י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

התרגיל המוזסאי מאיים שוב על יחסי נתניהו והחרדים // יעקב גרודקה

האם מוזס יביא את ההישג בחוק הגיוס העומד למבחן הח"כים החרדים? נוטים לזלזל בו. אך הוא הוכיח לא פעם, כי יש לו אמירה ויש לו כוח • בינתיים, הוא שעדכן את תוקף ההתניה של 'המועצת' // יעקב גרודקה בטור מושחז

כותב השורות
כותב השורות



אחרי סאגת המרכולים, הסוגיה המרכזית שמעסיקה בימים אלו את המפלגות החרדיות, יהדות התורה וש"ס – היא חוק הגיוס, זאת לאחר שבג"צ פסל את תיקון החוק הקודם שאושר לפני שנתיים וחודשיים, וקבע כי חוק חדש יאושר בתוך שנה.

וכפי שהיה באותם הימים, עת סערו רוחות הגיוס, כך גם הפעם, נשמעים קולות מתוך המחנה החרדי – חסידי, הדורשים להתנות את אישור תקציב המדינה לשנת 2019 באישור חוק הגיוס החדש.

לטענת יו"ר סיעת 'יהדות התורה' ח"כ מנחם אליעזר מוזס, בישיבת הסיעה שהתקיימה השבוע ביום שני, התקבלה החלטה להתנות את העברת התקציב בהעברת חוק הגיוס החדש, "כל חברי הסיעה קיבלו את העמדה שיש להתנות את הדברים, וכפי ההוראה הוותיקה של מועצת גדולי התורה החסידית", אמר מוזס ל'בחדרי חרדים'.

מוזס הוא אותו מוזס. גם לפני שנתיים, היה הוא זה שרץ למזכיר המועצת החסידית הרב מרדכי שטרן לשאול האם דעת גדולי ישראל נותרה על כנה, והאם יש להתנות את אישור התקציב באישור חוק הגיוס.

מזכיר המועצת לא התמהמה והשיב לח"כ הויז'ניצאי על בלנק רשמי של מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, "לבקשתכם", כתב הרב שטרן במכתב ששוגר לח"כי אגו"י, "שאלתי את גדולי התורה היראה והחסידות, חברי מועצת גדולי התורה בקשר לשינוי חוק הגיוס. הננו להודיע כי דעתם היא כי הסכמים חייבים לכבד וכי עליכם לעמוד על כך שחוק הגיוס יושלם על ידי שלוש קריאות לפני אישור תקציב המדינה".

בעת שהמסר החריג הגיע לידיהם של הח"כים החרדים, ראש הממשלה בנימין נתניהו שהה בארה"ב. לקראת ערב - הוא שב והתקיימה ישיבת ראשי הקואליציה בה עלתה הסוגיה והדרישה החסידית.

לבסוף, המהלך של מוזס הצליח חלקית. למרות הוראת גדולי ישראל, תקציב המדינה אושר חמישה ימים לפני אישור תיקון חוק הגיוס, זאת לאחר התחייבותו החד משמעית של ראש הממשלה ושל כלל מרכיבי הקואליציה לאשר תוך ימים ספורים את חוק הגיוס. נתניהו התחייב וקיים.

כאמור, גם היום, דורש מוזס להתנות את אישור התקציב באישור חוק הגיוס. אמנם הוא טרם הפנה שאילתא למזכיר המועצת, אבל ניתן לומר כי הוא בהחלט הצליח לעלות את הדרישה על סדר היום התקשורתי – חרדי, בעוד שחבריו, ראשי הסיעות החרדיות, ליצמן, גפני ודרעי – שומרים על שתיקה רועמת ומאחורי הקלעים מכחישים כל התניה או דרישה סביב התקציב וחוק הגיוס.

יתרה מכך, ל'בחדרי חרדים' נודע כי אחד מראשי הסיעות החרדיות אף דרש בימים האחרונים לפרסם הכחשה רשמית על דבריו של מוזס, וזאת במטרה להרגיע את היושב בבלפור ששבע ממאבקים חרדיים ש"מעבירים מנדטים ליאיר לפיד". לבסוף, הרעיון נגנז.

בשלב הזה, איומיו של מוזס נתפסים כלא רציניים. הרי רק לפני שבוע ימים הוא איים מעל במת המליאה כי "אם הקואליציה לא תתמוך במענק לרוכשי דירה יד שניה, לא נתמוך בתקציב".

אולם מעבר לכך, קיים הבדל מהותי בין האיום המוזסאי דאז שכאמור הצליח חלקית לבין האיום העכשווי, זאת מחמת האמת הכואבת שמדירה שינה מעיניהם של הח"כים החרדים: עדיין אין לחרדים נוסח מוסכם וסופי של חוק גיוס חדש.

"בשונה מלפני שנתיים, כיום הכדור לא נמצא בידיים של ראש הממשלה נתניהו שניתן לאיים עליו ולקבל הבטחות, הבעיה היא אצלנו – החרדים", אומר בכיר במפלגות החרדיות ל'בחדרי חרדים', "עדיין לא גיבשנו נוסח ודרישה סופית סביב חוק הגיוס החדש - ולכן אין לנו מה לדרוש", הוא הוסיף.

בנוסף, נתניהו סינדל כל אפשרות לאיום חרדי. ביום ראשון השבוע, העלו החרדים בפורום ראשי הקואליציה את הדרישה לחוקק עוד במושב הנוכחי את חוק הגיוס, אולם רה"מ נתניהו דחה אותם ואמר כי "הקואליציה הזאת חזקה, היא עברה מהמורות רבות וגם את הנושא הזה נעבור בהידברות ובשיתוף פעולה".

מאז נרשמו התפתחויות. שר הביטחון ליברמן חשף בישיבת סיעת 'ישראל ביתנו' כי במקביל לצוות הקואליציוני שהוקם במטרה לגבש נוסח חדש לחוק הגיוס, צוות במשרד הביטחון עמל בנושא ומגבש נוסח משלו. ליברמן הוסיף כי הוא מתכוון לקבל אך ורק את הנוסח שיגיע ממשרד הביטחון ולא את הדרישות החרדיות.

לא רק מול מוזס, גם מול הכרזות המלחמה של ליברמן – השתיקה החרדית נשמרת. המרכולים וההקלטות, הותירו אדמה חרוכה בקרבתם של דרעי, ליצמן וגפני. זהו, הם כבר מלאו את מכסת המאבקים, הן במדד נתניהו והן במדד הרחוב החרדי.

אז מה בכל זאת המניע של איומי יו"ר הסיעה האשכנזית? חשוב לזכור, מוזס לא מייצג בכנסת רק את חסידות ויז'ניץ המעטירה, הוא מייצג נאמנה גם את הח"כים החרדים ה'נורמטיבים' שאינם נמנים על ראשי המפלגות החרדיות, דרעי, ליצמן וגפני, שמאז ש'פורום ראשי מפלגות הקואליציה' בא לעולם, הם מודרים כמעט לחלוטין מהובלת המאבקים החרדים מול ראש הממשלה ומקבלת ההחלטות.

מוזס, המשמש בתפקיד יו"ר סיעת 'יהדות התורה' עשה לא פעם בצפר ל'ראשי המפלגות החרדיות'. עיינו ערך ה'אולטימטום' שהניח ללא כל התייעצות מוקדמת, בנושא הקמת ועדה במשרד החינוך להסרת חסמי רישוי למוסדות החרדים. מוזס איים ויו"ר הקואליציה דאז ביטן ושר החינוך בנט – התקפלו תוך שעות ספורות מול עיניהם המשתאות של גפני וליצמן.

מידי פעם, מוזס מחזיר את הכבוד האבוד של הח"כים החרדים ה"פשוטים" שלא מעורבים בסיפורים הגדולים. גם כאן, בסוגיית הגיוס, הוא עדיין לא אמר את המילה האחרונה. מבחינתו כל עוד אין פתרון למצוקת הדיור, הגיוס וכביש הגישה למירון – לא יהיה תקציב למדינת ישראל. וכדאי הוא מנחם אליעזר לסמוך עליו בשעת הדחק.
חוק הגיוס מנחם אליעזר מוזס המפלגות החרדיות מועצת גדולי התורה מצוקת הדיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד