י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

המשטרה: ראיות לכך שחיים כץ אילץ עובדים בתע"א להצביע עבורו בפריימריז

המשטרה ממליצה על הגשת כתב אישום נגד שר העבודה, שהיה יו"ר ועד העובדים בתעשייה האווירית, חברים נוספים בוועד - ובהם בנו של השר, יאיר כץ, היו"ר המכהן אהוד נוף, ואלי כהן - וכן הדירקטור לשעבר אמל אסעד • כץ: "אין שמץ של בסיס לטענות ההזויות"

חיים כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
חיים כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



כמעט שנה חלפה מפתיחת החקירה הגלויה בפרשת השחיתות בתעשייה האווירית (תע"א), והמשטרה המליצה אתמול על הגשת כתב אישום נגד שר העבודה והרווחה, חיים כץ. הוא חשוד בביצוע עבירות סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה, ומרמה והפרת אמונים.

לפי חקירת המשטרה, כץ פעל בשיתוף בכירים בוועד העובדים של תע"א, ובהם יו"ר הוועד הנוכחי, אהוד נוף, כדי לאלץ את עובדי החברה להצביע עבורו בפריימריז בליכוד. בתמורה לסיוע שקיבל מחברי ועד, חשוד כץ כי סיפק תפקידים נושאי שכר בתע"א ומחוץ לה.

בנוסף, לפי ממצאי החקירה, כץ עבר על הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, כשפעל למינוי יו"ר דירקטוריון והתערב בעניינים פנימיים הקשורים להתארגנות העובדים בתע"א. כמו כן, שר הרווחה חשוד בכך שניצל משאבים ועובדים של תע"א בשווי אלפי שקלים לתועלתו האישית, בזמן שהוא מכהן כעובד ציבור.

המשטרה ממליצה להעמיד לדין גם את נוף ומעורבים נוספים, ובהם בנו של כץ, יאיר כץ; חבר הוועד אלי כהן; ותא"ל (מיל') אמל אסעד, לשעבר חבר דירקטוריון בתע"א. במשטרה מוסיפים כי נחקרו עוד חברי ועד בחשד לביצוע עבירות של מתן וקבלת שוחד.

החקירה התנהלה ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית בלהב 433, בשיתוף הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ובליווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. היא כללה כמה תת־פרשות, ובמהלכה נחקרו מעורבים רבים. במשטרה סבורים כי ממצאי החקירה והראיות שנאספו מצביעים על דפוס פעולה שיטתי ומתוכנן של חלק מהמעורבים, שפעלו כדי לקדם תועלת אישית.

כץ הבן נבחר באוגוסט 2013 לנציג המהנדסים בוועד. הוא חשוד בכך שניצל את מעמדו בחברה במטרה לסחוט עובדים כך שיתפקדו לליכוד. בדיון בהארכת מעצרו שנערך במארס 2017 הסביר נציג המשטרה כי יאיר כץ, החבר בוועד עובדים של תע"א, אמון על תנאי העבודה ועל רווחת העובדים. "בהיותו במעמד בכיר, כזה שאנשים סומכים עליו, הוא אמור להיות עבורם כתובת לכל בעיה ושאלה. אבל הוא ואחרים ניצלו את מעמדם, בכך שהטילו פחד ומורא על עובדים וניצלו את מעמדם כדי לקדם את האינטרסים האישיים שלהם ושל אחרים".

השופט עמית מיכלס התייחס לחומרת הפרשה במהלך הדיון בעניינו של כץ הבן: "דומה שלאורך השנים אנשים עובדים בתע"א באווירה של פחד תמידי וחשש לעתידם התעסוקתי. עוד עולה שקבוצה של אנשים מתוך הוועד מקדישה מזמנה וממרצה במהלך העבודה לקידום אינטרסים שונים שאינם קשורים לחברה".

הוצאות של חבר ועד נופחו באופן לא סביר

אלי כהן, חבר ועד נוסף המעורב בפרשה, חשוד בכך שפעל להעניק לא.ב שירותי תעופה, המספקת שירותי צביעה וניקיון לתע"א, הקלות וטובות הנאה אסורות במסגרת פעילותה. לטענת המשטרה, כחלק מטובות ההנאה תוגמלה א.ב שירותי תעופה לאורך שנים בתנאי תשלום נוחים מהנהוג בארגון ומהעדפה פסולה בקבלת מכרזים. בנוסף, התברר כי א.ב שירותי תעופה מספקת שירותי כוח אדם לתע"א. לצורך טשטוש והסוואת דרכי הפעילות הפלילית לכאורה, היו מגישים בעלי החברה חשבוניות פיקטיביות, לפי החשד.

כהן חשוד גם בכך שבהיותו בכיר בוועד ניצל את מעמדו כדי לדרוש ולקבל ללא עלות מוצרי מזון שונים ורבים, שניתנו על ידי ספקי משנה המספקים מזון לתע"א. לפי החשד, הוא עשה שימוש אישי במוצרים שקיבל. במהלך החקירה בנושא עלה גם כי כהן ניצל כמה עובדי תע"א לתועלתו האישית.

כמו כן, סבורים במשטרה כי כהן, בהיותו בכיר בוועד העובדים, קיבל החזרי הוצאות עבור נסיעות לחו"ל בניגוד למקובל בחברה. עוד עלה מחומר החקירה כי הוצאות דלק של כהן נופחו באופן לא סביר בין 2011 ל–2016 וכך גם הוצאות נוספות בסכומים של אלפי דולרים.

מעורב מרכזי נוסף בפרשה הוא אסעד, החשוד כי פעל כדי לקדם את תועלתו האישית, ובכך להפיק רווחים בעת שכיהן כדירקטור בתע"א. אסעד פרש מתפקידו בדירקטוריון זמן קצר לאחר שנפתחה חקירת המשטרה, במארס 2017. חקירת המשטרה העלתה כי הוא למעשה גם בעל אחזקות בחברת דרוזנט, שנותנת שירותים לתע"א. אסעד חשוד בכך שמטרת פעילותו היתה להפיק רווחים באמצעות קבלת עבודות, מכרזים ופרויקטים מתע"א, תוך ניצול מעמדו כדירקטור ותוך הסתרת היותו בעל עניין בדרוזנט בעת כהונתו.

חבר דירקטוריון עם אחזקות אצל ספק

פרטי הפרשה שבגינה נחשד אסעד פורטו לראשונה בכתבה שפורסמה ב–Markerweek ("עוד יהיה לנו אגף דרוזנט בכלא", 20.5.2016). בתחקיר נחשף כי בתע"א מקדמים את דרוזנט כספקית בתחום תחזוקת מטוסים ללא טייס, על חשבון ספקים אחרים. בין היתר נחשף כי דרוזנט התחילה לקבל הזמנות מתע"א שלושה חודשים בלבד לאחר הקמתה ביוני 2015, אף שלעובדי החברה, נשים דרוזיות מהכרמל, לא היה שום ניסיון קודם בעבודה מול החברה. כמו כן, נמצא שלדרוזנט לא היה תקן ISO 9000 (תקן איכות בינלאומי), הנדרש מכל הספקים שעובדים עם תע"א, עניין שאליו היו מודעים בכירים בחברה הממשלתית. את התקן קיבלה דרוזנט רק בפברואר 2016.

בתחקיר עלתה השאלה אם אסעד הוא אחד מבעלי או מנהלי דרוזנט. נמצא אז כי אסעד מבקר תכופות במשרדי החברה, וכי יש לו קשרי חברות עם המנכ"ל ואחד מבעלי החברה, אל"מ במיל אנואר סעב, שגם הוא נחקר בפרשה. בנוסף, פקידה שענתה לטלפון במשרדי דרוזנט ידעה להפנות לטלפון אחר שבו נמצא אסעד. אסעד הכחיש מעורבות שלו בחברה. "לא הקמתי את החברה, ולא עזרתי להקים אותה. יש לי חברים בחברה, כמו שיש לי חברים בחברות אחרות", אמר אז בתגובה.

ואולם, לפי הודעת המשטרה מאתמול, אסעד הוא בעל אחזקות בדרוזנט. "אסעד ובעלי דרוזנט חברו בכך שהסתירו את אחזקותיו של אסעד בחברה", נכתב בהודעה של המשטרה.

דרוזנט, הפועלת בירכא, הוקמה במארס 2015 במטרה לייצר חלקים למטוסים ללא טייס עבור תע"א. טקס ההשקה החגיגי של המפעל — שנבנה בהשקעה של 12 מיליון שקל— נערך בעספיא. נכחו בכירי תע"א, ובהם היו"ר רפי מאור, המנכ"ל יוסי וייס (שעוזב ביוני את תפקיד), וסמנכ"ל התפעול דוד דגן.

בתחקיר ובכתבה שפורסמה אחריו נחשף כי עובדים בתע"א התריעו על העדפה של דרוזנט. כך למשל, נשמעה שיחה בין עובדי החברה מתוך ישיבת עבודה בעניין זה: "ספקים אחרים (של תע"א; ש"ש) שאלו אותי, 'מה הולך פה?' והתחלתי לגמגם. ביום שתהיה פה ביקורת, יגידו 'רגע — למה הוצאת הזמנות לדרוזנט', שמישהו מהבכירים יוציא מכתב (רשמי, שאומר שזה בסדר להוציא הזמנות כאלה; ש"ש)". בהמשך נאמר מפי אחד העבודים: "מה, הם מפחדים להוציא מכתב?"

אחד המנהלים השיב לו: "אנחנו מיישמים את ההנחיה באופן חוקי. אין כוונה מעכשיו ועד סוף הימים להוציא (הזמנות; ש"ש) לדרוזנט, אבל בחודשים הקרובים יש כוונה לתת להם העדפה, גם בגלל השאיפות הפוליטיות של הארגון שלנו. זה ארגון פוליטי, זה לא סוד — ליכוד, חיים כץ, מפלגות. אנחנו משפרים גם את כושר התחרות שלנו". בהמשך השיחה, אחד העובדים היה חריף במיוחד בנוגע להתנהלות, ואמר: "יהיה לנו אגף דרוזנט בכלא מעשיהו".

חיים כץ: "משאבים הושקעו לשווא"

חיים כץ מסר בתגובה: "לא ציפיתי אחרת מהמשטרה, מפני שברור כי הם אינם יכולים להודות שהמשאבים העצומים שהם השקיעו בחקירה ההזויה הזאת היו לשווא. כל מי שעיניו בראשו ויודע על מה החקירה מבין שאין בה דבר ואין שמץ של בסיס לטענות ההזויות. ברור לי שיש בפרקליטות ובמערכת שכל ישר והיגיון, ושיוחלט לא להעמיד אותי לדין בעניין".

סניגורו של אלי כהן, עו"ד ליאור אפשטיין, מסר בתגובה: "לאחר שאדם בן יותר מ–60, נכה 100%, היה במעצר ליותר מ–20 יום והוטחה בו חרושת שמועות כארכי־פושע, מתברר מפי ההמלצות עצמן כי בין כהן לבין כל נחקר אחר הפרשה כלל אין קשר — אפילו לא במחול ההמלצות המתוזמן. החשדות נגד כהן, המגורדים מתחתית החבית של פרשה זו, עוסקים בשאלות מדוע לא עינה כהן ספק מסוים, ולא ניצל לרעה האפשרות לפגוע בתזרים שלו, וכן שחזור של זיכויו מלפני יותר מ–20 שנה, בקשר למוצרי מזון שנמצאו במשרדו במסגרת תפקידו כיו"ר ועדת התזונה. אפילו מנסח ההמלצות לא ניסה לחבר חשד בין כהן לדמויות פוליטיות או להתפקדות למוסדות הליכוד".

אסעד מסר בתגובה: "אני מכבד את המשטרה ואת החוקרים, אבל בטוח בחפותי המלאה, ושהאמת תצא לאור. על כן, יש להתאזר בסבלנות".

סנגוריו של יאיר כץ, עורכי הדין עמית חדד, אושר רובינגר ונועה מילשטיין ממשרדו של ד"ר יעקב וינרוט, מסרו בתגובה: "אנו מברכים על סיום החקירה ובטוחים שכאשר הדברים יבחנו על ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה היא תורה על סגירת התיק. אנו תמהים כיצד אפשר לטעון לקיומה של אווירת איומים בלי שבמשטרה הוצגה ליאיר ולו גרסה אחת של אדם הטוען כי איים עליו, לאחר שנחקרו מאות עובדים. יאיר ימשיך לפעול לטובת עובדי תע"א ולטובתם בלבד כפי שפעל עד עכשיו".
חיים כץ פריימריז שוחד המלצת משטרה התעשייה האווירית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד