י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הורשעה אם אריתראית שמלה את בנה בן ה-4 והשאירה אותו מדמם

ביהמ"ש הרשיע ב"הפרת חובת הורה", אריתריאית שביצעה ברית לבנה בן ה-4 באמצעות מספריים, והותירה אותו על הספה בביתו כשהוא מתייסר במכאוביו ואף מדמם • השופט גם הרשיע אותה בהפרעה לשוטר במילוי תפקידו אך זיכה אותה מאישומים אחרים

אילוסטרציה. צילום: פלאש90 (אין קשר בין המצולמים לידיעה)
אילוסטרציה. צילום: פלאש90 (אין קשר בין המצולמים לידיעה)



ביהמ"ש דן בעניינה של אזרחית אריתריאה שביצעה ברית לבנה בן ה-4 באמצעות מספריים, והותירה אותו על הספה בביתו כשהוא מתייסר במכאוביו ואף מדמם, זיכה אותה משלוש עבירות והרשיע אותה בעבירה אחת של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו. באופן מפתיע, הושפט הרשיע אותה גם בעבירה קלה של הפרת חובה של הורה בכך שביצעה לבדה את ברית המילה ולא חיטאה את כלי החיתוך ומקום הפציעה.

הסיפור אירע לפני כשנתיים. צוותי הרפואה הרפואה לדירה באילת, לאחר שהתקבל מידע ממחלקת הרווחה לפיה אזרחית אריתריאה ביצעה ברית מילה לבנה באמצעות מספריים והותירה אותו כואב ומדמם בבית. שוטרים ועובדת סוציאלית הגיעו אף הם לדירה על מנת להוציא מידי האם את שתי בנותיה מהבית אך האם התנגדה, השתוללה וצעקה, נשכה את בתה התינוקת ותקפה את אחת השוטרות.

בהמשך, הוגש כנגדה כתב אישום הכולל תקיפה הגורמת חבלה והתעללות בקטין על ברית המילה שביצעה, וכן תקיפת קטין והפרעה לשוטר במילוי תפקידו במהלך מעצרה והוצאת ילדיה.

הנאשמת טוענת, כי נהגה בבנה בעת שמלה אותו בעצמה בביתה, כפי שנוהגים בבני בגילו במקום שממנו היא באה ובתרבות בה גדלה, וכפי שנהגה בבנה הגדול. פרקליטה טען עוד כי כאפוטרופוסית על בנה - זכותה של האם לבצע בבנה ברית מילה, מבלי שהייתה מודעת לכך שמדובר במעשה אסור.

לגבי עבירת ההתעללות בכך שהותירה אותו בבית ללא טיפול רפואי טענה שהוא היה צריך לנוח בבית שלושה ימים - "אחרי יום יצא דם, אחרי זה זה מתחיל להיות בסדר". כך שלדבריה לא היה צורך לפנותו לטיפול רפואי היות והפצע מתרפא לבד.

באשר לטענה על תקיפת השוטרים, טען פרקליטה של האם כי הגיעו לביתה ללא מתורגמן, כך שלא הבינה למה לוקחים ממנה את ילדיה, והיא נקטה בהתנגדות סבירה כדי למנוע את מה שנראה בעיניה כלקחית הילדים שלא כדין. "אם היו מסבירים לה, בלשונה, מדוע הוחלט להוציא ממנה את ילדה, היא לא הייתה מגיבה כך".

האם בחקירה הסבירה כי עשתה בעבר ברית מילה לקרוב משפחה באמצעות סכין גילוח ולא צריך תעודה רפואית בשביל זה. עוד הוסיפה, כי בדקה כמה עולה להזמין מוהל, וכשהתברר לה שהעלות היא 500 ₪ - סכום שכנראה לא היה לה - החליטה לבצע את הברית בעצמה. בעלה, שנודע לו על הברית שביצעה אשתו לבד רק כשחזר הביתה, אישר שכך נוהגים באריתריאה, והוא מל את עצמו בגיל 15.

"מדובר באם שלפי הבנתה ולפי המסורת שהביאה מארץ מולדתה, טיפלה כראוי במתלונן (הילד הנימול א.ש) ועשתה מה שביכולתה כדי לסייע למתלונן להחלים מפציעתו" אמר השופט, וזיכה את האם מעבירת התעללות. באשר לעבירה של חבלה חמורה, קבע השופט כי לא ניתן להרשיעה מאחר ולא התקיימו כל הרכיבים הנדרשים לקיום ההרשעה.

יחד עם זאת ציין השופט, כי התנהגותה לא הייתה ראוייה ונורמטיבית. "בין השחור ללבן יש גוונים רבים של אפור, ונראה לי שבתווך שבין השחור של התביעה והלבן של ההגנה, ניתן וצריך למצוא גוון מתאים של אפור, שביל ביניים שמצד אחד אינו מתעלם מהנסיבות הייחודיות של הנאשמת שראויות להישקל לזכותה, ומצד שני גם אינו מתעלם מהפגמים החמורים שבהתנהגותה".

כאמור, השופט החליט לזכות אותה מהעבירות החמורות שיוחסו לה בכתב האישום והרשיע אותה בעבירה אחרת, קלה יותר - שלא הופיעה בכתב האישום - של הפרת חובה של הורה. לדברי השופט, הרי האם אמרה בחקירתה שעשתה את הברית לבד למרות שהיה צריך לשהות לצדה אדם נוסף בעת המעשה. השופט הוסיף על כך כי האם ביצעה את החיתוך באמצעות מספריים ביתיות ללא חיטוי מתאים וללא נקיטת אמצעי זהירות בסיסיים למניעת זיהום של האיזור הפגוע.

כאמור, בסופו של דיון, השופט אהרון משניות מבית משפט המחוזי בבאר שבע החליט לזכות אותה מ-3 עבירות שיוחסו לה בכתב האישום ולהרשיעה רק בהפרעה לשוטר במילוי תפקידו. בנוסף, הואשמה בעבירת הפרת חובה של הורה.
ברית מילה אריתריאה אילת עבירה אמא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד