כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הרב הראשי קורא לשר: "בטל את המסעות"

הרב הראשי של אוקראינה פונה במכתב לשר החינוך בנט ומבקש ממנו לבטל את מסעות התלמידים לפולין ולהעבירן אל אוקראינה • המטרה; להעניש את פולין שתפסיד בהכנסות מתיירות

בנט. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
בנט. צילום: הדס פרוש, פלאש 90 צילום: הדס פרוש, פלאש 90



הרב הראשי של אוקראינה קורא לממשלת ישראל לבטל את מסעות הצעירים לפולין ולהעבירם לארצו.

בעקבות החוק החדש בפולין שמתנער ממעשי הפולנים על פשעי הנאצים, קורא רבה של אוקראינה להעניש את פולין ולא לעשות שם את מצעד החיים.

הרב משה ראובן אסמן הציע את הדברים, במכתב ששלח לשר החינוך נפתלי בנט, לאחר שהסנאט הפולני העביר את החוק האוסר להזכיר בפולין את המונח "מחנות השמדה פולניים".

מדינת ישראל וארגונים יהודיים רבים, ובהם 'מרכז שמעון ויזנטלק, 'יד ושם' והקונגרס היהודי האירופי, הגיבו כי הסיכונים של החוק מטשטשים את האמת ההיסטורית, מאחר ופולנים רבים השתתפו כיחידים או כחברים במיליציות התנגדות ברצח יהודים או הלשנה לנאצים, מנגד כולם מכירים בכך ששלטונות פולין לא היו חלק ממערכת ההשמדה הנאצית נגד היהודים בתקופת השואה, אך פולנים רבים היו שותפים לרצח יהודים גם אם הממשלה הפולנית לא היתה חלק ממנגנון ההשמדה.

בעקבות הצעת החוק בפולין "לאסור את האמת על מה שקרה בשואה בפולין", כתב הרב אסמן, "אני קורא לכם לבטל את צעדת החיים עבור תלמידי בתי ספר הישראלים". הצעדה מביאה אנשים מכל העולם אל פולין ללמוד את תולדות השואה.

מנגד, חשוב לזכור כי בשנת 2015, נשיא אוקראינה פטרו - חתם על חוק שמכבד ומוקיר את לוחמי העצמאות האוקראינית, שכללו אנשי מיליציה שהיו שותפים לרצח של עשרות אלפי יהודים.

כ"הרב הראשי של אוקראינה, אני מציע לערוך את מצעד החיים השנה באוקראינה", הוסיף הרב אסמן, וכתב כי המהלך שהוא מציע יהווה "הטלת קנס על פולין" בהיקף של עשרות מיליוני דולרים שמקבלת ממשלת פולין ממשתתפים ישראלים ומשאר העולם במצעד החיים בפולין.

"באוקראינה יש מקומות רבים שמתאימים למצעד החיים, לדוגמא, באבי יאר בקייב, ועוד עשרות מקומות אחרים שבהם סבלו יהודים ונרצחו בטרגדיה איומה", כתב הרב אסמן.

הרב הוסיף כי "קנס זה ראוי כי קיים חשש כבד בנוגע לאנטישמיות נגד קהילות ומוסדות יהודיים בפולין". הוא גם כינה את החקיקה, שנוסדה נגד המונח "מחנות המוות הפולניים", "חקיקה אנטישמית שנועדה להשתיק את ההיסטוריה ואת העדים לשואה".

ההערכה היא כי ההצעה לא תתקבל, מאחר וכולם יודעים שלא כמו בפולין, כוחות הכיבוש הנאצי באוקראינה גייסו אלפי מתנדבים מקומיים כדי לסייע באופן פעיל לרצח של כמעט מיליון יהודים, הנאצים איפשרו את הקמתה של אוגדת ה-SS האוקראינית, והם היו מעורבים ברצח של אלפי פולנים לא יהודים.
החוק הפולני שואה מסעות לפולין הרב משה אסמן נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד