנים

"פניה דחופה": ועד הישיבות במכתב נחרץ



פרסום ראשון: לאחר מקרים מצערים בהם בחורי ישיבות הסתבכו עם שלטונות הצבא בגין יציאתם לחו"ל, פונה ועד הישיבות במכתב תקיף וחריף לראשי הישיבות, כאשר הפעם, באופן חריג, כל ראש ישיבה קיבל מכתב הממוען אליו באופן אישי. במכתב מתבקשים ראשי הישיבות לפקוח עין על יציאת תלמידים לחו"ל ועל הנזקים שעלולים להיגרם למי שיוצא שלא בתיאום ואישור.

המכתב נשלח בימים אלו, והוא מתפרסם לראשונה ב'בחדרי חרדים'. יצויין כי המכתב נשלח בהדרכתו המדוייקת של נשיא ועד הישיבות ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, שהורה ליו"ר ועד הישיבות הגאון רבי חיים אהרן קאופמן להזהיר שוב באופן אישי את כל ראשי הישיבות על חומרת הזלזול בהוראות ועד הישיבות בעניין יציאה לחו"ל, ועל הסכנות לבני הישיבות העלולות להיגרם בשל כך. זאת כאמור, על רקע זלזול בנהלים בשנים האחרונות של תלמידי הישיבות היוצאים לחו"ל, והסתבכויות שנגרמו בשל אי עמידה בכללים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשל נחיצות וחשיבות הנושא, דובר בתחילה כי תתקיים ישיבה מיוחדת בה ישתתפו כל חברי ועד הפועל של ועד הישיבות. הועלתה אף האופציה של כינוס תקדימי של כל ראשי הישיבות בנושא, אולם נשיא ועד הישיבות הגרי"ג אדלשטיין הורה כי לעת עתה יסתפקו בשיגור מכתבים אישיים ונחרצים לכל ראש ישיבה באופן אישי.

"הננו בפניה דחופה למעכ"ת בדבר שהוא בנפשנו", כותבים הנהלת ועד הישיבות במכתבם. "הנה בסייעתא דשמיא עדים אנו לפריחתם והתעצמותם של מבצרי התורה - הישיבות הק' כ"י באופן מופלא.. ומשמיא קא זכינן לעמוד בשער, בייצוגם של הכלל בהכוונתם ובשליחותם של מרנן ורבנן.. כשלצד כל זה נכונים אנו לעמוד בכל עת לעזר וסיוע באופן פרטני ליחידים שנתקלו בקשיים שונים, כשלמענם אנו עושים ופועלים מעל ומעבר".

"ועל של עתה באנו בדבר העומד על הפרק - יציאת תלמידי הישיבות הק׳ לחו״ל ללא בירור מקדים בנוגע לתלמיד האם רשאי לצאת לחו״ל ו/או הגשת בקשה ליציאה חריגה וקבלת היתר לכך, דבר המסכן את מעמדו בבן ישיבה על כל המשתמע מכך!

המכתב המלא







"לצערנו הרב, על אף פניותינו הרבות בדבר נדון זה שהוא מן החמורות ביותר וההתראות שנשלחו על ידינו לישיבות ולכוללים, אנו ממשיכים להיות עדים לבעיות רבות עד כדי הורדה ממעמד בן ישיבה שנוצרות אך ורק עקב הזלזול המופגן וחוסר האחריות ביציאות חריגות לחו״ל.

"וזאת למודעי", מובהר במכתב, "כי מאז ומעולם נאסרה היציאה לחו״ל לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם והותרה אך ורק לזמנים קצובים ומוגבלים ביותר ולמטרות מסוימות בלבד, דבר שהוקפד ביותר על ידי ראשי הישיבות הק׳, זאת מלבד עצם ההתנגדות שהובעה על ידם פעמים אין ספור לכל יציאה לחו״ל שלא לצורך נדרש ביותר, וד״ל. ראוי לציין, כי בהשתדלותנו נוספו או שונו במשך השנים הזמנים בהם ניתנה האפשרות ליציאה לחו״ל, זאת בהתחשב בצרכים של כלל ציבור עולם התורה ולמסגרות המשתייכות לקהילות הקודש המתעתדות לצאת לחו״ל בימי המועדים. יודגש, כי השינויים שנעשו הינם אך ורק בנוגע לזמני היציאות ומשך השהייה בחו״ל, ברם בכל הנוגע למטרות הנסיעה אין כל שינוי. מעולם לא התאפשרה והותרה יציאה חריגה לצורך לימודים בישיבה בחו״ל ומעולם לא הותרה נסיעה סתמית אלא בצירוף מתן הסבר הולם וראוי בהקשר למטרתה, כגון שמחה משפחתית, שידוך, רפואה וכיו״ב. כמו כו ביחס לרשויות אין סיפק במתן רשות מראש המוסד. ולחלק ניכר מהיציאות נדרש אישור מצד רשויות הביטחון.

בהמשך מפורטים הכללים המדוייקים ליציאה לחו"ל בתקופת בין הזמנים ובמהלך השנה.

גם באשר לימי בין הזמנים מתריעים בוועד הישיבות. "יודגש, כי על פי הוראת מרנן ורבנן ראשי הישיבות שליט״א אין רשות לאף תלמיד לצאת לחו״ל לרבות בימי בין הזמנים, אלא לאחר קבלת רשות מראש הישיבה/הכולל ומקומו שמור בישיבה בכפוף לתנאי זה".

לסיום נכתב, "ראינו לנכון לפנות במכתב אישי לרמעכ"ת שליט"א כמו גם לשאר ראשי הישיבות, ע"מ ליידעם ולהעמידם על חומרת הדברים שנכתבו בבחינת אין מזרזין אלא למזורזין, ותקוותנו איתנה שחפץ ה' בידינו יצלח לרומם קרנה של תורה ושל עמליה", נכתב לסיום.
ועד הישיבות רבי גרשון אדלשטיין הרב חיים אהרן קאופמן יציאה לחול מכתב נדיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד