כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

גדעון סער: תם תפקידו ההיסטורי של אבו מאזן • צפו

בנאום שנשא בכיר הליכוד גדעון סער בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס סער לאתגרים הביטחוניים האסטרטגים העומדים לפתחה של מדינת ישראל: "הנסיון להגיע להסדר עם הרשות הפלסטינית הגיע למבוי סתום" • צפו

סער. צילום: רועי אלימה, פלאש 90
סער. צילום: רועי אלימה, פלאש 90



בנאום שנשא בכיר הליכוד השר לשעבר גדעון סער בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס סער לאתגרים הביטחוניים האסטרטגים העומדים לפתחה של מדינת ישראל.

"כבר בעשור הבא רוב העם היהודי יהיה מקובץ כאן, בישראל" אמר סער בפתח נאומו והוסיף כי ''ישראל מקיימת את התקוות לקיבוץ גלויות, עצמאות מדינית, יכולת להגן על עצמה בלי להסתמך על חסדי זרים''.

''ישראל, שתציין עוד חודשים ספורים 70 שנה לקיומה, היא מדינה חזקה ומצליחה", אמר סער. כן, היא מגשימה את החזון הציוני של מייסדיה כבית לאומי ריבוני לעם היהודי. אוכלוסיית הארץ כיום מונה כ-8.8 מליון תושבים. מתוכם למעלה משישה וחצי מליון יהודים. הגידול הדמוגרפי בישראל מדהים (כ-2% לשנה), אני לא מכיר חברה מערבית כזאת, ומשותף דרך אגב לכל מגזרי החברה.



''יש להמיר שיח שמבוסס על שלילת מגזרים (בין אם יהיו חרדים, מתנחלים, שמאלנים או ערבים) בפוליטיקה של פיוס לאומי. היריב הפוליטי איננו אויב ואין להפוך מחלוקת בין אחים למלחמה פנימית. לחתור לאחדות אין משמעו לשאוף לאחידות. שונות אינה דבר הטעון תיקון. חזון משותף לישראל אינו מחייב להתפשר על ה-DNA שלה כמדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית, כאשר מרחב הפרשנויות ליסודות אלה הוא לגיטימי'', אמר סער.

בנוגע לפלסטינים אמר סער כי ''הנסיון להגיע להסדר עם הרשות הפלסטינית הגיע למבוי סתום. תהליך אוסלו החל לפני שנות דור. במהלך תקופה זאת כיהנו בישראל שישה ראשי ממשלות שונים, מימין ומשמאל, ואלה ניסו כמעט את הכל. העובדה שאיש מהם לא הצליח במשך 25 שנים לשנות את המצב מיסודו אומרת דרשני. היום יש לבחון מחדש מה בר-השגה במציאות''.

סער אף התייחס ליו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואמר כי ''הזמן ההיסטורי של אבו-מאזן כמנהיג - פג. סקרי דעת הקהל בקרב הפלסטינים מעידים על האמון הדל בהנהגתו.לדעתי, נכון לתאר את המצב כשלב מתקדם של אובדן לגיטימיות. כשלוש עשרה שנים ללא בחירות, עומד בראש משטר המאופיין בשחיתות עמוקה ונעדר הישגים למען עמו – תפקידו ההסטורי של אבו-מאזן תם. נאומיו האחרונים ("יחרב ביתכ״) מבטאים אובדן עשתונות אסטרטגי''.

בנוגע להסכם הגרעין עם איראן אמר סער כי ''יש להערך לאפשרות של פרישה אמריקאית קרובה מהסכם הגרעין עם איראן. אין בטחון שפרישה כזאת תביא בהכרח לקריסת ההסכם (או לקריסתו המיידית של ההסכם). האיראנים בהחלט עשויים לראות יתרונות בפיצול הקהילה הבינלאומית מולם ובהמשך דבקות האיחוד האירופי, רוסיה וסין בהסכם. עם זאת, אין ספק שמהלך אמריקני כזה יגדיל את הסבירות ל’פריצה’ איראנית לגרעין. תרחיש זה מחייב את ישראל להערך אליו מבצעית ולקבל סיוע אמריקני הנדרש לכך במימדים השונים''.

''במקביל לכך, יש לתת מענה לאתגר האיראני בהקשר הסורי-לבנוני. יש לייצר בהירות אסטרטגית בהחלטה ובמעש ביחס ל״קווים האדומים״ הישראלים.
לא כל התפתחות שלילית מעבר לגבול היא בבחינת ״קאזוס בלי״ שאותה אנו מחוייבים למנוע בכח. זאת ועוד: מהלכים מסוימים של איראן בסוריה עשויים לייצר לישראל מטרות זמינות, נוחות וקרובות לעת עימות''.

סער אף התייחס לעימות האפשרי מול החמאס ואמר כי ''בדרום מתגברים הנתונים המעידים על סיכון של עימות נוסף מול ״חמאס״. ההנהגה הישראלית פועלת בהקשר זה, לדעתי, בשיקול-דעת ובאחריות, בין היתר על רקע חשיבות הפעילות המתבצעת בבנית המכשול ובסיכול מנהרות. עם זאת, חשוב להערך לעימות הבא על בסיס התפיסה כי ״מדיניות ההכלה״ בעת לחימה – לא תתקיים בסיבוב הבא. בעימות הבא מול ״חמאס״ יש לחתור להכרעה בהתאם לגישה שהובעה במסמך תפיסת הביטחון של צה״ל, שהוביל הרמטכ״ל אייזנקוט, מלפני כשנתיים''.

בסוף דבריו ציין סער את חשיבות הקשר עם יהדות ארה''ב שחשובה לביטחון הלאומי של ישראל ואמר כי ''מהלך מרכזי שיש לבצע הוא לאחד ולחזק את הקשר עם יהדות ארה״ב והעולם, שמהווה נדבך חשוב בבטחון הלאומי שלנו. יש להציב במרכז את אחדות העם בארץ ובתפוצות. ״כל ישראל ערבים זה לזה״ הוא לא רק ביטוי חברתי, אלא גם מדיני. בעמנו יש גוונים שונים ויש לפעול להדגשת המשותף ולא המפריד בינינו. מדינת היהודים, שתוך שנים ספורות, צפויה לרכז לראשונה את רוב העם היהודי בשטחה, צריכה לקחת אחריות על העתיד היהודי ועל יהדות העולם''.

סער הוסיף כי ''יש להכין תוכנית-פעולה נרחבת, מגובה במשאבים, לחיזוק החינוך היהודי והזהות היהודית בתפוצות. זה מרכיב חשוב בצמצום ההתבוללות שקיימת בהיקפים אדירים בתפוצות. זאת סוגייה בביטחון לאומי, מרכזית. תוכנית זאת יוביל משרד החינוך שלנו מול הקהילות היהודיות בתפוצות''.
גדעון סער המכון למחקרי ביטחון לאומי אתגרים ביטחוניים אבו מאזן הרשות הפלסטינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד