כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

בעלי השליטה ב'שפיר הנדסה' נחקרים במשטרה

שפיר דיווחה כי חוקרים ממשטרת ישראל הגיעו למשרדי החברה בפתח תקוה, לביצוע חיפוש ותפיסת מסמכים בהתאם לצו שיפוטי - בקשר לפרשה ברומניה • מניית שפיר צונחת בבורסה ב-4.6%

בניה, אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
בניה, אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90 צילום: נתי שוחט, פלאש 90



שפיר הנדסה שבשליטת האחים שפירא, מסתבכת: החברה דיווחה לבורסה כי חוקרים ממשטרת ישראל הגיעו למשרדי החברה בפתח תקוה, לביצוע חיפוש ותפיסת מסמכים בהתאם לצו שיפוטי. "למיטב ידיעת החברה במועד זה, עניינו של החיפוש בפעילות המופסקת של החברה ברומניה", נמסר.

ארבעת בעלי השליטה בחברה - האחים הראל, ישראל, גיל וחן שפירא – שמכהנים בתפקידים בכירים בחברה (מנכ"ל, מנכ"לי פעילויות, סמנכ"ל הכספים וחשב החברה) זומנו למשרדי החוקרים למסור את גרסתם. "למיטב ידיעת החברה, ביחס לחלקם של נושאי המשרה כאמור המדובר בחקירה באזהרה", נכתב.

שפיר הנדסה - שמנייתה יורדת ב-4.6% - עוסקת בייצור ואספקת חומרי גלם לבנייה, תשתיות, זכיינות, וייזום בנייה למגורים. החברה, שהונפקה בבורסה בשנת 2014, נסחרת לפי שווי של 4.8 מיליארד שקל.

החל מאפריל 2014, מנהלות הרשויות ברומניה חקירה פלילית כנגד החברה הנינה של שפיר - שפיר מבנים רומניה שנכנסה לפירוק בשנת 2014 - והמנכ"ל שלה, אברהם מורגנשטרן, בחשד לשוחד בפרויקט גדול שבוצע על ידי הקבוצה. שלוש שנים לאחר מכן שפיר מבנים רומניה ביחד עם מורגנשטרן הורשעה בעבירות מס בהיקף של 54 מיליון רון רומני (48 מיליון שקל).

בעקבות ההרשעה, שפיר החליטה לבצע בדו"חות השנתיים ל-2016 הפרשה של 45 מיליון שקל, בנוסף ל-3 מיליון שכבר הופרשו. ההפרשה בוצה מטעמי שמרנות, על רקע הסיכוי שערבות של 51 מיליון שקל, שהעמידה שפיר ב-2015, תחולט. סך ההפרשות של שפיר ברומניה מסתכמות בכ-60 מיליון שקל.

בתחילת פברואר 2017 פורסם כי גם הפרקליטות בישראל חוקרת חשדות למתן שוחד לעובד ציבור זר על ידי מורגנשטרן. ככל הידוע, החשדות מתייחסים לכך שמורגנשטרן העביר לראש עירייה ברומניה 175 אלף יורו על מנת שתאושר זכייה של החברה בבניית פרויקט מגורים.

העבירה של מתן שוחד לעובד ציבור זר היא עבירה חדשה יחסית, שהוכנסה לחוק העונשין ב-2008. העבירה נוספה בעקבות התחייבות של מדינת ישראל לאמנת האו"ם נגד שחיתות ולאמנת OECD בדבר המאבק בשוחד של עובדי ציבור זרים בעסקות בינלאומיות. סעיף 291א' לחוק העונשין קובע כי מי שנותן שוחד לעובד ציבור זר תמורת פעולה הקשורה בתפקידו - דינו כדין נותן שוחד לעובד ציבור בישראל. העונש שקובע החוק הוא עד שבע שנות מאסר.

לצורך התמודדות עם עבירה זו הוקם בפרקליטות צוות בין־משרדי שמאחד גורמים מגופי אכיפה שונים. הצוות כולל גורמים מהפרקליטות, המשטרה, הרשות לאיסור הלבנת הון ורשות המסים, ומטרתו לתת דחיפה רצינית לנושא זה.

כיום, לשפיר אין פעילות ברומניה. במסגרת הליכי הפירוק שמתנהלים בבית משפט ברומניה, מונה מנהל מיוחד לחברה הנינה הרומנית.

תגובת שפיר: "החברה ובעלי השליטה בה משתפים פעולה באופן מלא עם שלטונות החוק. יוזכר כי כל הנטען ביחס לחברה הנינה הרומנית לשעבר, שמצויה בהליכי בפירוק מ 2014, הוא ביחס לאירועים שהתקיימו לכאורה ב-2011. עוד יודגש כי החברה דיווחה באופן מלא ושוטף על המתרחש ברומניה החל מ-2014, עת יצאה החברה בתשקיף ההנפקה.
שפיר הנדסה האחים שפירא חקירה רומניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד