כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

"השליכו עצמן לים"; המכתב החריג של גדולי ישראל על גיוס בנות

זהו מסמך היסטורי, מראשית ימי המדינה, אז ניטש המאבק נגד גיוס בנות ברקע התחדשות המאבק ומפגש רבנים עם בכירי הצבא, המכתב המלא שקורא להתנגד לגיוס בנות עד כדי התאבדות, שאחר עשרים שנה חודש ונחתם בידי הסטייפלער והרב שך מופץ שוב

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



סערת התקנות בחוק גיוס בנות שעלה שוב ושוב באחרונה בכלל החוגים ביהדות החרדית הביא מספר רבנים שביקשו לפרסם את פסק הדין המפורסם של גדולי הדור דאז בשנת תשי"ב שהאיסור הוא יהרג ואל יעבור.

המכתב הודפס לראשונה לפני למעלה משישים שנה, הודפס בשנית בשנת תשל"ב, לאחר פטירת מרן בעל ה'קהילות יעקב' זצ"ל הודפס שוב המכתב בספר 'קריינא דאיגרתא' והודפס אף בספר 'מכתבים ומאמרים'. לתועלת הציבור אנו מביאים אותו שוב ב'בחדרי חרדים'.

חשוב לציין שעל פי כל תלמידי ה'חזון איש' זצ"ל ההוראה שלו ושל גדולי ישראל אל הבנות לא להתגייס הייתה לכל בנות ישראל ללא שום יוצאות מן הכלל הן חרדיות הן דתיות והן מסורתיות ואפילו חילוניות לגמרי.

במכתב נכתב אז: "ובהיות השלטונות עומדים לחוקק חוק לחייב בכח הזרוע את בנות ישראל להתייצב ולהתגייס לשירות לאומי אזרחי שלא במסגרת הצבא, על כן אנו מגלים דעתנו, כי תוקף פסק הדין האוסר גיוס נשים חל גם על שירות לאומי אזרחי בכל חומרתו".

"ואנו פונים אל כל בנות ישראל ואנו מחייבים אתכן בכוח תורה הקדושה, להקהל ולעמוד על נפשכן, להיות למופת לכלל ישראל, כחנה ושבעת בניה וארבע מאות ילדים וילדות שנשבו לקלון והשליכו עצמן לים, ולהתנגד בכל האמצעים נגד החוטפים אשר קמו עליכן".

"ואתן מצוות להעדיף ולהיות כלואות בבתי הסוהר ולקבל עליכן לסבול עוני ויסורים ולקדש שמו יתברך ככתוב כי עליך הורגנו כל היום".







גיוס בנות מכתב גדולי ישראל החזון איש יהרג ואל יעבור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד