י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הצניחה העולמית בשוק ההון: "יהיה עוד דם לפני שהנפילה תיעצר"

המפולות החדות בשוקי המניות מזעזעות את הכלכלה העולמית ביממה האחרונה. כלי התקשורת ברחבי העולם עוסקים בדאגה במשמעות הצניחות על הכלכלה הגלובלית ועל השפעתה העתידית • פרשנים כלכליים עולמיים עושים סדר ומביאים תחזיות

צילום אילוסטרציה, פלאש 90
צילום אילוסטרציה, פלאש 90



פיטר גרנרי, האנליסט שחזה את הנפילה אומר שהיא תהיה קצרה, אמר לפני שבועיים כי שוקי המניות הגלובליים עומדים לפני תיקון שיתרחש במחצית השנייה של הרבעון הראשון. אסטרטג המניות הראשי בסקסו בנק לא דייק בהערכה מתי זה יתרחש, אך הוא הזהיר כי העלייה בשוק המניות עומדת להסתיים.

כעת, גרנרי אומר כי הירידות בשוקי המניות יהיו קצרות בגלל שהתשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים לא עלתה לרמה שצריכה להדאיג את השוק. "אנחנו מאמינים כי זה תיקון בריא בשוק המניות, אך לדעתנו הוא יהיה קצר מכיוון שהתשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב לא עלתה לרמה מסוכנת", אמר גרנרי, "תשואה ברמה של 4%-3.5% על אג"ח ממשלת ארה"ב יכולה להיחשב כמסוכנת".

"אחרי שהתיקון יסתיים, חלק מהמשקיעים קרוב לוודאי יאמינו לסיפור של האינפלציה ויעלו את מחירי המניות, שזוהי תגובה קלאסית של משקיעים שאותה ראינו בפעם האחרונה ב-2007", הוא אומר, ומוסיף כי שוק המניות הגלובלי עשוי לרדת ב-10%-7%.

מומחה לתנודתיות: יהיה עוד דם לפני שהנפילה תיעצר

מקוטו יאמדה, סוחר לשעבר בגולדמן סאקס שעסק במדדים הקשורים לנגזרים ובין היתר לתנודתיות, אומר כי הירידות יחריפו בהרבה לפני שהמצב ישתפר. יאמדה טוען כי המשקיעים ביצעו שורט על תנודתיות מבלי להבין מה תהיה ההשפעה על השוק. כעת כשהחוזים הללו פקעו הם גוררים אחריהם את מדדי המניות בארה"ב.

"אף אחד לא יודע כמה הימורים כאלה בוצעו", אמר יאמדה, "המניות חייבות להימכר לאחר שירדו ברמה מסוימת, כמו 4%-3%. זה מזעזע את השוק", הוא אומר.

כריס קול מחברת ההשקעות ארטמיס מעריך כי יותר מ-2 טריליון דולר מושקעים במכשירים פיננסיים שמרוויחים מתנודתיות בשוק המניות. מדד התנודתיות של בורסת הנגזרים של שיקגו זינק אמש ל-38.8 נקודות – הרמה הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2015.

"הירידות ייפסקו ברמה מסוימת בגלל שיסודות הכלכלה נמצאים במצב די טוב, אך המצב הנוכחי יימשך זמן מה", אמר ימאדה.

הסיכויים שהבנק הפדרלי יעלה את הריבית בקצב מהיר יותר נמוכים מאד

מארק האפלה מנהל ההשקעות הראשי במחלקת ניהול העושר של UBS אומר כי אין סיבה ברורה לירידות היום בשוקי העולם, בניגוד לירידות ביום שישי בוול סטריט שנבעו ככל הנראה מעלייה בשכר השעתי בארה"ב לרמה שלפני המשבר הכלכלי.

"הירידות בשווקים בשבוע האחרון היו צורמות אך לא מדובר באירוע נדיר. במהלך 40 השנים האחרונות התיקון, במהלך תקופה של עליות שוק המניות בארה"ב, התבטא בירידה של 10% בממוצע בשוק המניות. עם זאת יסודות הכלכלה יציבים וחלה צמיחה בכלכלה הגלובלית", כתב האפלה בסקירה למשקיעים.

"לדעתנו הסיכויים שהבנק הפדרלי יעלה את הריבית בקצב מהיר ויגרום למיתון בכלכלה במהלך השנתיים הקרובות הם נמוכים מאוד. התנודתיות בשווקים ככל הנראה תימשך בטווח הקרוב. הירידות ביום שני יובילו לירידות נוספות מכיוון שאסטרטגיות מסוימות יאלצו את המשקיעים לצמצם את המינוף שלהם ומשקיעים אחרים יעמדו בפני מרג'ין קול – דרישה למכור מניות שאותן קנו באשראי. זה יקרה עד שמשקיעים לטווח ארוך, כמו קרנות פנסיה, ייכנסו לתמונה כדי לקנות מניות בירידות ויאזנו את השוק".

"התיקון לא יעצור את העליות בשווקים"

יסודות הכלכלה חזקים, וייתכן שהעובדה שהם חזקים מדי היא הבעיה", אומר ברוס ביטלס, אסטרטג ההשקעות הראשי בחברת ניהול הכנסים רוברט בירד. "אם הכלכלה תתחמם יתר על המידה זה יוביל לאינפלציה ולהעלאת הריבית, ואני חושב שזהו החשש העיקרי. המשקיעים לא חוששים שהכלכלה תיכנס למיתון, בדיוק להיפך", הוא אומר. "כרגע ההרגשה שלנו היא שזהו תיקון נורמלי של 10% בשוק שהעליות בו הולכות להימשך. כעת אנחנו פשוט חוזרים לתנודתיות יותר נורמלית", הוא אומר.

גרג מקברייד, הכלכלן הראשי בחברת הייעוץ בנקרייט, אומר כי "השווקים היו מכורים לריבית הנמוכה ולהזרמת הכספים של הבנקים המרכזיים למערכת הפיננסית. ככל שמצבן של הכלכלות ברחבי העולם משתפר הריביות יעלו וההרחבה הכמותית תיפסק. זה מה שגרם לתגובה הנוכחית של המשקיעים, ולא חששות שמשהו בכלכלה לא בסדר".
בורסה שוק ההון נפילה ירידה מניות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד