י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

רב המשטרה: בחז"ל יש ביקורת על סגנון הפגנה, אך לא על ההפגנה עצמה

בכנס העולמי לדיני ממונות ומשפט עברי שנערך היום אמר רב המשטרה נצ"מ רמי ברכיהו כי "בספרות היהודית אין הלכות הפגנות. עם זאת, בתורה יש הפגנות לרוב; עם ישראל הפגינו נגד משה, אהרן, הקב"ה. מול אהליהם, גם מול שמואל הפגינו בעד הרצון לייסד מלוכה"

הרב ברכיהו בכנס. צילום: הליכות עם ישראל
הרב ברכיהו בכנס. צילום: הליכות עם ישראל



"בספרות היהודית אין הלכות הפגנות" אמר היום (רביעי) רבה הראשי של משטרת ישראל, נצ"מ הרב רמי ברכיהו, בכנס העולמי ה-27 לדיני ממונות ומשפט עברי בירושלים.

הכנס שעסק בנושא ההפגנות במרחב הציבורי והאחריות המשפטית להן, נערך במלון רמדה. בין הנואמים, היה רב המשטרה. "למשטרה אחריות על שלום המפגינים, שמירת החוק, הסדר ציבורי, ושמירת מהלך חיים תקין. גם במקרים של אנשים מסכנים שהפגנתם מוצדקת אך משבשים את מהלך החיים התקין שעלול לפגוע בשלום אחרים - לכך הוסמכה המשטרה להסדיר את הנושא". בדבריו ציין כי "ביהמ"ש קבע שהזכות הבסיסית להפגין אינה זכות מוחלטת ומסמיך את המשטרה לדרוש מהמפגינים להישמע להוראותיה"

באשר לביטול הפגנה על ידי המשטרה, אמר כי זה "כרוך בסבירות קרובה לוודאי לפגיעה בשלום הציבור, ותצטרך להוכיח זאת במידת הצורך. בחברה המערבית, הזכות להפגנה הנגזרת מחופש הביטוי הוא מנשמת אפה של הדמוקרטיה. חיים שלמים ואמיתיים הם רק כאשר יש חופש מוחלט לאנשים לבטא ולמצות את עצמם מבלי שיסתמו להם את הפה. אוי למדינה שתשתמש בכלים לא לגיטימיים לסתום פיות אזרחיה איך היכן עוברים הגבולות? אדם עובד ציבור שהשחית עצמו ודרכיו - האם ניתן למחות מולו מכח זכות להפגין או להגן על האדם הפרטי מכח זכותו לפרטיות".

עוד הוסיף רב המשטרה כי "בספרות היהודית אין הלכות הפגנות. עם זאת, בתורה יש הפגנות לרוב; עם ישראל הפגינו נגד משה, אהרן, הקב"ה. מול אהליהם, גם מול שמואל הפגינו בעד הרצון לייסד מלוכה". בדבריו אמר כי כאשר "לחז"ל הייתה ביקורת בנושא, היא לא הייתה על עצם ההפגנה, כי על סגנונה. המסורת מאפשרת ומעודדת חופש דעה בעם ישראל וכך גם הרב קוק בכתביו. יש חשיבות ביכולת להכיל את ריבוי הדעות, וכרב המשטרה אני יכול לספר שהמשטרה נמצאת בצומת העשייה החברתית ובמקומות הכי קשים בחברה ומגלה סובלנות כלפי כל השכבות והמגזרים, ביכולתנו כחברה לפתח סבלנות ויכולת להכיל ולהביע את שלל הדעות. את הלכות ההפגנה עלינו לכתוב על גבי פסיקות בית המשפט".
רב המשטרה רמי ברכיהו הפגנות כנס לדיני ממונות ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד