י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כמעט שני מאסרי עולם: נדחה ערעורו של רוצח הנער מוחמד אבו חדיר

בית המשפט דחה את ערעורו והותיר על כנו את העונש הכבד שנגזר על יוסף חיים בן דוד ושני קטינים נוספים, בגין רצח הנער מוחמד אבו חדיר ב-2014 • "השלושה הגיחו ממערה חשוכה של גזענות, בערות, בורות ושנאה"

בן דוד בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בן דוד בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בית המשפט העליון דחה הבוקר (חמישי) את ערעורם של שלושת הנאשמים ברצח הנער מוחמד אבו חדיר, בחודש יולי 2014 והותיר על כנה את הרשעתם של השלושה, יוסף חיים בן דוד ושני קטינים, בעבירות בהן הורשעו וכן את העונשים אשר הושתו עליהם.

כזכור, כפי שנקבע על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים במסגרת הכרעת דינו, בשעות הבוקר המוקדמות של יום 2.7.14 חטפו השלושה את הנער מוחמד אבו-חדיר משכונת בית-חנינה, היכו אותו ושרפו אותו למוות ביער ירושלים, וזאת על לא עוול בכפו ואך ורק משום היותו ערבי. ערב קודם לכן, יוסף בן דוד ואחד הקטינים ניסו לחטוף ילד בבית-חנינה ותקפו אותו ואת אמו, ובהמשך אף ניסו להצית שני רכבים בשכונת צור-באחר.

יוסף בן דוד נידון לעונש מאסר עולם, ול-20 שנות מאסר נוספות במצטבר בגין העבירות האחרות בהן הורשע. הקטין א', כבן 17 בעת ביצוע העבירה, נידון לעונש מאסר עולם ו-3 שנות מאסר בחופף. הקטין ב', כבן 16.7 בעת ביצוע העבירה, נדון בדעת רוב לעונש של 21 שנות מאסר, בשל חלקו הקטן יותר ובשל גילו הצעיר.

כנגד קביעות אלה של בית המשפט המחוזי הגישו שלושת הנאשמים ערעורים לבית המשפט העליון.

טענת ההגנה העיקרית של יוסף חיים הייתה כי עקב מחלה נפשית הוא היה חסר יכולת של ממש להימנע מעשיית המעשה ועל כן חוסה הוא תחת סייג האי שפיות המקנה פטור מאחריות פלילית. טענת ההגנה העיקרית של הקטינים א' ו-ב' נגעה להיעדר כוונת הקטילה ולחלקם בביצוע העבירה.

כאמור היום דחה ביהמ"ש העליון את ערעוריהם של השלושה על הרשעתם וכן על העונשים אשר הושתו עליהם.

ביהמ"ש תאר בפתח פסק דינו את מעשה הרצח והרוצחים באופן הבא: "בלילה שבין 1.7.2014 ל-2.7.2014 הגיחו ממנהרה חשוכה של גזענות". ביהמ"ש הגדיר את יוסף דוד, כמי שהיה "היוזם והרוח החיה של מעשה הרצח" וקבע כי "יוסף ניצב הרחק מחוץ לרדיוס הסייג של אי השפיות בסעיף 34ח, וממילא גם אינו מתקרב ל"מרחק פסע" הנדרש לצורך תחולת סעיף 300א לחוק"(ענישה מופחתת בעבירת רצח- מ.א.א). גם באשר לקטינים קבע ביהמ"ש כי היה להם חלק מרכזי במעשים וקבע כי: "אצל השלושה התגבשה החלטה להמית תוך כדי ביצוע המעשים, בבחינת שותפות ספונטנית. ניתן לראות את השלושה כמי שפעלו כ"גוף אחד", וכל אחד מהם הוא מבצע בצוותא לו חלק פנימי ואינטגרלי בביצוע העיקרי, ולפיכך האחריות של כל אחד מהם היא ישירה".

ביהמ"ש סיכם את פסק דינו במילים הבאות: "המעשים שביצעו המערערים, הפכו זה מכבר לפרשת אבו חדיר, וחרגו מד' אמותיו של תיק פלילי רגיל. הרצח מצריך חשבון נפש נוקב בחברה הישראלית בנוגע להתמודדות עם תופעות הגזענות וגרורותיהן, בדק בית מן המסד ועד לטפחות, בבחינת דע את נתיבי הגזענות, ראה דרכיה הרעות ובערת הרע מקרבך".

בתום הדיון אמר עו"ד איתמר גלפיש מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה כי "ביהמ"ש העליון דחה היום את ערעורם של רוצחי הנער מוחמד אבו חדיר, אשר נרצח רק על שום היותו ערבי, תוך שהוא קובע כי השלושה "הגיחו ממערה חשוכה של גזענות, בערות, בורות ושנאה".  

הפרקליטות סבורה שביהמ"ש הגיע לתוצאה הצודקת והראויה במקרה קשה זה ומקווים שיהיה בכך מעט מן הנחמה למשפחת אבו חדיר.  

ביהמ"ש אימץ את עמדת הפרקליטות וקבע כי הנאשם יוסף חיים בן דוד רחוק מהסייג של אי שפיות וכי הוא אחראי לרצח, וכן קבע כי שני הקטינים לקחו חלק מרכזי ברצח ועל כן יש לסווגם כרוצחים.

כמו כן ביהמ"ש דחה את הערעורים על העונש – מאסרי עולם ליוסף חיים בן דוד ולאחד הקטינים ועונש מאסר של 21 שנים לקטין הנוסף לאור חלקו הקטן יותר בפרשה וגילו הצעיר".
יוסף חיים בן דוד רצח מוחמד אבו חדיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד