י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

ושוב איתנו: עולם החזנות ההולנדי חוזר לקדמת הבמה • האזינו

לקראת שבת מגיש מאיר אפפלדורפר ביצוע משובח ליצירה 'ושמרו' שכתב החזן ההולנדי ויקטור שלזינגר • אפפלדורפר, הולנדי גם הוא, הקליט את היצירה המרגשת מחדש לכבוד השבת הקרובה, בה הוא יעבור לפני התיבה בבית הכנסת 'ג'רארדאו' הממוקם במרכז הבירה אמסטרדם • האזינו

ושוב איתנו: עולם החזנות ההולנדי חוזר לקדמת הבמה • האזינו



חובבי החזנות מכירים לא מעט חזנים ומקהלות שהופיעו בעשרות השנים אחרונות בבתי הכנסת ובאולמות הקונצרטים בארץ ובעולם. שמות רבים מוכרים על ידי הציבור, כדוגמת: משה קוסוביצקי, יוסל'ה רוזנבלט, זבולון קווארטין, לייבלה גלאנץ, ישראל שור, ועוד רבים וטובים.

גם במדינת הולנד, בכל מה שקשור לעולם החזנות יש היסטוריה אדירה בת מאות שנים. חזנים מהשורה הראשונה עברו לפני התיבה והרטיטו את לב שומעיהם, ביניהם: ויקטור שלזינגר, אברהם כץ, בן ציון מוסקוביץ', ישראל אליהו מרוקו ועוד רבים וטובים.

למגינת לב, חלקם הגדול נרצח בשואה הארורה, כשלאחריה התמעטו החזנים בארץ הגבינות. החזן הנס בלומנדל שנפטר לפני שנים ספורות, בלט בהשקעתו להמשיך את שושלת החזנות ההולנדית המפוארת.

החזן ויקטור שלזינגר, מגדולי חזני הולנד, כתב לא מעט יצירות עבור החזן האגדי יוסל'ה רוזנבלט, בעת כהונתו בעיר פרשבורג בסלובקיה. שלזינגר חי ופעל בפרשבורג, אמסטרדם ומנצ'סטר, ונפטר לפני קרוב ל-80 שנה. הוא עבר לפני התיבה במדינות הללו, ואף הספיק לקבל סמיכה לרבנות מישיבת פרשבורג.

בשנים האחרונות נרשמה יוזמה חדשה להשיב את כבודה של החזנות ההולנדית אל קדמת הבמה. חזן צעיר, בשם מאיר אפפלדורפר (31), החל להקליט את היצירות העתיקות בביצועים מחודשים. אפפלדורפר נולד בצרפת וגדל בהולנד, למד בישיבת מיר בישראל, ובישיבות גייטסהד ומנצ'סטר באנגליה. הוא אהב מוזיקה כבר מילדותו, ובני משפחתו, כך הוא מעיד, הם אנשים מוזיקליים.

בהמשך נשבה בקסם החזנות לאחר ששמע, כבחור ישיבה, את החזן נפתלי הרשטיק בליוויה של מקהלת בית הכנסת הגדול בירושלים בניצוחו של מאסטרו אלי יפה. עולם היצירות שבה את ליבו, והוא הלך ללמוד חזנות במכון תל אביב אצל החזן נפתלי הרשטיק, ובמקביל שר במקהלת בית הכנסת הגדול בירושלים.

לפני מספר חודשים הוזמן מאיר אפפלדורפר לעבור לפני התיבה בקהילה חדשה - 'ראשית חכמה', שיוסדה עבור הדור הצעיר באמסטרדם, שחפץ להחיות ולגדל את הקהילה היהודית המפוארת שהייתה בשנים עברו בעיר, ומתפתחת מחדש בשנים האחרונות. החוויה השבתית הביאה את אפפלדורפר למסקנה כי הוא מעוניין להשקיע, להקליט מחדש ולפרסם את היצירות מעולם החזנות המופלא הזה, שכמעט ונשכח.

בשבת הקרובה יעבור אפפלדורפר לפני התיבה בבית כנסת אחר בעיר - 'ג'רארדאו'. לכבוד השבת החליט אפפלדורפר להקליט מחדש יצירה של החזן המיתולוגי ויקטור שלזינגר - 'ושמרו' מתוך תפילת ליל שבת בעיבודו של אלון הלל, שאף רשום על ההקלטה והמיקס.

מאיר אפפלדורפר ויקטור שלזינגר ושמרו חזנות הולנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד