י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

יש זוכה בתחרות חמינתח: כך תכינו חמין משובח לשבת

שלושה שבועות, עשרות אלפי מתכונים ואחת שניצחה עם מתכון חמין עסיסי ומשובח • הזוכה פריידי מרמורשטיין עם המתכון המלא וגם כמה טיפים מנצחים מהצו'נטיה של קרויזר שיהפכו את החמין השבתי שלכם למעדן אמתי

חמינתח. צילום: קובי הר-צבי
חמינתח. צילום: קובי הר-צבי

 


תחרות חמינתח הגיעה לשלב הגמר. ביום חמישי שעבר התכנסו צוות השיפוט במסעדת קרויזר בשכונת בית ישראל בירושלים, טעמו משלושת החמין שהוכנו על ידי תהילה קרויזר, גלגלו בלשון, התווכחו, דרגו, רשמו מחקו ולבסוף קבעו: פריידי מרמורשטיין היא הזוכה המנצחת בתחרות שריתקה אליה בשבועות האחרונים מאות אלפי גולשים.

הפרס למקום הראשון הוא כזכור טיסה זוגית חלומית ומפנקת לאירופה. שני הזוכים הנוספים עלו לשלב הגמר הם גבי וייס ושלומית פרקש שיקבלו סופ"ש במלון לביא המפואר. בנוסף, עשרות גולשים שהשתתפו בתחרות זכו בשוברים לאורחה זוגית במסעדות היוקרה פרה אדומה ומסובין, שניהן בכשרות המהודרת של הרב רובין, כשרות בה מתהדר גם מותג נתח.

אז לאחר מנוחה קלה מעמל הכנת הסירים וכשמאחוריה רזומה של אלפי סירים משובחים ובעלות על הצ'ונטיה הכי מבוקשת בירושלים - ביקשנו מהזוכה פריידי מרמורשטיין וגברת קרויזר שיעניקו לנו, כלל הגולשים, את הטיפים המנצחים להכנת החמין הכי טוב שיש, לכבוד שבת קודש כמובן.

את מכינה חמין מבשר בקר או עוף?

"בשר עוף", מדגישה גברת קרויזר, "לא מחזיק טוב בבישול ארוך כמו של טשולנט. ברור שצריך להשתמש בבקר, שיש לו את הטעמים המיוחדים, ובעיקר, את השומן, שהבישול הארוך רק מוסיף ומשביח את טעמו".

העיקר בקר, מספר הנתח פחות משנה?

"בוודאי שמשנה, נתחי 5 ו-6 לא טובים לבישול ארוך. צריך לבחור בנתחים עתירי שומנים כמו נתח 10 שהכי קרוב לראש שעתיר בשומן, וזה הנתח שאני משתמש בו בצ'ונטיה שלי. גם נתח 8 ונתח 2 טובים מאוד. מומלץ להוסיף גם מעט בשר ראש שהוא מאוד שמן, אבל זהו בשר שלא תמיד ניתן להשיג ברשתות".

פריידי מרמורשטיין, את הזוכה, ספרי לנו, האם את פורסת את הנתח או משאירה אותו שלם?

"הסוד של עסיסיות הבשר בצ'ונט הוא לא לחתוך את הנתח. קחו את נתח 8, יש בתוכו הרבה שומן, אבל אם נכניס אותו לסיר כשהוא פרוס, כל השומן יתפרק במהלך הבישול הארוך והבשר עצמו יתייבש. ההמלצה שלי: השאירו את הנתח שלם".

התחלנו לבשל, צורבים את הנתח על בצל כמה דקות, ואז מה הלאה?

גברת קרויזר נזעקת: "ממש לא, הצריבה לא טובה לבישול צ'ונט כי היא סוגרת את הנתח ולא נותנת לשומן להשתחרר לאטו במהלך הבישול הארוך ולהספיג את החמין מטעמו העסיסי והשומני של בשר הבקר. בצ'ונט לא צורבים את הנתח, זו טעות מפורסמת, אבל גם פטאלית".

יש טוענים שגיל הבקר ומדינת המקור משפיעות על הרכות שלו, נשמע לך אמתי?

"בהחלט, אינו דומה נתח שמגיע מאורוגואי לנתח המגיע מפולין או מפרגוואי. באורוגואי יש שדות מרעה ענקיים, כך שהעגלים לא נאלצים לשוטט הרבה למצוא את מזונם ובשרם נשאר עדין ורך.

"והגיל, אוהו איך שהוא משפיע. יש בשרים שאני לא מצליחה לעבוד איתם בגלל הגיל המזדקן, ולכן אני בוחרת תמיד בבשר צעיר ורק ממדינת אורגוואי. זו הסיבה שאצלי במסעדה אני תמיד מבשלת עם מותג 'נתח', ההוא שבכשרות הרב רובין, כי הם מקפידים להביא רק מעגלים צעירים מאורוגואי, ורק מזני אנגוס והרפורד הידועים ברכותם ועסיסיותם המיוחדת".

עוד טיפ אחד לסיום..

"כמובן אל תוותרו על קישקע טוב, אבל הוסיפו גם בטטה לטשולנט, זה נותן מתקתקות מיוחדת, אבל את הבטטות צריך להוסיף רק ממש לפני שבת כי הן מתרככות מהר ואחרת יתפרקו".

פריידי, שתפי את הגולשים במתכון המנצח שלך?

נתח מספר 8, בכמות 1 ק"ג הוא יתאים ל-8 מנות.

רכיבים: גריסים; חצי כוס; שעועית: 2 כוסות; תפו"א: 5 חתוכים לקוביות בינוניות; בצל; שום; בטטה; פפריקה; פלפל שחור; אבקת מרק; שמן; סילאן; מלח; אבקת שום.

אופן ההכנה:לאדות 2 בצלים גדולים עם מעט שמן קנולה, ומי שיכול, שייקח שומן כבש, זה משהו מיוחד. כשמאודה, להוסיף שעועית ולערבב עם הבצל.

להוסיף תפו''א ואת נתח הבשר בשלמותו, את הגריסים להוסיף מלמעלה (אחרת נדבק לסיר ונשרף), אפשר להוסיף 2 כפות קוואקר, מוסיף מאד, להוסיף מים שיכסה הכל ולהביא לרתיחה.

לאחר הרתיחה, לתבל 2 כפות פפריקה אדומה, חצי כפית פפריקה חריפה, ראש שום, 2 כפות מלח גס, 2 כפות סילאן, 2 כפות אבקת מרק, בצל 1, כוס מים רותחים + כפית קפה + 2 כפיות סוכר, חצי כפית פלפל שחור גרוס/ טחון.

להעביר את הסיר לגז להבה קטנה על אש נמוכה, לבשל שעתיים ולהעביר ישירות על הפלטה. לחילופין, מי שמכין את החמין בבוקר יום שישי אפשר להביא לרתיחה ולהעביר מיד לפלטה לבישול איטי, אך יש להקפיד לכסות היטב לשמירת החום על מנת שלא יחמיץ.

ואל תשכחו לומר לכבוד שבת קודש ושיהיה בתאבון.

 
















טשולנט חמינח תחרות

 

מעוניינים לשתף אותנו במתכונים שלכם? שלחו אלינו לוואטסאפ 0583288642 או למייל [email protected] ואולי נעלה גם את המתכון שלכם.

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד