כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

ראש העיר שיקר לשליחו של הרב סילמן? העתירה נגד עיריית ב"ב הוגשה שוב

לפני כחצי שנה, עתרו חברי קהילת בני הישיבות בקריית הרצוג נגד העירייה בה הם דרשו לבטל את ההחלטה להקצות שטח לעמותה אחרת. לאחר שהגיעו לסיכומים עם העירייה ולדבריהם הבטיח רה"ע זייברט כי יקבלו הקצאה - משכו את העתירה • אלא שבמשך הזמן התברר להם כי זייברט לא עמד בהבטחתו

זייברט והרב סילמן. צילום: פלאש 90 ושוקי לרר
זייברט והרב סילמן. צילום: פלאש 90 ושוקי לרר



העתירה הקודמת של קהילת בני הישיבות בבני ברק נגד העירייה נמשכה בעקבות הבטחות, אך אתמול הוגשה מחדש באופן חריף הרבה יותר בעקבות אי עמידת העירייה בהבטחותיה.

אתמול (שני) הגישו עוה"ד דוד דרור ויובל גרינשטיין ממשרד עו"ד דרור-גרינשטיין, עתירה מנהלית לבית משפט המחוזי בתל אביב, בשם עמותת קהילת 'בני הישיבות - קריית הרצוג' נגד עיריית בני ברק והעומד בראשה חנוך זייברט, ועדת ההקצאות, סגן רה"ע אלי דדון ואף משרד הפנים צורף כמשיב ונתבקשו כנגדו סעדים ספציפיים. בעתירה מבקשים העותרים סעד מבית המשפט שיקבע כי ראש העיר חנוך זייברט וסגן ראש העיר אלי דדון יהיו פסולים מלדון בנושא ההקצאות בכלל, ובפרט בעניין ההקצאה למגישי העתירה.

באופן חריג ובשונה מהעתירות שהוגשו נגד ועדת ההקצאות בעיריית בני ברק בשנה האחרונה, וסוקרו בהרחבה ב'בחדרי חרדים', ביקשו העותרים סעדים ספציפיים ביחס למשרד הפנים הכוללים בדיקה מקיפה של כל הליך ההקצאות בבני ברק היות ועלו חשדות כבדים לשחיתות ציבורית מקיפה והקצאות קרקעות לשורה של בני משפחה ומקרובים אחרים. העותרים מבקשים ממשרד הפנים להיכנס לעובי הקורה ואף לערב את המשרד לביטחון פנים, אם וככל שיש צורך.



כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', לפני כשבעה חודשים הוגשה עתירה על ידי קהילת בני הישיבות בראשות הרב שמשון אלטמן מקרית הרצוג, נגד עיריית בני ברק, בה הם דרשו לבטל את ההחלטה להקצות שטח של 350 מטרים מתוך 700, לעמותה אחרת. כשבוע לאחר מכן, מנהלי העמותה הגיעו להסכמות עם העירייה לפיהן השטח בו העמותה משתמשת כיום - 500 מטרים - יישאר ברשותם ואף יוקצה להם כחוק, והם משכו את העתירה.

חצי שנה לאחר מכן, ראשי הקהילה נדהמו לגלות, כי העירייה למעשה הפרה את הבטחתה, ביטלה את ההקצאה לטובתם, אישרה הקצאה לעמותת תורת נסים ורחל, ואף הגדילה את הקצאה זו ב-150 מ"ר נוספים, ואת יתר המגרש הקצתה לטובת עמותת בית התבשיל, כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי'. "מדובר בצעד נקמה שערורייתי אשר נקטה בו העירייה" כתבו העותרים לבית המשפט, כאשר בחודש אפריל 2017 הכירה העירייה בצורך של קהילת בני הישיבות לקבלת 350 מ"ר, אולם לאחר שזו עתרה לביהמ"ש בטענה כי היא עדיפה על עמותת תורת נסים ורחל, ביטלה העירייה כליל את הקצאת העותרת תוך הגדלת ההקצאה לעמותת תורת נסים ורחל.

"התנהלות העירייה מזכירה יותר ויותר התנהלות במקומות בהן לית דין ולית דיין" כתבו העותרים בעתירה, תוך שהם חוזרים ומזכירים כי רשת בת 5 עמותות, אשר לכולן קשרי משפחה לסגן ראש העיר אלי דדון, שהוקמו באותו היום ובאותו הזמן, כולן אצל אותו עו"ד - וכולן זכו לקבל הקצאות, באופן המנוגד לקריטריונים של משרד הפנים והן של העירייה עצמה. העתירה מגוללת את סיפור המעשה מאחורי הבטחותיו של זייברט לרב סילמן בניסיון להפעיל לחץ ולהביא למחיקת העתירה בסבב הקודם. ימים ספורים לאחר הגשת העתירה הראשונה, פנה שליחו של הרב סילמן בהזמנה לרב הקהילה, הרב אלטמן, שיגיע ללשכתו, שם הוצעו לו מספר הצעות פשרה מטעם העירייה.

גבאי בית הכנסת שוחח עם הרב סילמן ששלח אותו לרב אברהם רובינשטיין מ"מ ראש העירייה, וחבר ועדת איתורים והקצאות בעיר, בכדי שיקדם את הליך הפשרה, הגבאים הוזמנו לבית הרב רובינשטיין, ובנוכחותם התקשר לראש העיר חנוך זייברט וסוכם להמשיך בהידברות. כ-3 שבועות לאחר מכן גבאי בית הכנסת הוזמן ללשכת הרב רובינשטיין, שם נשאו ונתנו על סגירת הפשרה ובמהלכה נמסרה מפת מתחם רחוב הירקון שבו שורטט ע"י ישראל דרנגר רמ"ט ראש העיר מתחם ההקצאה שסוכם. בסיום הפגישה הוסכם שהעילה למחיקת העתירה, תהיה שהעירייה מתחייבת לדון מחדש בהקצאה.

לאור כך, נמחקה העתירה ללא צו להוצאות, ומאותו היום המתינו העותרים בסבלנות לדיון שיערך בעניינה בוועדת ההקצאות. במשך החודשים הבאים התקיים דו שיח מידי פעם עם עוזר הרב רובינשטיין בקשר לקידום ההקצאה כשכל פעם מובטח שבקרוב יסודר הדבר, פעם נענתה כי מחכים לפתור בעיות אחרות ובפעם אחרת שעדיין לא מדדו את המתחם המדובר. ביום 15.11.17 נקראו הגבאים ללשכת הרב רובינשטיין בכדי לבחור במפת החלוקה את המגרש בו היא מעדיפה לקבל. בפגישה אף הוצגה מפת המתחם המלאה וכן החלוקה למגרשים. כאמור, בשלהי 2017 נדהמו העותרים לגלות, כי למעשה העירייה דחתה בפעם השנייה את התנגדותה, נישלה אותה לחלוטין מההקצאה שכבר אושרה לה במרץ 2017 ובמקביל אישרה את ההקצאה לעמותת תורת נסים ורחל.

עוד באותו היום הגיעו נציגי העותרת ללשכת הרב רובינשטיין, שהצהיר כי העירייה מכירה בצורך של העמותה לקבלת הקצאה, וכי העמותה תקבל הקצאה בסופו של הליך ושהוא "ערב" על כך וכעת יש בעיה להקצות בגלל משרד הפנים. בפגישה נוספת עם הגבאים, נאמר שוב ע"י הרב רובינשטיין כי אין לעמותה "מה לדאוג" ושבסופו של יום העמותה תקבל הקצאה, ורק כעת ישנו עיכוב עקב בדיקת משרד הפנים ביחס לשחיתויות בעירייה.

לאחר שלא התקדם נושא ההקצאה, הגיעו חברי העמותה שוב ללשכת רובינשטיין בו הובהר לגבאים שראש העיר בעצמו, חנוך זייברט, מסרב לתת לעמותה הקצאה בגלל שיקולים פוליטיים ונקמניים לדבריהם, ושהם ממשיכים לפעול בנושא, כך נטען בעתירה. ב-29.01.18 הודיע עוזר הרב רובינשטיין לנציגי בית הכנסת כי לצערו ראש העיר עומד בסירובו והעמותה לא תקבל שום הקצאה ללא קשר למה שנטען או לא נטען.

בעתירה שהוגשה אתמול, מבקש עו"ד דוד דרור ממשרד הפנים לערוך בדיקה מקיפה בנוגע לכל הליך ההקצאות בעיר בני ברק, וכן צו המורה לשר הפנים, שלא לאשר את כלל ההקצאות בעיר בני ברק עד לתום הבדיקה. לעתירה מצרפים העותרים מכתב של עפרה ברכה, מנהלת אגף בכיר לביקורת ברשויות המקומיות, ששלחה לעיריית בני ברק ביוני 2017, לגבי פנייה שהתקבלה על מסירת כ-50 דונם של ידי עיריית בני ברק לגרומים שונים בעיר. "מתנהל הליך בדיקה במשרד הפנים ביחס לאי סדרים קשים בעיריית בני ברק הבא לידי ביטוי בשלושה מישורים; תפירת מכרזים למקורבים; העסקת מקורבים בעירייה והקצאת קרקעות ומבני ציבור למקורבים" כתבו העותרים.

"אשר על כן", נכתב בעתירה, "ביהמ"ש הנכבד מתבקש להורות למשרד הפנים לערוך בדיקה מקיפה ביחס לכל הליך ההקצאות בעיריית בני ברק; להורות למשרד הפנים שלא לאשר שום הקצאה בעיר בני ברק עד לתום הבדיקה המקיפה וכן להורות על צירוף המשרד לביטחון פנים כמשיב פורמאלי לעתירה ואם וככל שימצא צורך בכך".

פנינו לעיריית בני ברק לקבלת התייחסות לעתירה הנוספת שהוגשה, וטרם קיבלנו את תגובתם. לכשנקבלה נפרסמה במלואה.
עיריית בני ברק עתירה מנהלית ועדת הקצאות הרב סילמן חנוך זייברט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד