י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

התוכנית שנועדה להגמיש את 'חוק השקיות' נדחתה בחצי שנה

ועדת השרים לחקיקה החליטה לדחות החלטה בעניין הצעת חוק, שלפיה על כל קנייה ב-100 שקל יקבלו הצרכנים שקית בחינם

אילוסטרציה, צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
אילוסטרציה, צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90



הצעת החוק שהיתה אמורה לשנות את חוק השקיות נדחתה היום (א') בוועדת השרים לחקיקה לחצי שנה בשל אי הסכמות. הצעת החוק ביקשה לתקן את החוק כך שעל כל קנייה של 100 שקל יקבלו הצרכנים שקית בחינם, במקום בתשלום בסך 10 אגורות שמוטל היום.

החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות נכנס לתוקף ב-1 בינואר 2017. החוק אוסר חלוקה בחינם של שקיות חד-פעמיות ברשתות השיווק (לא כולל מכולות ושווקים), וקובע שמי שיזדקק להן ישלם היטל בסך 10 אגורות לשקית. זאת מתוך כוונה להפחית את השימוש בשקיות חד-פעמיות המייצרות זיהום סביבתי.

החוק זכה להצלחה רבה בקרב הצרכנים, ועל פי נתונים של המשרד לאיכות הסביבה, נרשמה ירידה עקבית בשימוש בשקיות הניילון בעקבות החוק - ירידה של כ-80% במהלך השנה האחרונה.

למרות הצלחת החוק, ביקשו שלושת חברי הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה), קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) ומיכאל מלכיאלי (ש"ס) לשנותו. על פי הצעת החוק החדשה, בקנייה בגובה של 100 שקל תימסר ללקוחות שקית בחינם. לטענתם, ההיטל על השקיות פגע דווקא בשכבות החלשות והעלה להם את יוקר המחיה, ולכן ביקשו לבטלו. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "כיום, החוק למעשה פוגע באזרחים שזקוקים לשקית על מנת לשאת את המוצרים שרכשו, היות והם נאלצים לשאת בתשלום בעדה".

הארגונים הסביבתיים, כמו העמותות צלול ואדם טבע ודין וכמו גם המשרד להגנת הסביבה והעומד בראשו, השר זאב אלקין, התנגדו נחרצות להצעת החוק, בטענה כי ההצעה החדשה תעקר מתוכן את החוק ותפגע בסביבה.

מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה אמר כי: "חוק השקיות הוא חוק מצוין שהביא להפחתה של כ-80% בצריכת השקיות החד-פעמיות ברשתות השיווק הגדולות. צריך להיות מאוד ציני בשביל להרוס את החוק בתירוץ עלוב של פגיעה בשכבות החלשות. מדובר על היטל של 10 אגורות בלבד – מהנמוכים בעולם, וניתן להימנע ממנו בקלות על ידי שימוש בשקיות רב פעמיות. היה עדיף שחברי הכנסת שמעוניינים להרוס את החוק יפעלו כדי לצמצם את יוקר המחיה במקומות הראויים ולא יהרסו את הסביבה של כולנו בעבור 10 אגורות".

במשרד להגנת הסביבה אמרו: "מטרת החוק הקיים היא ליצור מצב שבו שקית עולה כסף, מתוך מטרה להביא לשינוי התנהגות. בנוסף, רוב הקניות המתבצעות בחנויות שעליהן חל החוק הן מתוכננות מראש, ולכן הקונה יכול להצטייד מבעוד מועד בסל רב פעמי, ובכך להימנע מתשלום ההיטל. שקיות הפלסטיק שחולקו בעבר בחינם לצרכנים ברשתות השיווק גורמות נזק רב לאדם ולסביבה, והמשרד פועל לצמצום השימוש בשקיות החד פעמיות כדי למנוע ולצמצם מפגעים בריאותיים וסביבתיים. אנו מעודדים מהתוצאות החיוביות של יישום החוק – דבר המראה את הירתמות הציבור".

גם ברשתות השיווק לא הבינו את האינטרס לשנות את החוק שעובד. בכיר באחת מרשתות השיווק הגדולות אף אמר: "זו הצעה פופוליסטית שלא ברור מי מרוויח ממנה".

היום הודיעה גם ח"כ סבטלובה כי היא מסירה את שמה מהצעת החוק, בטענה כי לא הבינה את משמעות ההצעה. בשל ההתנגדויות הוחלט בוועדת השרים לדחות את הדיון בהצעת החוק למשך חצי שנה. עם זאת, יש המעריכים כי הצעת החוק תיגנז בפרק זמן זה.
שקיות חווק השקיות תוכנית גמישות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד