כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

המפולת בשווקים: למכור או לקנות? ומה לעשות עם תיק ההשקעות? התשובות של לאומי

גוברים החששות מעלייה באינפלציה בארה"ב ומהעלאת הריבית - והמשקיעים בעולם בפאניקה • לאומי: להעדיף מניות פיננסים, טכנולוגיה ומוצרי צריכה על פני תשתיות ונדל"ן; באפיק האג"ח, להתמקד במח"מ בינוני-קצר

צילום: רוני שוטסר, פלאש 90
צילום: רוני שוטסר, פלאש 90



ירידות השערים החדות בישראל ובעולם נמשכות גם היום. מדד ת"א 35 יורד ב-1.9%, ומדד ת"א 125 נחלש ב-1.8%. בתחילת יום המסחר, המדדים רשמו ירידות של עד כ-3%, אך אלו התמתנו לאחר מכן. אתמול נפלו המדדים בוול סטריט עד 4.6% - כאשר בשיא, הירידות החריפו לנפילה יומית של 6%. כעת החוזים על המדדים בוול סטריט מורים על ירידות של עד 1%.

על רקע המפולת בשווקים, האם נכון למכור או לקנות מניות? כיצד נכון לנהל בימים אלה את תיק ההשקעות? ענף מחקר שוק ההון במערך ייעוץ ההשקעות של בנק לאומי עם התשובות.

- מה בעצם קרה בשווקים?

"מדד המניות העולמי ירד בחדות בימים האחרונים בשיעור של למעלה מ-6%, דבר שהביא למחיקת העליות שנרשמו בו מתחילת השנה. הירידות היו רוחביות ופגעו בכלל מדדי המניות העיקריים בעולם. מבחינה ענפית בלטו בירידות מניות האנרגיה, חומרי הגלם, הפארמה והטכנולוגיה. גם שוק המניות הישראלי הושפע ממגמת המסחר השלילית בעולם ומדד ת"א 125 רשם ירידות של כ-4.7% מאז תחילת השבוע.

"בשוק האג"ח נרשם זינוק בתשואות (כלומר, ירידה במחירים) בחלק הבינוני-ארוך של העקומים הממשלתיים בארה"ב ובגרמניה, מתחילת השנה, אך אלה התמתנו מעט לאחרונה. באפיק הקונצרני, מרווחי האשראי באיגרות חוב המתאפיינות בסיכון אשראי נמוך (Investment Grade) בארה"ב ובאירופה לא נפתחו, והפגיעה הייתה דומה לזו של האפיק הממשלתי".

- מהם הגורמים שתרמו לירידות במדדי המניות?

"כמה גורמים, כשהראשון הוא דו"ח התעסוקה בארה"ב, שפורסם ביום שישי בארה"ב והיה מצוין. תוספת המשרות החודשית הסתכמה בכ-200 אלף, וקצב עליית השכר עולה (כעת 2.9% בחישוב שנתי). נתונים אלו תורמים לתמונת המאקרו החיובית ששוררת בשווקים, וכוללת שיפור מתמשך בכלכלה הגלובלית. אז אם הכל טוב, מה רע?

"החלק הרע בתמונה זו נובע מכך שהשיפור המתמשך בכלכלה, שיעור האבטלה הנמוך והעלייה המסתמנת בשכר, עתידים לתרום לעלייה נוספת בקצב האינפלציה בארה"ב. הערכה זו משתקפת בעלייה באינפלציה הצפויה בטווחים השונים, כפי שהיא נגזרת משוק ההון. לדוגמה, האינפלציה ל-5 שנים בעוד 5 שנים, עלתה מ-1.9% ל-2.2% בחודשיים האחרונים. עלייה באינפלציה הצפויה מביאה לעליית תשואות על פני העקומים, כך שהריבית הריאלית לטווחים השונים לא "תיפגע". בנוסף, היא עשויה להביא לתוואי העלאות ריבית מהיר יותר משסברו עד כה.

"לאחר שנים ארוכות של סביבת ריביות נמוכה מאוד, כל עליית מדרגה בסביבה זו טומנת בחובה סיכונים מסוימים. ההשפעות המימוניות כוללות התייקרות של ההלוואות לממשלות, לפירמות ולמשקי הבית, כמו גם תמחור נכסים בעלויות היוון גבוהות יותר. שינויים אלו יכולים להביא על פני זמן לירידה בביקושים המצרפיים ולהאטה.

"אינדיקטורים המצביעים על אפשרות לעלייה באינפלציה אינם ייחודיים רק לארה"ב. גם באירופה, במסגרת החלטת הריבית האחרונה, פירסם הבנק המרכזי סקרים המצביעים על תחזיות לעלייה מסוימת בסביבת המחירים. בנוסף, אומדן ראשוני לשינוי במדד המחירים לצרכן בחודש ינואר שפורסם בשבוע שעבר היה גבוה במעט מההערכות המוקדמות. עם זאת, קצב האינפלציה בפועל בכלכלה הגלובלית, ובכלכלת גוש יורו בפרט, עודנו נמוך.

- איזה עוד גורמים מתדלקים את הירידות?

"הגורם השני שתורם לירידות - דו"חות כספיים שפורסמו בענפי האנרגיה והבריאות. עונת הדו"חות הכספיים בארה"ב בעיצומה, כאשר כמחצית מהחברות שמניותיהן נסחרות במדד S&P 500 כבר פירסמו דו"חות לרבעון האחרון של 2017. התמונה שמשתקפת בדו"חות תואמת את תמונת המאקרו החיובית, כאשר הפירמות מדווחות על עלייה חדה ברווח המצרפי (15%) ובהכנסות (10%).

"אז מה החלק הרע? בענפי האנרגיה והבריאות התוצאות אמנם טובות, אך הן נמוכות מתחזיות האנליסטים. כשהציפיות גבוהות, השוק יקר והמשקיעים באופוריה. החמצת הרווח החזוי עלולה להפוך לאכזבה אצל המשקיעים וגורמת ללחץ על המניה. תופעה זו ניכרת ברמת המיקרו גם בענפים נוספים.

"פרט לגורמים שהוזכרו, גם התמחור של שוקי המניות בעולם תורם למימושים. שוק המניות העולמי נהנה מתקופה ארוכה של עליות חדות, ללא תיקון משמעותי. פרמטרים שונים שבאמצעותם נהוג לבחון את התמחור בשוקי המניות מצביעים על שוק יקר, שאף הלך והתייקר עוד יותר בשנתיים האחרונות. באופן טבעי, שוק יקר ועליות חדות מזמינים תקופות ביניים של ירידות, כאשר הטריגרים לירידות אלו יכולים להיות מגוונים".

- איך להתמודד עם התנודתיות?

"בשנתיים האחרונות התנודתיות בשווקים היתה נמוכה מאוד - אך זוהי תקופה יוצאת דופן, שכן תנודתיות היא אחד המאפיינים המרכזיים של שוקי ההון. לכן, הדגש המרכזי הוא לקבל את התנודתיות כחלק מעולם ההשקעות, כל עוד רמת הסיכון בתיק מתאימה למשקיע.

"בשלב זה הירידות באות על רקע שיפור נוסף בתנאי המקרו, ועלייה באינפלציה הצפויה. אנו מעריכים שעדיין לא מדובר בשינוי מהותי לרעה במחזור העסקים העולמי. התיקים המומלצים על ידנו כבר לוקחים בחשבון את רמות התמחור הגבוהות בשוקי המניות וסביבת הריביות הנמוכה. עקב כך, אנו לא מבצעים שינויים כתגובה לירידות בשווקים, ובפרט אנו לא מצמצמים את החשיפה המנייתית בתיקים אלו.

"באפיק המנייתי, מומלץ להתמקד בענפים שעשויים ליהנות משיפור בצמיחה ובקצב סביבת האינפלציה (פיננסים, טכנולוגיה, מוצרי צריכה) על פני ענפים שרגישים יותר לעלייה בסביבת הריבית (שירותי תשתית, נדל"ן). מחזור העסקים באירופה, יפן, שווקים מתעוררים וישראל - נמצא בפיגור בהשוואה לארה"ב, גם בהיבט של יוקר השוק. לכן ההמלצות באפיק כוללות גם השקעות במדינות אלו.

"באפיק האג"ח, אנו ממליצים מזה תקופה על התמקדות במח"מ (משך חיים ממוצע) בינוני-קצר. באופן זה, הרגישות לעליית תשואות על פני העקומים הממשלתיים, היא מוגבלת. בשוק יקר יש קושי לייצר בתיק את תשואות העבר, באותה רמת סיכון. המסקנה המתבקשת מכך היא לא לרדוף אחרי תשואה, אלא לשמור על רמת סיכון מתאימה בתיק. כדאי להתרכז באיכות גבוהה של השקעות, וברמת תמחור סבירה. הפיצוי על נטילת סיכון נוסף בשוק יקר הוא נמוך".

- ומה באשר לחשיפה המטבעית?

"הירידות בשוקי המניות בעולם באו במקביל להתחזקות הדולר מול מרבית המטבעות וגם מול השקל. מתאם זה, בין שער הדולר ועוצמת החששות בשוקי ההון מוכר מן העבר, והוא הסיבה העיקרית לכך שאנו ממליצים על חשיפה מטבעית מסויימת בתיקי ההשקעות. בתקופות של עליות בשווקים, החשיפה הדולרית תקזז חלק מהעליות, אולם בתקופה של ירידות, כפי שהיה בשבוע האחרון, החשיפה הדולרית ממתנת לרוב את ירידת השווי של תיק ההשקעות.

"בשורה התחתונה, הכלכלה העולמית נמצאת בתנופה, שצפויה לתמוך בשוק ההון. מנגד, רמות התמחור באפיקי המניות והאג"ח גבוהות, מה שמגביר את הרגישות בשווקים להתפתחות גורמי סיכון שונים. גורם הסיכון העיקרי ברמת המקרו, שנמצא בבסיס הירידות הנוכחיות, הוא עלייה בסביבת האינפלציה בארה"ב (ובעולם). במידה וקצב האינפלציה ימשיך לעלות, ניתן לצפות לעלייה נוספת בתלילות העקומים של האג"ח הממשלתיות בעולם, באופן שילחץ על שוקי המניות והאג"ח, גם בלי שקצב העלאת הריבית על ידי הבנקים המרכזיים יעלה".
המפולת בשווקים עלייה באינפלציה ירידות שערים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד